به گزارش لنگرخبر، چگونگی ایجاد توسعه و پیشرفت همواره یکی از سؤال های اساسی و مهم در ایجاد دگرگونی و تحول تکاملی جوامع بوده است، معمولاً وقتی سخن از توسعه و پیشرفت می شود نوعی پیشرفت و توسعه همه جانبه به ذهن متبادر می شود.



اگر بخواهیم از توسعه و پیشرفت تعریفی داشته باشیم می توان گفت توسعه و پیشرفت همان افزایش سطح بهره مندی و رفاه ارتقا امنیت آزادی گسترش ارتباطات اجتماعی و امکان تحرک اجتماعی عمودی و افقی معطوف به ارزش های جامعه که در سایه پیشرفت علمی و تکنولوژیک دگرگونی تکاملی در نظام بهداشت و درمان، آموزش و ساماندهی و مهندسی اقتصادی صنعتی و سیاسی و فرهنگی به وجود می آید.



امین امیری فعال سیاسی اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار لنگرخبر گفته که معنی و مفهوم توسعه را می توان در ابعاد و اشکال متفاوتی موردبررسی قرارداد و معمولاً وقتی سخن از توسعه و پیشرفت می شود نوعی پیشرفت و توسعه همه جانبه به ذهن متبادر می شود.



وی گفته رشد و توسعه در یک شهر در چندین وجه رشد و نمو پیدا می کند که حوزه های اقتصادی، کشاورزی، ورزشی، فرهنگی، صنعتی، اجتماعی، گردشگری و غیره بخشی از شاخص ترین عناوین است.



امیری می گوید بدون شک توسعه در یک مجموعه شهری پویا هیچ گاه تک بعدی نخواهد بود و اگر با این منظر به آن نگریسته شود موضوع از مسیر و رسالت خود منحرف خواهد شد.



این فعال سیاسی اجتماعی معتقد است که اگر مجموعه مدیریت یک منطقه تنها تقویت زیرساخت ها و ابعاد اقتصادی یک شهر را مدنظر خود قرار دهند بی تردید در آینده نزدیک معضلات فرهنگی و غیره دامن گیر اقشار آن جامعه خواهد شد .



به نظر این  وی، برای رسیدن به یک زندگی توسعه یافته باید مدلی متناسب باارزش های دینی و ملی تدوین نمود.



امیری صنعتی شدن، خودکفایی در محصولات مهم منطقه، ارتقای سطح سواد، افزایش امید به زندگی، افزایش شاخص های بهداشت و درمان و غیره را از معیارهای یک جامعه پیشرفته دانست.



این فعال سیاسی اجتماعی می گوید به دنبال توسعه ای هستیم که مبتنی بر عدالت باشد یعنی توسعه طوری طراحی شود که نتیجه قهری اجرایی شدن آن تحقق عدالت باشد.



وی معتقد است نخست باید ارزیابی دقیقی از وضع موجود شهرستان در همه بخش های یادشده اعم از حوزه اقتصاد و کشاورزی و صنعت، فرهنگ و غیره صورت گیرد تا در مرحله بعدی بتوان برنامه درستی برای آن طراحی و درنهایت آن را اجرایی کرد.



اشتغال برای جوانان و مشکلات معیشتی یکی از مهم ترین مشکلات عدیده کشور به نظر امیری است که گیلان نیز در رأس این هرم در سطح کشور قرار گیرد و برخی معتقدند که راه حل این مشکل، ورود صنایع مادر و عظیم همچون فولاد و خودروسازی و غیره به لنگرود و استفاده از نیروی انسانی شهرستان و ایجاد اشتغال آن ها است که می تواند موجب کاهش مشکلات شود.



این فعال سیاسی اجتماعی می گوید عده کثیری ورود صنایع مادر به شهرستان برای کاهش بیکاری را غیرممکن می دانند صنایع بزرگ در این سال ها با توجه به زیرساخت های شهری و مسائل محیط زیست و عدم توسعه راه های دسترسی به بازار فروش و شبکه توزیع، هیچ گاه نتوانسته پایشان به شهرستان باز شود و دولت و سرمایه گذار بخش خصوصی هم نیم نگاهی هم به ورود در این مقوله ندارد.



وی معتقد است که برای توسعه گیلان باید بیشتر در زمینه گردشگری و کشاورزی تمرکز کرد و زیرساخت های آن را تکمیل ساخت و اگر قرار است که صنعت وارد استان شود باید در خدمت حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی قرار گیرد  مثلاً چرا پیله ابریشم بااینکه لنگرود یکی از قطب های مهم در استان است متأسفانه در استان های دیگر از صنعتش بهره مند می شوند یا مرکبات در استان دیگری تبدیل به افشره شود و شرکت های بزرگ از زیرساخت های این شهرستان و استان به نفع خود و استان دیگری استفاده کنند درحالی که اگر صنعت را در خدمت کشاورزی قرار دهیم شاهد رشد استان و شهرستان و اشتغال جوانان شهرستان نیز خواهیم شد.



امیری می گوید امروز سن کشاورزان حاضر در شهرستان را رده سنی بالای 60 سال به خود اختصاص داده اند و جوانان از کشاورزی استقبالی نمی کنند و بعضاً ترجیح می دهند که در شهری غریب با حقوق کم به کار بپردازند تا اینکه در شهر خودشان به کشاورزی مشغول باشند، جواب این سؤال و فرضیه عدم وجود آینده ای روشن برای حرفه کشاورزی در کشور است.



این فعال سیاسی اجتماعی معتقد است که امروز نمی توان کارها را بدون مطالعه و برنامه ریزی و در نظر نگرفتن جوانان در مسیر توسعه انجام داد که اگر ممکن بود درگذشته آن برنامه ها مثمر ثمر بود.



وی معتقداست عدم وجود مدیریت واحد و خلط وظایف عملکردی مسئولین ذی ربط در حوزه تقنینی و اجرایی درنهایت زمینه برای عدم توسعه یافتگی را فراهم می آورد، دیگر دوره کار بدون مطالعه و برنامه ریزی در این عرصه به پایان رسیده است، به نظر می رسد اگر روش های قدیمی مثمر ثمر بود تاکنون می بایست نتیجه می داد.



انتهای پیام/
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : امین امیری

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان