کاروان نوحه خوان لنگرودی

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ ۱۴:۱۱ چاپ کد خبر: 112304

به گزارش خبرگزاری فارس از لنگرود، ماه محرم برای ما ایرانی ها رنگ و بوی دیگری دارد، مردمان ایران همواره عشق و علاقه خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دوران مختلف و ماه محرم نشان می دهند.



ما شیعیان آموختیم اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة به همین دلیل با شروع ماه محرم تمامی نقاط ایران توسط جوان و پیر، نوجوان و کودک، زن و مرد سیاه پوش شده و پارچه و کتیبه های مشکی بر سر هر خانه ای نصب می شود تا علاوه بر رشادت های شهدای دشت نینوا، راه مبارزه با استکبار هم به جهانیان نشان دهند.



هرساله در دهه اول محرم ایستگاه های صلواتی و پخش نذری رونق بسیار زیادی داشت و همین امر باعث هویدا شدن شور و شوق حسینی در کشور می شد به طوری که در هر گوشه از این شهر گویی انگار روضه ارباب مظلومان حسین (ع) را زمزمه می کنند.







اما امسال جهان میزبان یک مهمان ناخوانده به اسم ویروس کرونا بود که همه معادلات جهان هستی را تحت تأثیر قرار داد از همین رو محرم سال ۹۹ برای شیعیان جهان و مسلمانان رنگ و بوی دیگری به خود گرفت، دیگر خبری از ایستگاه صلواتی، پخش نذری و حرکت دسته های عزاداری نیست.



ویروس منحوس کرونا همه عالم هستی از اقتصاد گرفته تا سیاست، از آموزش تا ورزش همه را تحت تأثیر قرار داد ولی مگر ممکن است کسی بتواند بیرق سیدالشهدا (ع)را بعد از هزار و ۴۰۰ سال زمین بگذارد؟ توپ و تانک هم نتوانست ارادت ملت ایران به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت را کاهش دهد.



سال های متمادی رسانه های معاند سعی در خدشه وارد کردن به هیئت و دستگاه سیدالشهدا(ع) را داشتند از سبک سینه زنی گرفته تا زنجیرزنی، از پخش نذری تا دسته روی شاهد موج و فشار سنگین رسانه ای در طی این مدت بود ام هیئت سیدالشهدا(ع) آن قدر قدرت معنوی دارد که هیچ قدرتی نمی تواند آن را در جامعه کمرنگ کند.



کرونا این ویروس نوظهور و خشن و قدرتمند منزلگاه خود را این بار به هیئت امام حسین (ع) رسانده و قصد تعطیلی روضه را داشت اما این هیئتی ها بودند که با شعار #ما_ملت_امام_حسینیم اجازه چنین اتفاقی را به استکبار و کرونا ندادند.









هیئتی ها به فرمان مقتدای خود مقام معظم رهبری در تبعیت از ستاد کرونا گوش فرا داده و بار دیگر نشان دادند پایبندترین افراد نسبت به پروتکل های بهداشتی هستند







پس از شروع موج دوم کرونا نگرانی هیئتی ها هرچه به محرم نزدیک تر می شدیم افزایش می یافت زیرا ستاد ملی کرونا حرکت دسته روی، تجمع و برگزاری مراسم در مساجد و تکایا را ممنوع اعلام کرد اما هیئتی ها به فرمان مقتدای خود مقام معظم رهبری در تبعیت از ستاد کرونا گوش فرا داده و بار دیگر نشان دادند پایبندترین افراد نسبت به پروتکل های بهداشتی هستند.







یکی از هیئت هایی که در استان گیلان شور، شوق و شعور حسینی را معنا کرد هیئت منتظران ظهور شهرستان لنگرود بود که هیئتی سیار راه انداخته و شور و شعور و با گنجینه ای از ابتکارات و عقلانیت، کوشیدند عشق به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین را نشان دهند.



رئیس هیئت منتظران ظهور شهرستان لنگرود می گوید هرساله در دهه اول محرم مراسم بسیار بزرگی توسط این هیئت با تعداد جمعیت بسیار زیاد برپا می شد به طوری در خیابان های اطراف هم مردم به عزاداری می پرداختند.



به گفته ابوذر روحی حفظ جان مؤمن برای مسلمانان در اولویت بوده و از واجبات دین است به همین منظور با اعضا و بزرگان هیئت جلسات متعددی برگزار کرده و مقرر شد امسال از برگزاری مراسم عزاداری به شکل سال های گذشته امتناع کنیم.



رسانه های معاند منتظر انتشار یک تصویر از هیئت ها در هنگام عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هستند به همین دلیل ابوذر روحی معتقد است هیئت نباید باعث سوءاستفاده رسانه های معاند شوند به همین دلیل به علت عدم تجمع مراسم خود را در کوچه هم برگزار نکردیم تا تجمعی ایجاد نشود.



برپایی حسینیه سیار در جمهوری اسلامی دارای سابقه بسیار طولانی است به طوری که درگذشته مداحان و هیئت ها به خیابان هایی که در آن بعضی از افراد توان آمدن به هیئت نداشتند رفته و برای آن ها نوحه خوانی می کردند.







بر همین اساس این شیوه از مداحی مورد استقبال و بعضی از مداحان ازجمله قرار گرفت به طوری که رئیس هیئت منتظران ظهور لنگرود می گوید با هماهنگی تیپ میرزا نیروی زمینی کوچک خان یک الی دو دستگاه ماشین در اختیار هیئت ما قرارگرفته و هر شب به چند محل رفته و به نوحه خوانی می پردازیم.



یکی از ایرادات موجود در شهرستان های استان گیلان در ماه محرم عدم سیاه پوش کردن بعضی از شهرها به مانند لنگرود بوده است بر همین دلیل ابوذر روحی می گوید هیئت منتظران ظهور از شهرستان لنگرود بسیار عظیمی را راه انداخته و مورد استقبال هیئت های دیگر شهرستان ها قرار گرفت که این امر سبب شد تا شهرهای گیلان رنگ و بوی محرم و امام حسین (ع) به خود بگیرند.















ابوذر روحی کمک به نیازمندان در ایام کرونا را بسیار مهم می داند تیم فرهنگی هیئت منتظران ظهور هر هفته به نیت ۱۲ امام ۱۲ بسته معیشتی را در اختیار خانوارهای نیازمند قرار می دهند به طوری این بسته ها یک ماه زندگی آن خانوار را تأمین می کند.



هیئتی های کشور نشان دادند در اجرای پروتکل های بهداشتی و حفظ نظم و انضباط حرف اول را در کشور زده و ثابت کردند حفظ جان افراد برای آنان اولویت است آری ملت امام حسینیم، بر شانه هایمان بار داریم؛ امسال خیلی کار داریم؛ ما مردمی بیدار داریم؛ ما هیئت سیار داریم؛ از تربت پاک حسینیم؛ ما ملت امام حسینیم.



گزارش: سعید شفیعی ثابت



انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان