به گزارش لنگرخبر، در روزهای گذشته ویدئویی از مزارع بی آب و خشک روستاهای بخش اطاقور شهرستان لنگرود مانند تازه آباد لیسه رود و خاله سر در فضای مجازی منتشر شد که پیرمرد کشاورز با بغضی سنگین گله از وضع موجود می کرد.

[video width="1920" height="1080" mp4="https://langarnews.ir//uploads/2020/07/video_2020-07-09_02-47-26.mp4"][/video]

درواقع بغض کشاورز حکایت از رنجی بود که در این فصل از کاشت برنج فریاد می کرد تا در بقیه سال از طریق فروش و استفاده از آن امرارمعاش کند که بی آبی مزارع فراتر از بی کار شدن یک کارگر یا کارمند از مجموعه کارگاهی یا اداری است چون قوت یک سال خود را در دو ماه تأمین می کند.

بی آبی مزارع قصه تکراری شالیزارهای شمال کشور است که ریشه در سوءمدیریت در حوزه آب دارد که خود کشاورزان با توجه به تجارت سال های متمادی، متخصص ترین افراد برای این کار هستند.

شهرستان لنگرود دارای ۹۱۰۰ هکتار شالیزار زیر کشت است که ۵۰۰ هکتار از این اراضی در بخش اطاقور قرار دارند که عمده مشکل برای تنش آبی و بی آبی مزارع در روستاهای اطاقور است.

یکی از کشاورزان اطاقور در حاشیه بازدید میدانی خبرنگار لنگرخبر از مزارع تازه آباد لیسه رود با انتقاد شدید از اینکه مسؤولین شاهد وضعیت موجود مزارع هستند و کاری نمی کنند، اظهار کرد: در روزهای گذشته برخی مسؤولین به مزارع تازه آباد لیسه رود اطاقور سرکشی کردند و مانند گذشته صرفاً وعده بررسی و حل مشکلات را دادند.

این پیرمرد کشاورز با بیان اینکه می ترسیم عمل مسؤولین نوش دارو بعد از مرگ سهراب باشد، گفت: شرایط مزارع در حال حاضر به گونه ای است که اکنون نیاز به آب دارد تا بتوانند رشد و جوانه بزند و رسیدن آب به این مزارع بعد از چند هفته هیچ فایده ای ندارد.

یکی دیگر از کشاورزان نیز با بیان اینکه آب در رودخانه و نهرها در مزارع بالادست وجود دارد، اظهار کرد: مشکل امروز و سال های گذشته کشاورزان که منجر به بی آبی مزارع شده عدم مدیریت در جاری شدن آب به مزارع پایین دست است.

وی با بیان اینکه مشکل عمده کشاورزان ناتوانی و عدم اجرای عدالت برای جاری شدن آب در مزارع پایین دست است، گفت: از عمده ترین مشکلات امروز مزارع پایین دست، ناتوانی آب سواران است که قاطعیت لازم در برخورد و اجرای عدالت در جاری شدن آب در نهرها و مزارع را ندارند البته در این خصوص از سوی دولت نیز حمایت نیز نمی شوند و برخی آب سواران ترجیح می دهند که درگیری یا دلخوری بین کشاورزان به وجود نیاید.

یکی دیگر از کشاورزان نیز با انتقاد از آب منطقه ای و متولیان امر اظهار کرد: مزارع پایین دست در هرسال با این مشکل مواجه هستند که باعث بی کیفیت شدن محصول آنان نیز می شود و آب منطقه ای نیز در این خصوص اقدام عملی انجام نمی دهد و حتی مجوز احداث چاه عمیق را به کشاورزان برای رفع نسبی کمبود یا عدم وجود آب برای مزارع نمی دهند.

این پیرمرد کشاورز با بیان اینکه با این شرایط نشاء شالیزار برای کشاورزان به صرفه نیست، گفت: کشاورزان از بدو شروع کار برای نشاء شالیزار با مشکل مواجه هستند و روز روزهای نخست کار با بی آبی مشکل دارند و بعد از برداشت محصول نیز با کاهش قیمت برنج و واردات بی رویه برنج مواجه هستیم که کشاورز را برای ادامه این کار سست می کند ولی به ناچار بازهم مجبور به نشاء هستیم.

وی با بیان اینکه آب در مزارع بالادست وجود دارد و برخی مزارع زیادی آب دارند، تصریح کرد: مزارع پایین دست در هرسال مشکل بی آبی و خشکی مزارع دارند و این حق کشی است که باوجود آب در رودخانه و نهرها، مزارع پایین دست از بی آبی آسیب جدی ببینید.

این کشاورز اطاقوری با بیان اینکه مسؤولین اداری همواره از عدم وجود بودجه صحبت می کنند، افزود: یکی از راه های حل این مشکل حفر چاه عمیق است ولی کشاورز توان پرداخت هزینه های حفر چاه عمیق را ندارد و مسؤولین نیز در خصوص آب مزارع کم کاری می کنند.

فرصت کشاورزان برای بیمه مزارع تا ۳۱ تیرماه 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود نیز در گفت وگو با خبرنگار لنگرخبر با اشاره به وجود تنش آبی در مزارع شالیزارهای این شهرستان اظهار کرد: تنش آبی در شهرستان به صورت نقطه ای بوده که عمدتاً در روستاهای خمیرمحله، خاله سر، محمدجعفر محله و غیره است.

محمدباقر قاسم پور با بیان اینکه آب شالیزارهای این مزارع به روش سنتی آبیاری شده و فاقد نهر است، گفت: باراندگی هفته گذشته کمک کوچکی برای کاهش تنش آبی کرد ولی چون مزارع این مناطق به صورت پله ای است شاهد این مشکلات نیز هستیم.

وی با بیان اینکه از ۵۰۰ هکتار شالیزار بخش اطاقور بیش از ۲۰ هکتار دچار تنش کم آبی و مشکل آب هستند، تصریح کرد: برای حل این مشکل جلسات و بازدیدهای مختلفی با دهیاران و آب منطقه ای انجام شده که پمپ های آب برای آبیاری در اختیار آنان قرار داده شده که تا حدودی این مشکل برطرف شود.

رئیس جهاد کشاورزی لنگرود با بیان اینکه کشاورزان تا ۳۱ تیرماه جاری می توانند مزارع خود را بیمه کنند، افزود: کشاورزان می توانند با بیمه مزارع خود در فرصت اعلام شده از حمایت دولت در صورت آسیب به مزارع بهره مند شوند.

تنش آبی در ۵۰ هکتار از مزارع اطاقور 

رئیس آب منطقه ای شهرستان لنگرود نیز با بیان اینکه تنش آبی در روستاهای بخش اطاقور به نقطه ای در برخی روستاها است، اظهار کرد: حدود ۵۰ هکتار از مزارع اطاقور دچار تنش آبی هستند ولی از این مقدار حدود ۶ هکتار از اراضی هستند که در آخر مسیر هستند که بیشتر دچار تنش آبی هستند.

قربانعلی پورمسیب با بیان اینکه یکی از کارمندان اداره برای کنترل وضعیت در منطقه حضور دارد، گفت: در روزهای گذشته نیز مسیر رودخانه با پلاستیک گرفته و آب به سمت مزارع هدایت شده که انتظار داریم با مدیریت بهتر آب به همه مناطق برسد.

وی با بیان اینکه روستای تازه آباد لیسه رود در انتهای آب خور قرار دارد، افزود: آب مزارع این مناطق از چشمه تزریق می شود و برای مزارع نوبت بندی در نظر گرفته شده که تلاش می شود با اجرای درست نوبت بندی و همکاری کشاورزان تنش آبی به پایان برسد.

رئیس آب منطقه ای شهرستان لنگرود با بیان اینکه برخی از افرادی که ایجاد مزاحمت برای کشاورزان کرده بودند به مراجع قضایی معرفی شدند، گفت: گلایه کشاورزان به حق است ولی انتظار داریم تا در اجرای نوبت بندی آب مزارع، همه کشاورزان نیز با آب منطقه ای همکاری کنند.

[video width="1920" height="1080" mp4="https://langarnews.ir//uploads/2020/07/langar.mp4"][/video]

به گزارش لنگرخبر ، برنج یکی از تولیدات اصلی کشاورزان در استان گیلان است که علاوه بر نیاز مردم استان، برای استفاده دیگر مردم به استان های دیگر نیز صادر می شود ولی با توجه به وجود مشکل بی آبی و خشکی مزارع به نظر می رسد که نه تنها کشاورزان نتوانند برنج موردنیاز استان را تأمین کنند بلکه شاهد مجدداً شاهد واردات برنج های بی کیفیت خارجی باشیم.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان