به گزارش لنگرخبر، مرتضی حسین پور شلمانی، روز ۳۰ شهریور ۱۳۶۴ در شهر شلمانِ لنگرود به دنیا آمد. پدر او از پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان جنگ تحمیلی و مادرش نیز معلم بود. مرتضی حسین پور دوره ابتدایی و راهنمایی را در قم گذراند و دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در همین شهر به پایان رساند. او سال ۱۳۸۳ در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت کرد و با وجود قبولی در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد ساوه در دانشکده امام علی(ع) نیروی قدس سپاه پاسداران به تحصیل پرداخت.

اولین تجربیات جهادی مرتضی حسین پور در همان سال های تحصیل در دانشکده با حضور در مرزهای غربی کشور در استان ایلام اتفاق افتاد. او نام جهادیِ «حسین قمی» را برای خود برگزید. مرتضی حسین پور پاییز سال ۱۳۹۲ برای اولین بار عازم سوریه شد. اولین جبهه حضور او منطقه «سیده زینب» در ریف جنوبی دمشق بود. سال ۱۳۹۳ با هجوم نیروهای داعش به عراق مرتضی حسین پور، جزو اولین نیروهایی بود که همراه سردار قاسم سلیمانی خود را به بغداد رساند تا با تشکیل کمربند امنیتی در بیرون از شهر مانع پیشروی نیروهای تکفیری شوند. شهید حسین پور که از فرماندهان این عملیات بود، در جریان آن مجروح شد. او به دستور حاج قاسم سلیمانی برای طی دوره درمان به تهران منتقل شد. او سپس، مسئولیت پدافند سامرا را بر عهده گرفت. حسین پور از فرماندهان محور در عملیات آزادسازی بیجی بود و در جریان آن با جراحتی سخت مواجه شد. او در اکثر عملیات های جبهه مقاومت در عراق حضور داشت. وی از فرماندهان محور در عملیات آزادسازی جاده بلد، اسحاقی، سامرا، الدور، علم، تکریت، بیجی و ارتفاعات مکحول در عراق بود.


سال ۱۳۹۴ دوباره به سوریه رفت و در عملیات آزادسازی حلب و مناطق اطراف آن مشارکت کرد. مرتضی حسین پور دی ۱۳۹۵ و پس از محمد جنتی فرمانده عملیات قرارگاه حیدریون را برعهده گرفت وی پیش از آن فرمانده اطلاعات این قرارگاه بود. بعد از استقرار نیروهای جبهه مقاومت در منطقه مرزی در مجاورت استان های الانبار عراق و دیرالزور و سوریه، نیروهای داعش، با پشتیبانی اطلاعاتی نیروهای آمریکایی، روز دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ با اطلاع از اینکه توان عملیاتی یکی از پایگاه های جبهه مقاومت در حال بازسازی است، حمله سنگینی را به مقر اصلی کتائب سیدالشهدا و دو مقر تاکتیکی شروع کردند. تصمیمات فرمانده عملیات حیدریون موجب دفع حمله داعش و حفظ پایگاه ها شد. اصابت ترکش نارنجک به پهلوی مرتضی حسین پور حین فرماندهی نیروها، موجب زخمی شدنش شد. او پس از عقب نشینی نیروهای داعشی به بیمارستان صحرایی، منتقل، اما به دلیل خون ریزی شدید و ورود خون به ریه اش، به شهادت رسید.


تحصیلات


مرتضی حسین پور دوره تحصیلی ابتدایی و راهنمایی را در قم گذراند و دبیرستان را در رشته ریاضی فیزیک در همین شهر به پایان رساند. به گفته خواهرش، او دارای هوش بالا، حافظه قوی و توانایی زیاد در حل معادلات ریاضی بود، مادرش نیز به یاد می آورد که بارها در مسابقات علمی موفق به کسب رتبه شد.


گذری بر زندگینامه شهید مرتضی حسین پور


حیات سیاسی اجتماعی


مرتضی حسین پور در نوجوانی عضو پایگاه بسیج امام علی(ع) در محله نیروگاه قم شد وی که در سال ۱۳۸۳ در کنکور سراسری دانشگاه ها شرکت کرده بود با وجود قبولی در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه آزاد ساوه و مخالفت خانواده برای پیوستن به سپاه، مرتضی حسین پور به دلیل علاقه به فعالیت های جهادی و نظامی به عضویت نیروی قدس سپاه پاسداران درآمد و در دانشکده امام علی(ع) به تحصیل پرداخت. علاقه به فعالیت های نظامی باعث شد او که بعد از اتمام دوره دانشکده و تقسیم نیروها در بخش اداری مشغول به کار شده بود درخواست تغییر محل خدمتش را بدهد. مرتضی حسین پور نام جهادیِ «حسین قمی» را برای خود برگزید؛ او نام «حسین» را برای عرض ارادات به پیشگاه امام حسین(ع) و «قمی» را به جهت علاقه به شهر مقدس قم و حضرت معصومه(ع) انتخاب کرد.


بنا بر گفته «ابوآلا الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهدا(ع) عراق اولین تجربیات جهادی مرتضی همزمان با روزهای تحصیل در دانشکده با حضور در مرزهای عراق اتفاق افتاد، او تاریخ آشنایی اش با مرتضی را سال ۲۰۰۴ میلادی(۱۳۸۳) می داند و او را جوانی برومند توصیف می کند که از طریق همزیستی با گردان های مقاومت عراقی و پشتیبانی از آنها در مرز، مشغول فراگیری زبان عربی بود. بنابر گفته مادر مرتضی ، اولین ماموریت او حضور در مرزهای استان ایلام بود.


محمد حسین پور، پدر مرتضی که خود از کارکنان دانشکده امام علی(ع) بوده، حضور او در کنار گروه های عراقی را پس از اتمام دوره کاردانی در سال ۱۳۸۵ عنوان می کند. او تاکید می کند که حضور داوطلبانه مرتضی و دوستان هم دوره اش در آن سال موجب تعطیل شدن مقطع کارشناسی دانشکده شد.


زندگی شخصی


مرتضی حسین پور سال ۱۳۸۷، به خواستگاری فاطمه کاظمی رفت. برادر فاطمه کاظمی از هم دوره ای ها مرتضی در دانشکده امام علی (ع) و از دوستان صمیمی او بود. پدر او، سردار احمد کاظمی هم از رزمندگان قدیمی کوهدشتی و فرمانده تیپ یک روح الله لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب بود. آنگونه که فاطمه کاظمی در مصاحبه با روزنامه جوان شرح داده است، این خواستگاری تا سال ۱۳۹۳ هر سه ماه یکبار تکرار شد و هر بار هم جواب آن «نه» بود. او علت مخالفتش را تجربه سخت زندگی با نظامیان می داند. در نهایت مرتضی حسین پور و فاطمه کاظمی روز اول خرداد ۱۳۹۳ به عقد ازدواج یکدیگر درآمدند. فاطمه کاظمی دلیل رضایت دادن به این ازدواج بعد از بارها خواستگاری را درک علاقه زیاد مرتضی به خودش در جلسه ای رودررو و پذیرش شروط گوناگونش عنوان می کند. مرتضی حسین پور سه روز بعد از برگزاری مراسم عقدش دوباره راهی ماموریت شد. ۸ ماه بعد در روز ۲۳ بهمن در دوره استراحت یکی از مجروحیت های او، مراسم ازدواج آنها برگزار شد. او پس از ازدواج در شهرک شهید الماسی تهران ساکن شد. به گفته فاطمه کاظمی، مرتضی بیشتر زمان ۳ سال زندگی مشترک خود را در ماموریت های برون مرزی به سر برد.


شهید و مسئله سوریه


مرتضی حسین پور (حسین قمی) پاییز سال ۱۳۹۲ برای اولین بار عازم سوریه شد. اولین جبهه حضور او منطقه «سیده زینب» در ریف جنوبی دمشق بود؛ در زمانیکه اکثر مناطق حومه دمشق به دست گروه های معارض مسلح افتاده بود و نبردها به ورودی های شهر دمشق رسیده بود.


حسین قمی که به اذعان همرزمانش از نبوغ نظامی بالایی برخوردار بود، خیلی زود به عنوان یکی از فرماندهان محورهای عملیاتی در جبهه «غوطه شرقی» دمشق شناخته شد. در همان منطقه دو تن از دوستانش به شهادت رسیدند؛ بعدازظهر روز ۲۹ دی، دوست و همرزم مرتضی «محمودرضا بیضایی» که از سال ۱۳۹۰ با نام جهادی «حسین نصرتی» در جبهه های جنگ سوریه حاضر بود، درحالی که فرماندهی محور عملیاتی در منطقه «قاسمیه» در جنوب شرقی دمشق را بر عهده داشت، بر اثر اصابت ترکش های یک تله انفجاری به شهادت رسید. دو روز بعد هم همرزم دیگر او، «اکبر شهریاری» حین مبارزه با تکفیری ها در حومه دمشق شهید شد. با تلاش رزمندگان جبهه مقاومت، شامل ارتش سوریه، رزمندگان عراقی و نیروهای حزب الله لبنان و نیز مستشاران ایرانی، تامین امنیت منطقه پیرامونی حرم حضرت زینب(س) و شهرک سیده زینب با مشکلات کمتری مواجه شد و میزان حملات خمپاره ای دشمن به مناطق اطراف حرم نیز کاسته شد اما درگیری ها در این منطقه ادامه داشت.


گذری بر زندگینامه شهید مرتضی حسین پور


بعد از جدی شدن حضور داعش در عراق، مرتضی حسین پور، جزو اولین نیروهای ایرانی بود که همراه سردار قاسم سلیمانی خود را به بغداد رساند تا با تشکیل کمربند امنیتی در بیرون شهر، مانع پیشروی نیروهای تکفیری شود. گروه های جهادی عراقی با همراهی ایرانی ها شروع به مقابله با داعش و عقب راندن آنها کردند. با سرعت عمل نیروهای جبهه مقاومت، امنیت مناطق اطراف بغداد تامین شد. سپس نیروها برای آزادسازی سایر مناطق تحت کنترل داعش و جلوگیری از تخریب اماکن مذهبی به حرکت درآمدند.


روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ حمله ای از سوی نیروهای داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین صورت گرفت. آنها توانستند تا ۸۰۰ متری حرم هم پیش روی کنند. این حمله در نهایت با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شده بود. در ادامه پاکسازی مناطق اطراف شهر سامرا، عملیات آزادسازی شهرهای استان «صلاح الدین» و محور بلد – سامرا در دستور کار قرار گرفت. اهمیت آزادسازی محور بلد  سامرا، تا آن اندازه بود که فرمانده کل سپاه سردار محمدعلی جعفری در زمستان ۱۳۹۳، شخصا در اتاق نقشه مرکز فرماندهی و قرارگاه نیروهای حشدالشعبی در فرمانداری بلد حاضر شد و از نزدیک در جریان تلاش نیروهای جبهه مقاومت برای آزادسازی این منطقه قرار گرفت. مرتضی حسین پور هم از فرماندهان این عملیات بود و در جریان آن مجروح شد. او به دستور حاج قاسم سلیمانی برای طی دوره درمان به تهران منتقل شد. حسین قمی پس از یازگشت دوباره به عراق، مسئولیت پدافند سامرا را بر عهده گرفت. آنطور که خودش برای یکی از همرزمانش تعریف کرده است، در زمان حضور در سامرا، پس از حضور در خط مقدم درگیری، هر شب را کنار ضریح امامین عسکریین به سر می برد. او به یکی از دوستانش گفته بود: تا وقتی حرم حضرت را با خمپاره می زنند، سنگر من در حرم است. مرتضی کمربند دفاعی سامرا را در مدت کوتاهی طراحی کرد. او با استفاده از نقشه های هوایی، تسلط زیادی بر مناطق مختلف سامرا و نقاط حضور عناصر داعشی پیدا کرد، امری که موجب تعجب افراد بومی شده بود. به اذعان همرزمانش در مدت حضور مرتضی حسین پور در سامرا امنیت منطقه به خوبی تامین شده بود.


بیستم دی ماه ۱۳۹۳ مهدی نوروزی که لقب «شیر سامرا» را به او داده بودند در منطقه «العوینات» در حومه سامرا به شهادت رسید. مرتضی حسین پور هم علاقه زیادی به مهدی نوروزی داشت. او بعد از شنیدن خبر شهادت مهدی نورزوی آرزو کرده بود، که ای کاش من ۱۰ نیرو مثل ایشان داشتم.


عملیات نیروهای جبهه مقاومت برای برقراری امنیت در استان صلاح الدین با آزادسازی منطقه «الدور» ادامه یافت؛ روز ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۳ هادی العامری، رئیس سازمان بدر- یکی از گروه های شرکت کننده در بسیج مردمی- خبر آزادسازی منطقه الدور در جنوب شهر تکریت را اعلام کرد. بنا بر گفته های همرزمان مرتضی حسین پور، او در آزادسازی منطقه الدور و سپس شهر مهم و استراتژیک بیجی نیز در کنار رزمندگان عراقی حضوری تعیین کننده داشت. عملیات آزادسازی بیجی از دو محور پیگیری شد؛ محور اول از روستای المحزن آغاز و تا مناطق المزرعه و البعیجی و محور دوم از منطقه المزرعه تا پل هوندای و تپه ابوجراد و پالایشگاه بیجی را در برگرفت. به گفته دبیر کل کتائب سیدالشهدا(س)، رزمندگان عراقی در منطقه «تله و جراد»، فقط در طول یک هفته با ۵۸ ماشین بمب گذاری شده مواجه شدند. مرتضی حسین پور که از فرماندهان محور در عملیات آزادسازی بیجی بود، در جریان آن با جراحتی سخت مواجه شد. او بعد از مجروحیت هم در کنار رزمندگان باقی ماند و رزمندگان کتائب سیدالشهدا(س) پس از شدید شدن خونریزی اش، او را به بیمارستان حشدالشعبی منتقل کردند.


گذری بر زندگینامه شهید مرتضی حسین پور


عملیات جبهه مقاومت در بازپس گیری شهر و پالایشگاه بیجی با موفقیت انجام شد. سایت صدای آمریکا روز دوم خرداد ۱۳۹۴ نوشت: «گزارش ها حاکی از این است که ایران با نیروی عملیاتی نظامی و تجهیزات و سلاح های سنگین در حمایت از پیشروی ارتش عراق به سمت بیجی و پس گرفتن پالایشگاه از داعش، در این عملیات حضور پررنگی دارد. دو مقام پنتاگون روز جمعه دوم خرداد بدون ذکر نامشان گفتند که نیروی نظامی ایران در روزهای اخیر در هماهنگی با شبه نظامیان شیعه در عراق در عملیات نیروهای امنیتی آن کشور برای باز پس گیری شهر بیجی، محل بزرگترین پالایشگاه نفتی در عراق وارد عمل شده است.»


مرتضی حسین پور در اکثر عملیات های جبهه مقاومت در عراق حضور داشت. به گفته یکی از همرزمانش، او از فرماندهان محور در عملیات آزادسازی جاده بلد، اسحاقی، سامرا، الدور، علم، تکریت، بیجی و ارتفاعات مکحول در عراق بود.


حضور مجدد در سوریه


با تثبیت اوضاع در عراق بار دیگر توجه اصلی نیروهای جبهه مقاومت متوجه سوریه شد. عملیات آزادسازی منطقه استراتژیک حلب در سال ۱۳۹۴ در قالب عملیات محرم آغاز شد، جنگی که از آن با عنوان «مادر جنگ ها» یاد می شد. گفته های یکی از همرزمان مرتضی حاکی از نقش پررنگ او در این عملیات است.


فرماندهی عملیات قرارگاه حیدریون


مرتضی حسین پور در دی ۱۳۹۵ و پس از محمد جنتی فرماندهی عملیات «قرارگاه حیدریون» را برعهده گرفت وی پیش از آن فرمانده اطلاعات این قرارگاه بود. او توانایی خوبی در صحبت کردن به زبان عربی با لهجه های مختلف و برقراری ارتباط مناسب با رزمندگان عراقی داشت. آنطور که پدرش می گوید او زبان عربی را به سه لهجه سوری، عراقی و لبنانی آنچنان با تسلط صحبت می کرد که افراد بومی متوجه غیر عرب بودن او نمی شدند. مرتضی حتی به زبان کردی نیز تسلط داشت و با اکراد به راحتی صحبت می کرد. او به دلیل ماه ها حضور در عراق و جنگیدن در کنار نیروهای عراقی، شناخت خوبی از روحیات آنها داشت. آخرین جبهه حضور مرتضی پیش از حضور در منطقه بادیه الشام حضور در منطقه حلب بود.


مجروحیت ها


محمد حسین پور، پدر مرتضی تعداد دفعات مجروحیت او در طول ۴ سال حضور در عراق و سوریه را ۶ بار اعلام می کند و می گوید: «مرتضی ۶ بار مجروح شد که ۴ بار آن تا حد شهادت بود. یکبار گلوله به ران پایش اصابت کرد و از آن طرف خارج شد، بار دیگر در عراق مجروح شد و شکمش پاره شده بود ولی خانواده متوجه مجروح شدنش نشدند.» یک بار صورتش، دوبار کتفش. دوبار دچار موج گرفتگی شد و ابدا به ما نگفت که مجروح شده. البته من خودم چون در تشکیلات بودم باخبر می شدم. اما مرتضی حرفی به ما نمی زد. او چهار ماه پیش از شهادت و در جریان یک عملیات در سوریه به شدت مجروح شد. به گفته همسرش پاهایش لت و پار و صورتش پر از ترکش شد و او بی اعتنا به جراحت ها به کار خود در سوریه و در شرایط سخت ادامه داد.»


شهادت


پس از موفقیت های بزرگ جبهه مقاومت در عراق و سوریه، آزادی دیرالزور در دستور کار آنها قرار گرفت، انزوای داعش در صحرای شام، مقدمه این آزادسازی محسوب می شد. کنترل منطقه مرزی بین عراق و سوریه به نیروهای قرارگاه حیدریون سپرده شد.


با تسلط بر این سرزمین راه پشتیبانی نیروهای داعش از عراق و سوریه قطع می شد. برای دست یابی به این هدف جاده مرزی دمشق – بغداد یک شاخص محسوب می شد. تاکتیک جبهه مقاومت در این منطقه، احداث پایگاه های پر تعدادی بود که با نظم دقیق در ارتباط عملیاتی با یکدیگر بودند. با پیشروی نیروهای مقاومت، آمریکایی ها که به بهانه حفاظت از مرز اردن و پایگاهایشان در خاک این کشور در منطقه حاضر بودند و از پایان رسیدن کار داعش احساس خطر می کردند به نیروهای کتائب سیدالشهدا(س) حمله هوایی کردند و واحدهای مهندسی مجاهدین حیدریون که در حال احداث خاکریز برای مقابله با حملات انتحاری بودند هم مورد هدف هواپیماهای آمریکایی قرار گرفتند. نیروهای آمریکایی همچنین با پروازهای شناسایی تلاش کردند از کوچکترین فرصتی برای ضربه زدن به نیروهای مقاومت استفاده کنند. این فرصت ها در فواصل تعویض نیروها، تعمیر تجهیزات یا زمانی که اجتماع نیروهای برای انجام عملیاتی خاص از تراکم آنها در منطقه ای دیگر می کاست به وجود می آمد. این منطقه توسط پهپادهای آمریکایی به دقت رصد می شد و این اطلاعات در اختیار داعش قرار می گرفت.


منطقه «جمونه» در مرز عراق و سوریه مرکز حضور نیروهای مقاومت بود. اخبار و شواهدی مبنی بر حمله قریب الوقوع داعش رسیده بود و با توجه به تهدیدهای موجود، مرتضی حسین پور فرمانده عملیات قرارگاه حیدریون، شب ۱۵ مرداد را با حضور در یکی از پایگاه های نیروی کتائب سیدالشهدا(س) به توجیه نیروها در برابر حمله احتمالی پرداخت. او با پیشبینی حمله روز بعد نیروهای داعش، برخلاف رویه موجود، شب را در همان پایگاه در خط مقدم به سر برد. آنطور که همرزمانش نقل کرده اند او در ساعات نیمه شب شخصا به حفر خاکریز با بلدوزر پرداخت. او با اطلاع از تاکتیک های عملیاتی داعش علاوه بر خاکریز اصلی، خاکریز دیگری به شکل نعل اسبی احداث کرد تا هنگام حمله انتحاری نیروهای داعش به خاکریز اول، نیروهایش را به آن خاکریز منتقل نماید.


نیروهای داعش، سحرگاه روز دوشنبه ۱۶ مرداد با اطلاع از اینکه توان عملیاتی یکی از پایگاه های جبهه مقاومت در حال بازسازی است، حمله سنگینی را به مقر اصلی کتائب سیدالشهدا و دو مقر تاکتیکی شروع کردند. این مجموعه با فاصله ۱۵۰۰ متری از یکدیگر قرار داشت. در مقر اصلی علاوه بر مرتضی حسین پور، محسن حججی و محمد تاجبخش، ۱۱ نیروی ایرانی دیگر به همراه رزمندگان کتائب سیدالشهدا(س) حضور داشتند. نیروهای مهاجم بعد از منفجر شدن عوامل انتحاری هر سه مقر مذکور را با اسلحه ۲۳ میلیمتری زیر آتش سنگین گرفتند. نیروهای مستقر در این پایگاه ها که امکان نزدیک شدن به خودروهای خود را نداشتند، با سلاح های سبک اقدام به مقاومت کردند. نیروهای مهاجم با ۵۰ ماشین مجهز به سلاح کالیبر ۲۳، کالیبر ۱۴، توپ اس پی جی، انواع و اقسام نارنجک و دوشکا و تیربار، کلاش و ۲۰۰ نیروی پیاده و دو ماشین انتحاری به پایگاه اصلی حمله کردند. با انفجار ماشین انتحاری اول، تعدادی از نیروهای عراقی به شهادت رسیدند و محسن حججی از نیروهای ایرانی مستقر در پایگاه هم مجروح شد. بلافاصله با دستور مرتضی حسین پور (حسین قمی) همه نیرو ها به همراه مجروحان از خاکریز اول به سمت خاکریز دوم عقب نشینی کردند. محسن حججی به دلیل انفجار اول دچار جراحت و بیهوشی عمیق شده بود و رزمندگان حین عقب نشینی، متوجه زنده بودن وی نشدند. با ادامه درگیری و عقب نشینی نیروهای مقاومت به خاکریز سوم (نعل اسبی)، نیروهای داعش دومین خودروی انتحاری را هم وارد صحنه کردند، با انفجار ماشین دوم محسن حججی به هوش آمده و توسط نیروهای داعشی اسیر شد. این عقب نشینی تاکتیکی، موجب نجات جان عمده رزمندگان حاضر در صحنه شد. در این منطقه ۱۳۰ نیروی مجاهد عراقی حضور داشتند که حدود ۸۷ نفر آنها از حمله نجات یافتند. از میان ۱۳ نیروی ایرانی هم تنها محمد تاجبخش در همان صحنه شهید شد و محسن حججی هم بعد از اسارت به شهادت رسید.


این حمله حدودا از ساعت چهار تا هشت صبح ادامه پیدا کرد، بر اساس تصاویر ویدیوئی موجود، مرتضی حسین پور در تمامی این ساعات با شجاعت به هدایت نیروها پرداخت. پرتاب یک نارنجک به این سوی خاکریز باعث اصابت ترکش کوچکی به مرتضی و زخمی شدن او شد. نبود امکانات و وسایل نقلیه امدادی، موجب تشدید خونریزی و ورود خون به ریه او شد. به گفته همرزمانش، او در همانجا چند باری از حال رفت و باز به هوش آمد، اما در همان شرایط هم نیروهایش را فرماندهی می کرد، مثلا به نیروها می گفت تیرها را مدیریت کنند و هدر ندهند و یا از فلان موضع شلیک کنند.


گذری بر زندگینامه شهید مرتضی حسین پور


با روشن شدن هوا و عقب نشینی نیروهای داعش، نیروهای امدادی به منطقه اعزام شدند. آنها مرتضی حسین پور را که هنوز زنده بود به بیمارستان صحرایی در ۷۰ کیلومتری منطقه نبرد، منتقل کردند، اما خونریزی شدید باعث شد او در همانجا به شهادت برسد. آنطور که فاطمه کاظمی همسر مرتضی حسین پور گفته است، او بیش از آنکه به فکر شهادت باشد به فکر انجام وظیفه بود و حتی وصیتنامه ای ننوشت. فاطمه کاظمی تاکید دارد که همسرش پس از مجروحیت با اعلام اینکه گروه خونی من «ب مثبت» است، از نیروهایش خواسته بین دنده سه و چهار ش را سوراخ کنند، تا خون از ریه او خارج شود اما این به دلیل نبود امکانات این امر ممکن نشده است.


پس از شهادت


در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶، پیکر سرهنگ پاسدار مرتضی حسین پور شلمانی روی دستان همرزمانش در شهرک شهید الماسی تهران تشییع شد و فردای آن روز پیکرش از مقابل سپاه ناحیه لنگرود به سمت زادگاهش در شلمان تشییع و درگلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.


با توجه به پخش عکس ها و تصاویر اسارت محسن حججی توسط داعش و راه افتادن موجی از احساسات نسبت به شهادت مظلومانه او در فضای مجازی، خبر مربوط به شهادت مرتضی حسین پور در روزهای ابتدایی در لابه لای اخبار مربوط به شهید محسن حججی گم شد، اتفاقی که موجب گلایه پدر شهید نیز شد. سپاه پاسداران کوشید با برگزاری مراسم های یادبود گوناگون و حضور فرماندهان عالی از جمله سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و دادن لقب «فرمانده حججی» شخصیت او را به جامعه معرفی کند.


در مراسم یادبود چهلمین روز شهادت مرتضی حسین پور (حسین قمی) فرماندهان و رزمندگانی از کشورهای عراق، سوریه و لبنان حضور داشتند، مراسمی که به شکل زنده از شبکه ۳سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. سرلشکر قاسم سلیمانی در این مراسم قول انتقام گیری از خون شهید حججی و مرتضی حسین پور را داد و اعلام کرد: «نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می گیریم و ایران و روسیه و سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند.»


سرلشکر جعفری فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پاس رشادت های شهید مرتضی حسین پور شلمانی، در پیامی این شهید مدافع حرم گیلانی را به عنوان شهید نمونه کشور در سال ۹۷ معرفی کرد.


چهار مستند «فرمانده حسین»، «روایت نصر»، «مردی با آرزوهای بزرگ» و «کسرالحدود» پیرامون شخصیت و مبارزات شهید مرتضی حسین پور تولید و از شبکه های سراسری سیما پخش شده است.


علی تنها فرزند مرتضی حسین پور، ۴ ماه پس از شهادتش روز ۲۲ آذر ۱۳۹۶ به دنیا آمد.


در نگاه دیگران


سردار قاسم سلیمانی در مراسم یادبود چهلمین روز شهادت مرتضی حسین پور گفت: وقتی شهید حججی به شهادت رسید پیامی صادر کردم و در آن تاکید کردم تا سه ماه دیگر ریشه داعش را می خشکانیم الان هم می گویم نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می گیریم و ایران و روسیه و سوریه و عراق باید این جشن را برپا کنند. سردار قاسم سلیمانی در این مراسم به ویژگی های شهید حسین قمی اشاره کرد و افزود: این جوان سن زیادی نداشت، اما با سن کمش توانست تاثیر شگرفی داشته باشد، وی به حرمت حضرت معصومه (س) فامیلی قمی را برای خودش انتخاب کرد. مجاهدانی که از عراق، سوریه و لبنان در مراسم امروز آمده اند نشانه ریشه دواندن محبت این شهید در قلب های مجاهدین منطقه و عالم است.


فرمانده نیروی سپاه قدس کشور همچنین با اشاره به اینکه شخصیت انسان ها در سختی ها و بحران نمایان می شود، گفت: شهید حسین قمی یکی از انسان هایی بود که توانست در سختی ها و بحران ها مدیریت کند و باعث نجات بیش از ۱۰۰ نفر شود و با اینکارش ثابت کرد که هجمه دشمن هیچ اثری ندارد.


سردار سلامی هم درباره او گفت: شهید حسین پور، سپهسالار عرصه نبرد و فرمانده نابغه ای بود و شخصیتی با ایمان، شجاع و افسانهای داشت. سردار هامون محمدی فرمانده سابق سپاه قدس گیلان هم تصریح کرد: او [مرتضی حسین پور]، تکرار شخصیت هایی چون شهید «املاکی» و «خوش سیرت» و «اصغری خواه» بود. یکی از همرزمان شهید نیز درباره رشادت هایش یادآور شد: عراقی ها به شجاعان عرصه های جنگ «بطل» می گویند و به حسین «بطل الابطال» می گویند.


«ابوحسین» فرمانده عملیات کتائب سیدالشهدا(س) و از نیروهای عراقی که ماه ها در کنار مرتضی حسین پور به جهاد پرداخته، نیز ویژگی بارز مرتضی را علاوه بر حضور در خط مقدم عملیات شناسایی و ارزیابی عملیات ها از نزدیک، صبر و تواضع و حسن خلق اش می داند و می گوید: «هیچ روزی حسین را درهم ندیدم، حتی در مناطق سخت عملیاتی هم لبخند از لبانش دور نمی شد.»


یادبودها


۲۳ شهریور ۱۳۹۶: مراسم اربعین شهید مرتضی حسین پورشلمانی (حسین قمی) و بزرگداشت شهدای مدافع حرم شهیدان محسن حججی و محمد تاجبخش در مجتمع فرهنگی سیدالشهداء(ع) برگزار شد. در این مراسم، حمیدرضا مقدم فر مشاور رسانه ای و فرهنگی فرمانده کل سپاه، ابوآلاء دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق، محمد کعبی و ابوالفضل فرهادی از همرزمان شهید به ذکر نکات و خاطراتی درباره این شهیدان پرداختند.


۳۰ شهریور ۱۳۹۶: مراسم چهلمین روز شهادت مرتضی حسین پور، با حضور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش نجبا و رزمندگانی از سوریه، عراق و لبنان در شلمان برگزار شد.


۱۷ مرداد ۱۳۹۷: مراسم نخستین سالگرد شهادت «مرتضی حسینپور شلمانی» با حضور سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در گلزار شهدای شهر شلمان برگزار شد.


گاهشمار


۳۰ شهریور ۱۳۶۴ تولد در شهر شلمان لنگرود


۱۳۶۷ عزیمت خانواده به شهر قم جهت ادامه تحصیل پدر


۱۳۸۳ ورود به دانشکده امام علی(ع) نیروی قدس سپاه


۱۳۸۵ همکاری با نیروهای عراقی علیه اشغالگران آمریکایی


۱۳۹۲ حضور در سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب(س) در منطقه زینبیه


خرداد ۱۳۹۳ حضور در کمربند امنیتی بغداد به همراه سردار قاسم سلیمانی پس از حملات نیروهای داعش به عراق


۲۳ بهمن ۱۳۹۳ برگزاری مراسم ازدواج


اسفند ۱۳۹۳ حضور در عملیات های آزادسازی شهرهای اطراف سامرا در سمت فرمانده محور


اردیبهشت ۱۳۹۴ حضور در عملیات آزادسازی شهر راهبردی بیجی


۱۳۹۴ شرکت در عملیات محرم، آزادسازی مناطق اطراف حلب


دی ۱۳۹۵ انتخاب به عنوان فرمانده عملیات قرارگاه حیدریون


۱۶ مرداد ۱۳۹۶ فرماندهی نیروهای حیدریون و مقاومت در برابر حمله گسترده داعش و شهادت


۱۹ مرداد تشییع و تدفین پیکر شهید در گلزار شهدای شلمان


۲۲آذر ۱۳۹۶ تولد علی تنها فرزند شهید

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان