به گزارش لنگرخبر به نقل از خبرگزاری فارس، از اوایل اسفندماه سال گذشته ویروس کرونا به جان همه ملت ها افتاد و جان بسیاری نیز به خاطر کرونا گرفته، استان های خود را قرنطینه و بسیاری از مشاغل و کسب وکارها تعطیل شد.

در ایران نیز که ویروس کرونا مهمان ناخوانده عید نوروز سال ۹۹ ملت ایران شده بود مسؤولین برای جلوگیری از شیوع کرونا از برگزاری هرگونه تجمع جلوگیری و بازار و اصناف و مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و استان ها و شهرها را قرنطینه اعلام کردند.

این قرنطینه تا نیمه نخست فروردین ماه ادامه داشت که خوشبختانه با توجه به انجام قرنطینه، آمار بستری و فوتی ها براثر کرونا در کشور کاهش چشمگیری داشت ولی یکی از مشکلات اصلی مردم بخصوص کسبه و دست فروشان مشکل اقتصادی آنان بود که حدود یک ماه هیچ درآمدی نداشتند چراکه به دستور ستاد مبارزه با کرونا بازارها نیز می بایست بسته می ماند به همین دلیل دست فروشان و بازاریان نمی توانستند به فروش اجناس خود جهت کسب درامد اقدام کنند.

در نیمه دوم فروردین ماه امسال به دلیل فشار اقتصادی که به کسبه وارد شد به ناچار اقدام به فعالیت در گوشه و کنار خیابان ها و پیاده روها کردند تا بتوانند امرارمعاشی داشته باشند چراکه دستور بازگشایی بازارها اعلام نشده بود.

در چند هفته اخیر و بعد از آغاز اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند که از نیمه دوم فروردین آغاز شد برخی بازارهای محلی در استان، باز و کسبه مشغول به امرار و معاش شدند ولی علی رغم همه پیگیری های صورت گرفته توسط کسبه و دست فروشان و شورای شهر جهت بازگشایی پارک بازار لنگرود همراه با رعایت فاصله گذاری هوشمند و رعایت موازین بهداشتی، این اقدام صورت نگرفت.

لنگرود دارای دو بازار در روزهای شنبه و چهارشنبه هر هفته است که از بزرگ ترین و معروف ترین بازارها در سطح استان به شمار می رود که مردم برای خرید مایحتاج زندگی خود به این بازار رجوع می کنند که پارک بازار زیر نظر شهرداری و شورای شهر لنگرود است که در این مدت، بسیاری از کسبه پارک بازار نسبت به تعطیل بودن این بازار معترض بودند.

یکی از دلایل اعتراض کسبه پارک بازار، گشایش بازار و آغاز فعالیت کسبه دیگر شهرهاست که با توجه به رعایت موازین بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند مشغول فعالیت هستند.

برخی از کسبه پارک بازار نیز به دلیل بسته بودن آن، در نقاط مختلف شهر و حاشیه رودخانه و بازار قدیمی حسینیه بساط فروش خود را پهن کرده اند و با توجه به فضای محدود مکان های انتخاب شده، ازدحام توسط مردم نیز صورت می گیرد.

سخنگوی شورای شهر لنگرود هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از فرماندار این شهرستان مبنی بر بی توجهی به وضعیت کسبه پارک بازار اظهار کرده بود که پیام ها و اخبار وضعیت بازارهای باز محلی در سایر شهرستان ها به فرماندار ارسال شد ولی وی هیچ گونه پاسخی درباره این وضعیت را نداده است.

بهمن کامکار با بیان اینکه سلامت همه انسان ها مهم و در اولویت است ولی باید مشکل اقتصادی مردم نیز در نظر و حل شود، گفت: بعد از آغاز قرنطینه هوشمند طبق پروتکل های مشخص، برخی از بازارهای محلی استان گیلان و حتی برخی تفرجگاه ها در ایران بازگشایی شده ولی هنوز هم در لنگرود موفق نشدیم مسؤولین را برای بازگشایی بازار با رعایت نکات بهداشتی قانع کنیم.

حسین یکی از کسبه های قدیمی پارک بازار در گفت وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: بیش از یک ماه است که پارک بازار لنگرود تعطیل است و در این مدت هیچ درآمدی نیز نداشتیم و حتی بعد از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تاکنون هیچ فضای دیگری برای کسب درامد کسبه و دست فروشان در نظر گرفته نشده است.

فریدون یکی دیگر از کسبه پارک بازار لنگرود نیز با بیان اینکه از نیمه دوم فرودین تاکنون اکثر اصناف شهرستان لنگرود باز و مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: سؤال اساسی برای کسبه پارک بازار این است که چگونه بقیه اصناف قادر به فعالیت هستند ولی کسبه پارک بازار از فعالیت محروم هستند و هیچ مکانی هم برای آنان در نظر گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از کسبه در این مدت بساط خود را در بازار حسینیه و حاشیه جاده ها پهن کرده اند، گفت: قطعاً پهن کردن بساط در حاشیه خیابان و پیاده روها برای مردم خطرآفرین است ولی کسبه هیچ چاره ای جز این برای کسب روزی حلال ندارند.

کاظم یکی دیگر از کسبه پارک بازار لنگرود نیز خطاب به فرماندار و ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: تصمیم برای تعطیلی بازارها و مشاغل، جهت جلوگیری از شیوع کرونا بود ولی در شرایط فعلی که اکثر مشاغل مشغول فعالیت هستند سؤال اینجاست که آیا کرونا فقط در پارک بازار لنگرود است و در سطح شهر و حاشیه خیابان ها نیست؟

فرماندار لنگرود نیز هفته گذشته با تأکید بر رعایت سیاست های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا اظهار کرده بود که هرگونه فعالیت صنوف مختلف بر اساس لیست اعلامی ستاد ملی مبارزه با کرونا مشخص و اعلام می شود و شهرستان تابع تصمیمات کارشناسی ابلاغی است و مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه لازم الاجراست.

به گفته سخنگوی شورای شهر لنگرود اطلاعات حدود یک هزار کسبه در پارک بازار لنگرود ثبت و کارت شناسایی دریافت کرده اند، از طرف دیگر می توان گفت از نیمه دوم فروردین ماه اکثر مشاغل و اصناف فعالیت خود را آغاز کرده و دیده شده برخی مشاغل که در شرایط اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی می بایست بسته باشند نیز مشغول به فعالیت بودند.

در شرایط فعلی نیز وضعیت کسب وکارها در سطح شهر لنگرود وضعیتی مانند روزهای قبل از کرونا است و بعضاً در پیاده روها نیز شرایط برای رفت وآمد عابر پیاده به خاطر بساط دست فروشان سخت و دشوار است و باز بودن مشاغل سطح شهر و بسته بودن پارک بازار تناقضی را در بین تصمیم گیری ها در بین مردم و کسبه به وجود آورده که تاکنون پیگیری های شورای شهر لنگرود از فرمانداری درباره وضعیت این بازار جهت بازگشایی ثمری نداشته و پاسخ مناسبی دریافت نشد!

به گزارش فارس، بازار لنگرود از بزرگ ترین بازارهای محلی در سطح استان گیلان است که برخی کسبه درامد یک هفته خود را از یک روز کاسبی به دست می آوردند ولی در دو ماه گذشته به دلیل تعطیل بودن بازار، کسبه و خانواده های آنان با چالشی سخت مواجه هستند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان