به گزارش لنگرخبر، مازیار جعفری مدیر عامل اتحادیه چایکاران شمال کشور طی یادداشتی نوشت: شاید فرصت نباشد درباره تاریخچه چای ورود آن به کشور و استفاده مردم از آن در این نوشته، مطالبی را یادآوری کنیم ولی چای یکی از نیازهایی است که در سر سفره همه ایرانی ها وجود دارد و روزانه مصرف زیادی در کشور می شود.


علاوه بر مصرف زیاد چای در کشور، جدای همه آن مباحث تائید و تکذیبی که درباره اثر غذایی و فایده آن بر روی بدن انسان می شود زمین های زیادی در پایه کوه های استان های شمالی وجود دارد که کشاورزان با چیدن چای در نیمه نخست هرسال، قوت چند ماه بعد خود را به عنوان یک رزق و روزی حلال به دست می آوردند.


دست واسط همیشه برای کشاورزان موجب ضرروزیان بوده که هرساله مجلس و دولت در زمان تعیین نرخ گذاری قیمت خرید برگ سبز چای، شوی حمایت از تولیدکنندگان را نیز اجرا می کنند ولی در عمل همواره این کشاورزان بودند که چندین ماه به دنبال مبالغ حاصل از فروش برگ سبز چای بودند درحالی که شاید بتوان گفت دست های واسط زودتر از خود تولیدکنندگان چای سود فروش از چای را به دست می آورند.


در چند سال گذشته نیز واردات محصولات کشاورزی به خصوص چای کمر کشاورزان و تولید داخل را شکسته و بعضاً همان چای ایرانی با بسته بندی و برند خارجی وارد کشور شده و بر سر سفره های مردم قرار گرفت درحالی که کیفیت آن ها هیچ وقت به پای چای ایرانی نرسید و این دلالان بودند که همواره سود حضور کشاورزان و تولیدات آنان را خوردند و قانون نیز تاکنون نتوانست آن طور که باید جلوی دست های واسط را برای جلوگیری از ضرر به کشاورزان بگیرد.


زمانی که همه مردم قرنطینه بیماری کرونا بودیم تجار و بازرگانان چای فرصت را به نفع خود و بازار چای را به سود خود مصادره کردند، چه ظلمی در حق چای تولید داخل کشور خواهد شد که ۸۳ درصد افزایش قیمت چای خارجی درزمانی که بیش از ۵۰۰۰ هزار تن چای تولید داخل کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در داخل کشور وارد بازار نشده است.


وزارت صمت محور این افزایش قیمت در بازار است و از وزارت جهاد کشاورزی می خواهیم با همکاری وزارت صمت نقش سازمان چای را در واردات و صادرات چای محوریت اصلی قرار دهد و اتحادیه چای کاران شمال کشور هم در این راستا در کنار سازمان چای کشور خواهد بود.


در سال جهش تولید حمایت بیش از ۵۵ هزار خانوار کشاورز چای کار استان های گیلان و مازندران باید مستمر و تداوم داشته باشد، متأسفانه نظارت در قیمت چای برای مصرف کننده هم بسیار پایین بوده که این گرانی چند برابری اتفاق افتاده است.


اتحادیه چای کاران که بر خواسته از تولیدکنندگان و صاحبان کارخانه های چای است می تواند در زمینه باروری صنعت چای و برطرف کردن نیاز داخل و حتی صادرات چای کمک حال دولت باشد و همواره در این زمینه آمادگی داشته است و از نزدیک با مشکلات کشاورزان چای کار و صاحبان کارخانه ها و حتی راه های برون رفت از مشکلات در زمینه صنعت چای را نیز بهتر و کارشناسی تر می داند و امید است در این زمینه دولت و مجلس با توجه به اهمیت شعار سال توجه بیشتری داشته باشند.


انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان