آشنایی با ایستگاه راه آهن مشهد

۱۳۹۹/۰۱/۲۴ ۱۳:۱۲ چاپ کد خبر: 110656
به گزارش لنگرخبر، زمانی که صحبت از سفر مشهد به میان می آید، برای اکثر ما تصویر بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) تداعی می شود. این شهر بزرگ در عین حال دارای مقاصد تفریحی، گردشگری و تاریخی زیادی است. از این رو شهر مشهد، سالانه میزبان مسافران داخلی و خارجی زیادی است که به قصد زیارت و سیاحت، این شهر را به عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد سفر زمینی به مشهد مقدس را دارید و می خواهید در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید و در ضمن سفری راحت و ایمن داشته باشید، ما به شما سفر با قطار را توصیه می کنیم. اگرچه این امکان نیز برای شما فراهم شده  است که با خرید بلیط اتوبوس از سایت خرید بلیط اتوبوس علی بابا ، سفر با اتوبوس را نیز تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم شما را با ایستگاه راه آهن مشهد و چگونگی تهیه بلیط قطار تهران به مشهد آشنا کنیم.

تاریخچه ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد که در شمال این شهر و در میدان راه آهن واقع شده است، در ۴ آبان ۱۳۴۵ با مساحت ۱۲۰۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید. این ایستگاه یکی از قدیمی ترین و مجهزترین ایستگاه های قطار در صنعت ریلی ایران است. سقف بلند آن که با انحنای زیبایی شبیه به پل ورسک ساخته شده است و همچنین طراحی بی نظیر ستون های چیده شده در امتداد هم، از ویژگی های منحصر به فرد این ایستگاه است. این ویژگی ها ایستگاه راه آهن مشهد را به یکی از شاهکار های معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا تبدیل کرده است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. اولین ایستگاه بعد از ایستگاه مشهد، ایستگاه «نادر شاه» نام داشت که بعد از انقلاب به ایستگاه «سلام» تغییر نام یافت. علت انتخاب این اسم، طراحی منحصر به فرد پلی است که با یکی از خیابان های منتهی به حرم امام رضا (ع) تقاطع دارد و این موضوع باعث به وجود آمدن چشم انداز زیبایی از حرم مطهر امام رضا (ع) شده است.  

ویژگی های ایستگاه راه آهن مشهد

ایستگاه راه آهن مشهد به دلیل تردد زیاد مسافران به خصوص در ایام تعطیل سال خیلی شلوغ است. به طوری که سالانه بیش از ۱۲ میلیون مسافر از نقاط مختلف کشور از این ایستگاه استفاده می کنند. همچنین به طور خاص ۳۰ درصد از مسافران مشهد مقدس از قطار برای سفر به این شهر استفاده می کنند. در بین همه این ها، مسیر ریلی تهران به مشهد یکی از پر رفت و آمد ترین مسیرها است، که مسافران زیادی با تهیه بلیط قطار تهران به مشهد از این مسیر استفاده می کنند. در این ایستگاه علاوه بر جابه جایی مسافر، جابه جایی نفت، ماشین، مصالح ساختماتی و... نیز انجام می شود. ویژگی دیگر این ایستگاه، موقعیت جغرافیایی آن و فاصله ۲ کیلومتری تا حرم است که مسافران می توانند با تاکسی های دربستی یا اتوبوس به راحتی خود را به حرم مطهر برسانند. نظافت، نظم و ترتیب، مسلط بودن پرسنل به زبان عربی و همچنین کارکنان خوش برخورد و آموزش دیده از دیگر نقاط قوت این ایستگاه است.

امکانات ایستگاه راه آهن مشهد

از امکانات ایستگاه راه آهن مشهد که برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است می توان به صندوق امانات، دستگاه خودپرداز، اینترنت رایگان، سوپرمارکت، رستوران، کتاب خانه، پارکینگ، ایستگاه تاکسی، صرافی و بانک اشاره کرد. یکی دیگر از این امکانات، تلویزیون هایی است که برای نمایش اطلاعات قطارها در سالن انتظار قرار دارد و شما می توانید از ساعت حرکت قطار و همچنین تاخیر در رسیدن قطارها مطلع شوید. در این ایستگاه باجه هایی برای رزرو هتل در نظر گرفته شده است که گردشگران می توانند از آنجا هتلی متناسب با بودجه و امکانات دلخواهشان را رزرو کنند. همچنین اگر سوالی در رابطه با بلیط خود یا استفاده از امکانات داشتید، می توانید به کیوسک راهنمای مسافر مراجعه کنید و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید.

تهیه بلیط قطار

یکی از دغدغه های اصلی مسافران هنگام سفر با قطار، تهیه بلیط است. راه آسان و سریع برای خرید بلیط، خرید آن به صورت آنلاین است. اما اگر قصد دارید این کار را به صورت حضوری انجام دهید، می توانید به یکی از مراکز فروش بلیط مراجعه و اقدام به خرید بلیط کنید.   همان طور که گفتیم از پرترددترین خطوط ریلی، خط تهران به مشهد است. از این رو برای اینکه نگرانی از بابت تهیه بلیط نداشته باشید، بهتر است بلیط قطار تهران به مشهد را به صورت آنلاین و از سایت های معتبر خریداری کنید. یکی از این سایت ها، سایت علی بابا است که می توانید با مراجعه به آن از جدول حرکت قطارها اطلاع پیدا کنید و بلیط مورد نظرتان را در کمترین زمان خریداری کنید. خرید بلیط اتوبوس از علی بابا نیز به همین روش برای شما فراهم شده است. امکان استرداد بلیط، صرفه جویی در وقت و هزینه و پاسخگویی ۲۴ ساعته پشتیبان های وبسایتی که بلیط خود را از آن تهیه می کنید، از مزایای خرید اینترنتی قطار است که در اختیار شما قرار دارد.    
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان