به گزارش لنگرخبر، جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر و تسلیت شهادت امام حسین(ع)، گفت: ما در شرایط بین المللی خاصی قرار داریم.

وی ادامه داد بعد از اینکه آمریکایی ها خروج غیر قانونی از برجام داشتند دست به اقداماتی زده اند و در آستانه انتخابات آمریکا قصد استفاده از بند های ۳۶ و ۳۷ برجام را داشتند که ناکام بودند و به سمت استفاده از مکانیسم ماشه رفته که آن هم ان شاالله محکوم به شکست خواهد بود، لذا در این شرایط باید وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنیم.

مهمترین اقدام معاونت سیاسی وزارت کشور ساماندهی فضای حزبی کشور بود

عرف در مورد اقدامات معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: مهمترین اقدام ما ساماندهی فضای حزبی کشور بود. کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وظیفه تطبیق قانون ابلاغی سال ۹۵  احزاب را دارد. در این مدت خانه احزاب استحکام یافته است.

معاون سیاسی وزیر کشور بیان داشت: سه کمیسیون امنیت کشور در سه بخش کارگری، دانشجویی و اقوام است. در اعتراضات سال گذشته که تحصن و اعتراض در بخش نفت بود به آن ورود پیدا کرد و با همکاری وزارت نفت مشکل حل شد.

در انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم تبلیغات میدانی نداریم 

وی تاکید کرد: در انتخابات ۲۱ شهریور مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم تبلیغات میدانی نداریم و قرار شد از ظرفیت فضای مجازی و صدا و سیمای استانها استفاده شود.

معاون سیاسی وزیر کشور خاطر نشان کرد: مرحله دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه های یازده گانه به منظور انتخاب ۱۱ نماینده از میان ۲۲ نفر از نامزدهایی که بیش ترین آرا را در مرحله اول کسب کرده اند، برگزار خواهد شد.

وی در این باره گفت: لنجان، میانه، سمیرم، بیجار، کرج – اشتهارد و فردیس، دهلران- دره شهر- آبدانان و بدره، اهواز- باوی- حمیدیه و کارون، زنجان و طارم، اسلام آباد غرب و دالاهو، کرمانشاه، کردکوی- ترکمن- بندر گز و گمیشان، ۱۱ حوزه انتخابیه ای است که دومین مرحله انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آنجا برگزار خواهد شد.

عرف بیان داشت: در مراکز استان ها نامزدها دعوت شدند و پروتکل ها به آنها ابلاغ و اگر لازم باشد از آنها تعهد گرفته می شود. از ۸ شهریور هم زنگ میان دوره ای انتخابات مجلس خورده و افرادی که باید از کار خود استعفا دهند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: تقویم انتخابات ریاست جمهوری از اسفند ماه خواهد بود اما در طرحی که مجلس دارد می خواهند برای انتخابات ریاست جمهوری هم سه ماه استعفا بگذارند که هنوز به قانون تبدیل نشده و هر وقت ابلاغ شد آن را اجرایی می کنیم.

دولت هیچ تصمیمی برای ایجاد استان جدید ندارد

وی تاکید کرد: دولت هیچ تصمیمی برای ایجاد استان جدید در کشور را ندارد. در بحث تقسیمات کشوری در مجموع ۳۱ استان، ۴۵۰ شهرستان، یک هزار و ۱۰۴ بخش، یک هزار و ۳۶۱ شهر و ۲ هزار و ۶۳۹ دهستان در کشور فعال است.

عرف در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد اینکه چه تمهیداتی برای انتخابات ۱۴۰۰ در زمینه رعایت پروتکل ها بهداشتی شده که حضور کم رنگ انتخابات اسفند سال گذشته تکرار نشود، گفت: ما باید بنا را بر این بگذاریم که مثل خیلی از کشورها مانند کره و روسیه انتخابات را با شرایط کرونایی برگزار کنیم. در این کشورها یکی از اقدامات افزایش تعداد روزهای انتخاباتی به چند روز بود که ما هم می توانیم با تغییر قانون این اقدام را انجام دهیم.

وی در مورد تاریخ انتخاب ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: ما دو زمان را برای انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان، ۲۱ و ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ دادیم که با ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ موافقت شد.

عرف در پاسخ به سوالی درباره احتمال جانبداری دولت در انتخابات، خاطرنشان کرد: رهبری تکلیف همه را روشن و وظایف دولت را در سال پایانی را مشخص کردند. قانونمداری و بی طرفی دو اصل برای ما در وزارت کشور است.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ما به عنوان مجری انتخابات وظیفه برگزاری انتخاباتی سالم،امن، رقابتی و با مشارکت بالا را داریم. اگر عوامل ما این مسیر را طی نکردند، با آنها برخورد می شود زیرا دولت آبروی خود را برای یک فرد نمی گذارد. ما هیچ قول و قراری با هیچ کس نداریم و تابع رای مردم هستیم.

وی درباره استیضاح وزیر کشور، گفت: در مجلس دهم و یازدهم موضوع استیضاح مطرح است. وزیر و معاونان به مجلس رفته و توضیحات لازم را به نمایندگان داده اند. من نمی خواهم کسی را متهم کنم اما برخی موضوعات انگیزه های دیگری دارد و اگر وزارت کشور با درخواستی مثلا درباره فرمانداری کسی مخالفت کند، استیضاح مطرح می شود. به هر حال وزیر آمادگی پاسخگویی را دارد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان