به گزارش لنگرخبر، سید مرتضی فخرموسوی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه رسانه ها بازوی توانمند دستگاه ها در اطلاع رسانی کارها به افکار عمومی است، اظهار کرد: رسانه های مجازی در عصر امروز توانسته انتقال مفاهیم را در لحظه انجام دهیم و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اشخاص اموال خود را وقف می کنند و سازمان اوقاف متولی حسن اجرای آن است، گفت: وقف عام برای جامعه است که برای پل سازی، مساجد، بیمارستان ها یا دیگر نیت های عمومی استفاده می شوند و درامدها در راستای اجرای نیات واقف استفاده می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنگرود با بیان اینکه برخی از نیات واقف متناسب با نیاز روز آن زمان بود، افزود: برخی نیات جوابگوی نیاز امروز نبوده و قابلیت اجرایی ندارد که با هماهنگی های انجام شده با سازمان، نیات واقف به نیاز روز انجام می شود.

فخرموسوی با بیان اینکه موقوفه ملاشفیع در ۱۱۶ سال پیش برخی مزارع و زمین ها را وقف کرد، تصریح کرد: تعزیه داری در دهه آخر ماه صفر در مسجد جامع نیت وقف ملاشفیع بود که جوابگوی نیاز امروز نیست و طی هماهنگی های انجام شده برنامه های زیادی در ماه صفر انجام شد.

به گفته وی، برگزاری نخستین سوگواره شعر شفیع، توزیع و پخت غذا و اطعام به تعداد پنج هزار پرس، یادبود آیت الله دکتر سید عبدالله ضیایی، برگزاری سخنرانی و مراسم تعزیه داری در مساجد و مشارکت در برگزاری یادواره های شهدا ازجمله برنامه های انجام شده از محل موقوفه ملاشفیع بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود، اهدا ۴۵ بسته مهر تحصیلی، آزادسازی دو زندانی غیرعمد، برگزاری مراسم قرآنی، اجرای طرح ویزیت رایگان در مناطق محروم، کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی و برگزاری مسابقات ورزشی را ازجمله برنامه های هفته وقف این شهرستان اعلام کرد.

وی با بیان اینکه اجرای دقیق و شفاف و عمل امینانه به وقف هدف اصلی اداره اوقاف است، تصریح کرد: باید از موقوفاتی که ظرفیت گسترش کارهای فرهنگی در جامعه دارد را به کارگیری کنیم و برخی از موقوفات استیجاری نیز تعیین و تکلیف می شود.

فخرموسوی با بیان اینکه هیچ مشکلی با سرمایه گذار و سرمایه گذاری در امور موقوفی نداریم و از سرمایه گذاران استقبال می کنیم، گفت: سازمان اوقاف یکی از بهترین مالکان است و با مستأجران خود با گشاده رویی برخورد کرده و اعتقاد به نشر فرهنگ وقف داریم که باید آن را توسعه داد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود با اشاره به اقدامات این اداره در دهه آخر صفر بیان کرد: برگزاری برنامه های عزاداری و سخنرانی، اطعام نیازمندان و تعزیه داری ازجمله برنامه هایی بود که با مشارکت هیئت های مذهبی شهرستان انجام شد.

وی با بیان اینکه اقدامات اوقاف به صورت دوره ای توسط اصحاب رسانه به شهروندان گزارش خواهد شد، افزود: رسانه حلقه اتصال ادارات و نهادها با مردم هستند و به عنوان مسؤول وظیفه پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران و مردم رادارم تا اقدامات اوقاف شفاف مشخص شود.

فخرموسوی با تأکید بر اینکه اصحاب رسانه کمک کنند تا وقف های جدید بر اساس نیازهای روز ثبت شود، تصریح کرد: وقف در حوزه های آموزش وپرورش، سلامت و درمان، فرهنگ و رسانه، رسیدگی به محرومین و مستضعفین و غیره ازجمله نیازهای روز جامعه است که واقفین می توانند در این زمینه نیت کرده و وقف جدید ثبت کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود با اشاره به تشویق خیرین برای ایجاد وقف مشارکتی گفت: با توجه به بالا بودن هزینه ها در جامعه امروز، شاید وقف توسط یک خیر سخت یا غیرممکن باشد ولی می توان با تجمیع چند خیر برای انجام یک کار مشخص، وقف مشارکتی جدیدی را ثبت کرد.

وی با بیان اینکه بزرگ ترین پشتیبان برگزاری مباحث و مراسم های فرهنگی و اهداف اجتماعی، وقف و موقوفات است، افزود: برخی که فاقد اطلاعات وقفی هستند فکر می کنند که درامدهای موقوفات درجاهای دیگری هزینه می شود درصورتی که چنین نیست و وظیفه دارم تا نیات وقف در جای خود و به نحو احسن هزینه شود.

فخرموسوی با بیان اینکه رسانه ها در زمینه بقاع متبرکه و موقوفات مطالبه گری کنند و هیئت های امنا باید پاسخگو باشند، تصریح کرد: صرفاً گرفتن یک حکم هیئت امنایی دلیل برگرفتن امور نیست و طبق فرموده امام راحل می خواهیم مردم در کنار امامزادگان به آرامش برسند و آرامش مردم صرفاً انجام کارهای عمرانی نیست و باید کارهای فرهنگی نیز صورت گیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لنگرود با بیان اینکه رسانه ها در گسترش و بسترسازی فرهنگ و نشر وقف کمک کنند، گفت: هیئت های امنا نیز دستخوش تغییر و تحولاتی خواهند شد و تلفیقی از جوانی و تجربه ایجاد می شود و دلیلی وجود ندارد که یک فردی ۳۰ سال هیئت امنا باشد که در این مدت تمام نبوغ خود را انجام داده و کار باید به نیروی تازه نفس و جوان خوش فکر ورود کند.

وی با بیان اینکه تحول در راستای عقلانیت و همراهی شور با شعور صورت می گیرد، افزود: رهبری فرمودند بقاع باید به قطب فرهنگی تبدیل شود و یکی از زیرساخت های فرهنگی داشتن یک هیئت امنا پویا و فعال است و این مهم ترین رکن است و کار فرهنگی امروز در اولویت کارها قرار دارد و البته برای آسایش زائرین نیز در زمینه عمرانی باید اقداماتی در جای خود صورت گیرد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان