به گزارش لنگرخبر، نخستین جشنواره تخصصی غذاهای دریایی توسط مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی و همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و شهرداری و شورای اسلامی شهر چاف و چمخاله در مرکز تحقیقاتی چمخاله برگزار شد.

سخنرانی علمی، کارگاه آشپزی همراه با اعطای گواهی، نمایشگاه محصولات غذایی دریایی به همراه مسابقه محور برنامه های این جشنواره بود که سامان گلریز داور بین المللی آشپزی نیز به عنوان داور در این جشنواره حضور داشت.

از بین 32 شرکت و رستوران هایی ازسراسر استان که غذاهای دریایی تولید می کنند به بهترین دست پخت غذایی، دریایی و بومی با انتخاب هیئت داوران گواهینامه بین المللی اعطا شد.

ماهی یکی از نعمات و خوراکی هایی است که به حفظ سلامت قلب و جلوگیری از بیماری قلبی کمک می کند و دانشمندان غذاهای دریایی را به عنوان منابع عالی و کم چربی از پروتئین و سرشار از اسید چرب امگا ۳ معرفی کرده اند.

با توجه به ساحلی بودن گیلان و صیادی مردم این استان شاید بتوان گفت که قوت غالب مردم در برخی فصول ماهی است که بر روی سفره ها است و بانوان نیز با سیفی جاتی که با دست خود کاشت می کنند در زمان پخت ماهی، سبزی جات معطر را به ماهی اضافه می کنند که محصول آماده شده کاری اشتراکی از یک خانواده است.

ماهی جدای اینکه خود یک غذای سرشار از فسفر است، سبزی ها معطر نیز میزان خوشمزگی آن را اضافه می کند که البته این هنر یک بانوی آشپز شمالی است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی می گوید که صیادی از شغل های مردم ساکن در حاشیه دریا است که از طریق آن امرار معاش می کنند.

مهرداد لاهوتی غذاهای دریایی را یکی از غذاهای سالم و مقوی برای مصرف غذایی سالم می داند و معتقد است که اگر به مقوله صیادی به خوبی پرداخته شود علاوه بر صیادی شغل های دیگری نیز در کنار صیادی ایجاد می شود.

محققین می گویند که امگا ۳ در مقابل سرطان و بیماری قند نیز از بدن محافظت کرده و پیشرفت آلزایمر را در مراحل اولیه کند می کند که مصرف ماهی برای کودکان و زنان بسیار سفارش شده است.

ماهی و سایر فرآورده های دریایی از بهترین مواد غذایی محسوب می شوند که پایین آمدن کلسترول خون و محافظت قلب و جداره عروق، جلوگیری از سکته های قلبی، تقویت مغز و چشم در کودکان و نوزادان، کاهش احتمال ابتلا به مرض قند ازجمله فواید مصرف ماهی و غذاهای دریایی است که محققان جلوگیری از افسردگی و ضعف سیستم ایمنی بدن را نیز از دیگر فواید آن می دانند.

مدیرکل شیلات گیلان نیز گیلان را از استان های پیشرو در امر آبزی پروری دانست که مجموع تولیدات حوزه آبزی پروری در استان معادل 50 هزار تن است.

صمد درویشی می گوید تعدد مناطق روستایی در گیلان یکی از نقاط قوت این استان نسبت به دیگر استان ها است که می توان در راستای توسعه مشاغل خرد در زمینه تولید ماهیان سردابی و گرمابی و ماهیان خاویاری اقدام کرد.

وی گفته 300 واحد تولید فعالیت های خرد آبزی پروری در استان فعالیت می کند که حاصل کار این واحدها، تولید حدود 600 تن است.

متوسط میزان مصرف سرانه آبزیان در کشور حدود 12 کیلوگرم و معدل جهانی آن حدود 21 کیلوگرم است این در حالی است که میزان سرانه مصرف در گیلان حدود 16 کیلوگرم و بالاتر از معدل کشوری است.

برگزاری چنین جشنواره هایی کمک می کند که مردم با شیوه پخت غذاهای دریایی، عرضه و فواید آن آشنا شده که این یکی از راه های افزایش سرانه مصرف مردم است.

انتهای پیام/


طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان