به گزارش لنگرخبر به نقل از خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه اندازی شده و در سریع ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می پردازد.

«آیا آمار اعلامی وقف های جدید گیلان در سال 1397 واقعی هست؟» یکی از عناوینی بود که در تاریخ یکم تیرماه توسط مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد که پس از پیگیری های مداوم و مکرر با «عدم پاسخگویی اوقاف گیلان به مطالبه مردمی» مواجه شد.

در پی درج این خبر اوقاف و امور خیریه گیلان با انتشار جوابیه ، به ارائه توضیحات آمار وقف در گیلان پرداخت.

این سازمان، تعداد وقف های سال ۹۷ گیلان در شهرستان های بندرانزلی ۲ مورد، تالش ۷، لنگرود ۱۰، رشت ۹، رودسر ۵، صومعه سرا ۳، فومن ۲ و لاهیجان ۵ وقف و مجموع در کل استان ۴۳ مورد اعلام کرد.

خبرنگار فارس با توجه به تناقض موجود در داده های اعلامی با اظهارات مدیران پیشین، به صورت تصادفی، اقدام به استعلام آمار مربوطه ۶ شهرستان گیلان از سامانه "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" کرد که با پاسخی متفاوت از آمار اعلامی اداره کل مواجه شد.

طب آمار اعلامی از سوی سامانه " انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات " تعداد وقف های اعلامی به ترتیب در شهرستان های رشت 2 وقف، تالش 7 وقف، لنگرود 1 وقف و آستارا، بندرانزلی و آستانه اشرفیه بدون وقف عادی و شهرستان های رشت و بندرانزلی هرکدام 2 وقف رسمی و آستانه اشرفیه، آستارا، تالش و لنگرود بدون وقف رسمی است درحالی که در حالت خوش بینانه و درمجموع عادی و ثبتی به ترتیب شاهد این تعداد آمار اعلامی وقف از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه بودیم.

آیین نامه اجرایی قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در جلسه علنی روز یکشنبه ششم بهمن ماه ۱۳۸۷مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد.

باتوجه به اینکه هر یک از مؤسسات عمومی باید جز در مواردی که اطلاعات دارای طبقه بندی است، در راستای نفع عمومی و حقوق شهروندی دست کم به طور سالانه اطلاعات عمومی شامل عملکرد و ترازنامه (بیلان) خود را اعلام کنند بدیهی است که سازمان اوقاف و امور خیریه نیز از این قانون مستثنا نبوده و با تکیه بر موارد قانونی، اقدام به آمار ثبتی وقفی در سال ماضی کرده است.

ماحصل تحلیل اختلاف فاحش آمار اعلامی اداره کل اوقاف و امور خیریه با آمار اعلامی سامانه "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" دو فرضیه نادرست بودن آمار ارائه شده در توضیحات ارائه شده و یا عدم درج آن در سامانه را تداعی می کند که با توجه به فعلیت درج اطلاعات در سامانه فرضیه دوم کان لم یکن می شود و باید در فرضیه نخست بررسی بیشتر صورت گیرد.

بدیهی است صداقت در گفتار و شفافیت در عملکرد منجر به افزایش همدلی و همراهی عمومی مردم در امور مختلف می شود و همه مسؤولان گیلان بالأخص مدیرانی که در نهادهای عام المنفعه مشغول به فعالیت هستند باید این مهم را سرلوحه کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : اوقاف گیلان

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان