به گزارش لنگرخبر، رضا اردکانیان پیش از ظهر امروز در مراسم بهره برداری از سد لاستیکی گالشکلام لنگرود با بیان اینکه از ۱۱ سد لاستیکی در استان گیلان، تاکنون چهار سد به بهره داری رسیده است، اظهار کرد: سد لاستیکی دارای برکت و منفعت بوده و از آثارش هم محیط زیست و مردم بهره مند خواهند شد و فرصت های شغلی نیز ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی اطراف از طریق سد گالشکلام با آب مطمئن آب رسانی می شود، گفت: علاوه بر تأمین آب زراعی فرصت مناسبی برای پرورش ماهیان و میگو نیز فراهم شده که خودبه خود تبدیل به اشتغال می شود.

 وزیر نیرو با بیان اینکه گیلان از متوسط بارش باران قابل ملاحظه ای نسبت به دیگر استان ها برخوردار است، تصریح کرد: بیش از یک هزار میلی متر از طریق آب باران در گیلان سرازیر می شود که فضای لازم جهت نگه داشت آب باران جهت بهره برداری از آن را نداریم که باید در ساخت سدهای دیگر در استان سرعت بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست یعنی حفظ کشاورزی و کشاورز یعنی آب بدون دردسر بیان کرد: با توجه به میزان بارش خوب باران در گیلان، باید با تسریع در ساخت سدهای لاستیکی در گیلان مشکل کمبود آب کشاورزی در استان را کاهش داد.

 

سد لاستیکی مشکل آبشخوری پایین سفید رود را حل می کند

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در دنیا آب بحث مهمی است و جنگ آب است: اظهار کرد:  نیاز آبی استان برای کشاورزی حدود سه میلیارد است و آب مطمئنی که در استان است حدود یک میلیون و ۵۰۰ مترمکعب از سد سفیدرود است که بقیه منابع از آب بندان ها تأمین می شود.

مهرداد لاهوتی با بیان اینکه متوسط بارندگی در گیلان به صورت متوسط یک هزار و صد مترمکعب است، گفت: همه آب های رودخانه ها وارد دریا شده و تبدیل به آب شور و بی مصرف می شود که می توان با سدها به خوبی از آب باران و رودخانه ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه لنگرود ۹ هزار و یک صد هکتار شالیزار دارد، افزود: لنگرود در انتهای آب خور سد سفیدرود قرار دارد که همواره با مشکلاتی مواجه هستیم که برای عبور از این مشکل، چهار سد لاستیکی در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس با بیان اینکه از چهار سد، دو سد پهلوان بست و گالشکلام به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: دو سد دیگر در اطاقور و دریاکنار در نظر گرفته شده که سد رادار کومه در حال احداث است و سد اطاقور نیز در مرحله طراحی و تعیین پیمانکار است که نوبخت نیز وعده تأمین اعتبار آن را نیز داده بود.

 

هزینه اجرائی ۲۰۰ میلیاردی برای سد لاستیکی گالشکلام لنگرود

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان نیز در این مراسم با بیان اینکه سد لاستیکی گالشکلام لنگرود با هزینه اجرائی ۲۰۰ میلیارد ریال در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به بهره برداری رسید، اظهار کرد: سد لاستیکی گالشکلام لنگرود با ارتفاع لاستیک ۲/۵ متر ، طول تاج سرریز لاستیک ۵۲/۵ متر و حجم مخزن ۲۸۰ هزار مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالیانه ۱/۱ میلیون مترمکعب ساخته شده است.

وحید خرمی با اشاره به اینکه هدف از احداث سد لاستیکی گالشکلام  بهبود سطح زیر کشت حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شالیزارهای منطقه است، افزود: جلوگیری از تداخل آب شور دریا با آب شیرین رودخانه در فصول کم آب، ایجاد دریاچه مصنوعی به منظور بهره برداری تفریحی و توریستی به طول ۴/۵ کیلومتر، ایجاد حوضچه مکش مناسب برای ایستگاه پمپاژ، تغذیه آب زیرزمینی و جمع آوری آب های زهکش مزارع و تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از کف کنی رودخانه از دیگر اهداف ساخت سد لاستیکی است.

به گفته وی پویش #هر هفته_الف_ب_ایران، پویش ملی افتتاح و شروع عملیات اجرایی هفتگی طرح های بزرگ و مهم صنعت آب و برق است که از مهرماه آغاز و تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه داشته و در این پویش قرار است تعداد ۲۲۷ پروژه به ارزش سرمایه گذاری ۳۳ هزار  میلیارد تومان در ۳۱  استان کشور افتتاح و بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه این شرکت با توجه به نیاز مبرم به کنترل آب های سطحی در یک برنامه کوتاه مدت، اقدام به ساخت ۱۱ سد لاستیکی در سطح استان کرد، گفت: از این تعداد تاکنون سه سد لاستیکی دهنه سر در آستانه اشرفیه، پهلوان بست در لنگرود و باغبانان در شهرستان فومن به بهره برداری رسیده است.

افتتاح طرح آب رسانی به ۱۵ روستا و شروع عملیات اجرایی آب رسانی به ۲۹ روستای استان گیلان در روستای کینچاه شهرستان آستانه اشرفیه و حضور در نشست شورای هماهنگی توسعه صادرات ایران با محوریت اوراسیا در سالن غدیر استانداری از دیگر برنامه های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان گیلان است.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان