به گزارش لنگرخبر، استان گیلان دارای جاذبه های طبیعی بسیار زیاد و خوبی است که یکی از این مناظر تالاب ها هستند که می توان از آنان به عنوان یکی از بکرترین مناظر گیلان نام برد زیرا جلوه خاصی به سبزی گیلان بخشیده و مأمنی زیبا برای طبیعت دوستان و مورد استقبال گردشگران است.

تالاب "سوستان" در لاهیجان با طبیعتی بکر یکی از این تالاب هاست که هرساله با استقبال بی نظیر مردم و گردشگران مواجه می شود که نام گذاری این تالاب به این نام به دلیل قرارگیری آن در دهستان سوستان لاهیجان است.

اطراف تالاب سوستان را نیزار فراگرفته و همچنین در داخل و کناره های تالاب گیاهان مردابی و درختان جنگلی وجود دارد که محل زندگی آبزیان و پرندگان به دلیل وجود آب شیرین است.

تالاب سوستان همواره در فصل پاییز و زمستان پرآب بوده ولی با آغاز فصل های بهار و تابستان از میزان آب آن کاسته می شود که به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای علت این اتفاق کاهش میزان بارش باران است زیرا این تالاب کاربرد یک آب بندان بزرگ را نیز داراست.

علت کاهش آب تالاب سوستان تأمین آب کشاورزی مزارع اطراف است

به گفته سرپرست فرمانداری لاهیجان این تالاب چون به دریا راه ندارد آب آن به میزان بارش باران بستگی دارد به همین دلیل در فصل زمستان بسیار پر آب است ولی بنا بر اعلام نورالله اکبری باید این نکته را در نظر گرفت که آب زراعی ۴۰ هکتار از زمین های اطراف توسط تالاب سوستان و به صورت نوبت بندی تأمین می شود.

خشکی عجیب تالاب سوستان به حدی است که اگر در چند روز آینده چاره ای برای حل معضل بی آبی آن اندیشیده نشود شاهد نابودی کامل این تالاب خواهیم بود

نکته جالب در پیگیری مشکل تالاب به گردن نگرفتن هیچ یک از متولیان امور تالاب بود تا جایی که هر نهاد خود را متولی محافظت از این تالاب ندانسته و دیگر نهاد را مسؤول انجام این کار می داند.

به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی، گیلان دارای ۹ هزار هکتار تالاب است و از این میزان تالاب، بخشی که به عنوان آب بندان های کوچک در اراضی ملی و مردم وجود دارد در صورت تأمین منابع و اعتبارات، جهاد کشاورزی به بازسازی آن کمک می کند.

یکی از مسؤولان جهاد کشاورزی می گوید بنا بر قانون توزیع عادلانه آب مصوبه مجلس شورای اسلامی، مدیریت بستر و محیط تالاب بر عهده دولت و وزارت نیرو بوده و این وزارت خانه هم به آب منطقه ای نمایندگی داده و همچنین سه هزار هکتار تالاب هم که ماهیت گردشگری دارند مدیریت آن بر عهده آب منطقه ای است.

بنا بر اعلام برخی کارشناسان تالاب های سوستان، عینک و همچنین یک تالاب در آستارا زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست است ولی مسؤولان محیط زیست گیلان، تالاب سوستان به همراه تالاب عینک را زیر نظر محیط زیست ندانسته و می گویند تالاب عینک و سوستان علیرغم اینکه برای محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار بوده ولی زیر نظر این سازمان نیست و مشخصاً تالاب عینک زیر نظر شهرداری رشت و تالاب سوستان زیر نظر جهاد کشاورزی است.

ولی به گفته مسؤولان جهاد کشاورزی، این سازمان تنها مسؤول توزیع آب به مزارع بوده و جهاد کشاورزی به خودی خود تالابی ندارد و آبی که از این تالاب استفاده می شود به نوعی حق آب مردم اطراف است.

به گفته سرپرست فرمانداری لاهیجان تالاب سوستان از دیرباز، آب ۴۰ هکتار از اراضی شالیزاری اطراف را از طریق یک خروجی تأمین و به سمت شالیزارها هدایت و سپس به وسیله یک میراب آب خروجی رو کنترل می کند.

نورالله اکبری می گوید به دلیل کاهش بارش باران، حوزه آب ریز این تالاب با کمبود آب مواجه شده و به دلیل تأمین آب زراعی شالیزارها در بازدیدی که از سوستان داشتیم ارتفاع سطح آب به ۶۰ سانتی متر رسیده است.

مردم دهستان سوستان و لاهیجان تجربه تلخ خشک شدن کامل آب تالاب سوستان را داشته و تمام دغدغه آنان جلوگیری از وقوع این اتفاق است به همین دلیل اکبری از بسته شدن دریچه آب هدایت شده به سمت شالیزارها خبر می دهد و می گوید سه دریچه را به دلیل اینکه دیگر شالیزارها به آب نیاز ندارند بسته شده و بسیار امیدواریم با بارش باران و افزایش آب ورودی، تالاب سوستان خشک نشود.

 

عدم وجود متولی مشخص در تالاب سوستان

یکی از نکاتی در گفت وگو با برخی از نهادها بسیار به چشم می خورد عدم مسؤولیت آن نهادها در تالاب سوستان بود ولی بنا بر اعلام سرپرست فرمانداری شهرستان لاهیجان حوزه گردشگری تالاب مربوط به شهرداری، حفظ زیستگاه پرندگان و آبزیان با محیط زیست و کنترل مدیریت آب با جهاد کشاورزی است.

مشکل تالاب سوستان فقط مسئله خشک شدن آب این تالاب نیست زیرا در دو سال گذشته این تالاب با مشکل آفت هزار برگ دست وپنجه نرم کرده به همین دلیل از اداره شیلات درخواست ورود هفت هزار تا ماهی از انواع گوناگون شد تا این آفت را از بین ببرد و تا حدودی هم در رفع این مشکل موفق شدند.

ماهی گیری در آب گل آلود

ولی متأسفانه با کاهش سطح آب تالاب سوستان آن هفت هزار ماهی که در دو سال گذشته در این تالاب وارد و پرورش داده شده بودند به دلیل کمبود اکسیژن موجود تلف و از بین رفتند که این امر با واکنش فعالان محیط زیست لاهیجان و استان گیلان مواجه شد.

پس از مرگ بخش اعظمی از ماهیان تالاب سوستان عده ای سودجو شبانه آمده و ماهیان تلف شده را به همراه اندک ماهیان زنده مانده در این تالاب صید کرده و شبانه با وانت و حتی کامیون برده و در بازار به فروش می رساندند.

به همین دلیل و به منظور جلوگیری از این اتفاق محیط زیست استان با فرمانداری شهرستان لاهیجان مکاتبه ای را انجام داده و به گفته سرپرست فرمانداری لاهیجان از دو روز گذشته تیم های گشت زنی محیط زیست به صورت شبانه روزی در این تالاب حضوری فعال و مستمر داشته و دیگر چنین اتفاقی رخ نداده است.

 یکی از دلایل خشکی تالاب های کشور، همگام نبودن سازمان های متولی است درحالی که مشخصه اصلی تالاب ها ماندگاری نسبی آب در آن ها است و آنچه مشخص بوده و از گفته های مسؤولان برمی آید تالاب سوستان فعلاً یک متولی خاص نداشته و هریک نهاد مشکل به وجود آمده را به گردن نهاد دیگری می انداخت و با این شرایط برای جلوگیری از نابودی تالاب سوستان باید برای تولی گری آن تمهیدی فوری اندیشید.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان