به گزارش لنگرخبر، روستای هالیدشت درمنتهی الیه جنوبی دهستان لات لیل اطاقور و شهرستان املش قرار گرفته است و تا خود شهر ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. از لاهیجان تا هلودشت حدودا ۴۵ دقیقه راه است.برای رفتن به هالیدشت اول به لاهیجان بروید از لاهیجان به سمت املش حرکت کرده و زمانیکه به املش رسیدید از هر کس بپرسید هالیدشت یا همان هلودشت کجاست شما را راهنمایی خواهد کرد . با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر و طی مسیر از سمت روستای لات لیل و بلوردکان و پیمودن مسافتی کمتر از یک ساعت به سمت بالای کوه به دهکده ییلاقی هلودشت می رسید که منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی می باشد.


این دهکده زیبا در ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان املش و انتهای دهستان لات لیل قرار دارد و به نوعی دروازه ورودی به ییلاقات زیبای املش از سمت جنوب غربی این شهرستان می باشد.مناطق جنگلی هلودشت املش از جمله مناطق بکر و زیبای استان گیلان است که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد. در منطقه بالادست دهکده هلودشت (هالی دشت) و در مسیر منتهی به سه راه شلیشه و هم چنین خصیل دشت با مناظر فوق العاده زیبایی روبرو خواهید شد.

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت

در وصف زیبایی این مناطق همین بس که در روزهای آفتابی از بلندای این کوه ها می توان مناطق جلگه ای شرق گیلان و دورنمای چند شهراز جمله لنگرود، رودسر، لاهیجان و حتی آستانه اشرفیه را مشاهده کرد! به دوستداران طبیعت در اقصی نقاط کشور پیشنهاد می شود که حتماً سری به این مناطق بزنند و لذت ببرند.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است و دارای یک رستوران و چند خانه ویلایی می باشد، البته ساخت واحدهای اقامتی نیز رو به گسترش می باشد. در این منطقه راهدارخانه شهرستان املش نیز مستقر است که در مواقع بارش برف در بازگشایی مسیرهای ییلاقی فعالیت می کنند.

لازم است ذکر شود که پارک جنگلی هلودشت و خصیل دشت در زمان دولت نهم و دهم به عنوان مناطق نمونه و هدف گردشگری شهرستان املش معرفی شده اند و براین اساس نیازمند حضور سرمایه گذاران در این مناطق می باشند تا با حفظ بکر ماندن طبیعت که از خصوصیات این مناطق است، حضور گردشگران ایرانی را در پی داشته باشد.

هالی دشت گیلان منظره ای دارد که احتمالا مشابه آن را در عکس های فیلبند هم دیده باشیم، اما فیلبند آنقدر شلوغ و توریستی شده که شاید ما را از هدفمان دور کند. اگر کسی دلتنگ صبحانه ای محلی یا درست کردن آتش برای پختن کباب باشد هلودشت مکان مناسبی برای تفریح است.ساکنان این منطقه زیاد نیستند؛ حتی در زمستان اینجا خالی از سکنه می شود و حتی اداره جنگل داری آن را به « پارک جنگلی هالی دشت» می شناسد. همین جمعیت کم به ما خبر از روستایی بکر در دل کوه و جنگل می دهد که دیدنش را نباید از دست داد.



تور مشهد
ارائه انواع تورهای مشهد زمینی و هوایی با خدمات ویژه توسط معتبرترین آژانس های مسافرتی ایران نها در سایت لحظه آخر؛ می توانید قیمت تورهای کیش را همراه با جزئیات آن ها نظیر زمان برگزاری، مدت زمان اقامت، هتل رزروی و غیره مشاهده کنید و خریدی مطمئن داشته باشید.

 


اگر خوش شانس باشید مانند جنگل ابر شاهرود اقیانوسی از ابر در این منطقه منتظر شماست . همچنین یک قهوه خانه محلی هم در این منطقه وجود دارد که غیر از چایی خوردن برایتان امکان معاشرت با ساکن محلی این روستا را فراهم می کند. یکی از ساکنان مشهور اینجا که احتمالا در سفر به هلودشت املش به او برخورد خواهیم کرد موسی هالی دشتی از ساکنان قدیمی اینجاست.

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت
اگر تابستان به هالی دشت گیلان بروید می توانید در مراسمی که به مناسبت شروع سال دیلمی در ۱۵ مرداد ماه برگزار می شود شرکت کنید. در این مراسم مردم محلی از شهرهای دیگر با شعرخوانی، اجرای موسیقی و رقص محلی به پیشواز سال جدید می روند.زنان در این روز نان محلی می پزند و مردها می رقصند تا روز شادتری برای هم بسازند. حتی تورهای کوتاهی در همین روزها برای سفرهای یک روزه به هلودشت برگزار می شود. نوروزبل به معنی آتش نوروزی و اسم جشنی ست که از غروب ۱۷ مرداد برگزار می شود. همچنین اگر زمستان به این منطقه بروید بهترین مناظر را در پیچ های برفی این منطقه می بینید.

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت

مسیر دسترسی به هلودشت


از لاهیجان تا هلودشت حدودا ۴۵ دقیقه راه است.برای رفتن به هالیدشت اول به لاهیجان بروید از لاهیجان به سمت املش حرکت کرده و زمانیکه به املش رسیدید از هر کس بپرسید هالیدشت یا همان هلودشت کجاست شما را راهنمایی خواهد کرد . با خروج از قسمت جنوب غربی شهر املش و عبور از پل این شهر و طی مسیر از سمت روستای لات لیل و بلوردکان و پیمودن مسافتی کمتر از یک ساعت به سمت بالای کوه به دهکده ییلاقی هلودشت می رسید که منطقه ای بسیار زیبا و دیدنی می باشد.

 

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت

روستای هالیدشت و تصویر زیبا از جاده هالیدشت


همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان