به گزارش لنگرخبر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش جدید وضعیت ارتباطات و کیفیت اینترنت کشور طی ۶ ماه ابتدای سال را منتشر کرد. برای تهیه ی این گزارش، ۶ هزار و ۷۰۰ سنجه در سراسر کشور نصب شده تا کیفیت اینترنت را بر اساس آن ها اندازه گیری کنند. رئیس سازمان تنظیم مقررات با انتشار این گزارش اعلام کرد که کاربران اینترنت می توانند بااستفاده از اطلاعات به دست آمده، سرویس اینترنت بهتری را برای خود انتخاب کنند. به گزارش رگولاتوری، کیفیت اینترنت بر اساس شاخص های اندازه گیری ارزیابی می شود که شامل شاخص های سنجش کیفیت (QoS) و شاخص های تجربه ی مشتری در نقطه ی انتهایی انتقال خدمات (QoE) هستند. بر اساس شاخص های سنجش کیفیت (QoS)، متوسط معیار تأخیرِ (latency) حدود ۹۰ میلی ثانیه، نوسان تأخیرِ (Jitter) کمتر از ۴ میلی ثانیه، پینگِ (RTT) کمتر از ۹۰ میلی ثانیه و پکِت لاسِ (PLR) زیر یک درصد، بهترین وضعیت پوشش اینترنت را رقم می زنند. بااین حال، بر اساس همین معیارها، اپراتورهای اینترنت در کشور فاصله ی زیادی تا ارائه ی کیفیت بالا به کاربر دارند؛ در این میان، اینترنت نسل سوم یا 3G، وضعیت بغرنج تری دارد.

بررسی معیارهای سنجش کیفیت اینترنت

نمودار جیتر / نوسان تاخیر سرویس های اینترنت در ایران

وضعیت نوسان تأخیر در اپراتورهای اینترنت

Jitter یا نوسان تأخیر، نشان دهنده ی تغییرات زمان تأخیر ارسال بسته ها در شبکه است. برای به دست آمدن تجربه ی اینترنت باکیفیت، میزان جیتر نباید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ میلی ثانیه باشد. با نگاهی به آمار ارائه شده در گزارش رگولاتوری مشاهده می کنیم که میزان جیتر اینترنت 3G همراه اول ۲۴/۶۹ میلی ثانیه، ایرانسل ۴۷/۶ میلی ثانیه و رایتل ۳۱/۸ میلی ثانیه است. این درحالی است که طبق مصوبه ۲۲ رگولاتوری، میزان مناسب جیتر ۲۰ باید میلی ثانیه باشد. بالابودن جیتر بیش از همه روی سرویس هایی بر پایه ی Voice تأثیر می گذارد. مقدار ثبت شده ی تغییرات تأخیر در اینترنت 4G همچنان به نفع همراه اول است. جیتر 4G در همراه اول ۵/۴۳، در ایرانسل ۵/۷۶ و در رایتل ۱۲/۸ میلی ثانیه است. نمودار میانگین jitter اپراتورهای ایران بر اساس گزارش رگولاتوری، جیتر ایرانسل روی تکنولوژی TD-LTE برابر با ۷/۲۲ میلی ثانیه و در مبین نت برابر با ۸/۹۲ میلی ثانیه است. میانگین نوسان تأخیر برای سرویس TD-LTE هم ۸ میلی ثانیه است.

وضعیت پینگ در اپراتورهای اینترنت

میزان تأخیر چرخشی یا رفت وبرگشتی (RTT: round-trip time) که با نام پینگ نیز شناخته می شود، مدت زمانی را نشان می دهد که یک درخواست از مبدأ به مقصد ارسال و پاسخ آن نیز دریافت می شود. هرچقدر این مدت زمان کمتر باشد، تجربه ی بهتری در مصارفی مانند گیمینگ، ارتباط صوتی یا تصویری و حتی وبگردی ساده خواهید داشت. پینگ اینترنت 3G در ایرانسل وضعیت بهتری دارد. ایرانسل پینگ ۱۹۲/۲۸ میلی ثانیه، همراه اول ۲۰۲/۱۸ میلی ثانیه و رایتل ۱۹۲/۵۴ میلی ثانیه دارد. این درحالی است که طبق مصوبه ی ۲۲ رگولاتوری، مدت زمان ارسال درخواست از مبدأ به مقصد و پاسخ دریافت آن باید کمتر از ۲۰۰ میلی ثانیه باشد. بالاتر بودن این میزان، تأثیر بیشتری روی کاهش کیفیت سرویس های گیم و گیمرها می گذارد. مقدار ثبت شده ی تأخیر در اینترنت 4G همراه اول ۱۱۱/۳، در ایرانسل ۱۱۵/۰۳ و در رایتل ۱۳۵/۰۵ میلی ثانیه است. همراه اول در این معیار هم موفق تر ظاهر شده است. پینگ / RTT اپراتورهای اینترنت ADSL در میزان پینگ هم از دیگر سرویس ها وضعیت بهتری دارد. میانگین پینگ ADSL برابر با ۹۷/۰۱ میلی ثانیه است درحالی که TD-LTE پینگ متوسط ۱۱۷/۲۳ میلی ثانیه ای دارد. معیار RTT برای TD-LTE ایرانسل برابر با ۱۲۱/۸ میلی ثانیه و برای مبین نت ۱۱۳/۴۱ میلی ثانیه است.

وضعیت پکِت لاس در اپراتورهای اینترنت

معیار پکت لاس یا PLR، میانگین گم شدن یا از دست رفتن بسته های داده در طول شبکه ی خدمت دهنده را نشان می دهد و به صورت «درصد بسته های گم شده نسبت به کل بسته های ارسالی» اندازه گیری می شود. برای تجربه ی خوب انتقال صوت، میزان پکت لاس باید کمتر از یک درصد باشد و برای سایر مصارف نیز حداکثر میزان پکت لاس قابل قبول کمتر از ۲ درصد است. اتلاف بسته ها در شبکه 3G در همراه اول ۰/۹ درصد، در ایرانسل ۱/۲۲ و در رایتل ۱/۶۸ درصد است. این میزان برای اینترنت 4G در همراه اول ۰/۳، در ایرانسل ۰/۴۸ و در رایتل ۳/۳۲ درصد است. طبق مصوبه رگولاتوری، اتلاف بسته ها در شبکه ی اینترنت نباید بیش از دو درصد باشد. پایین بودن این معیار بیش از همه روی کیفیت Video Call تأثیر می گذارد. بنابر این، اتلاف بسته ها در رایتل تقریبا دو برابر بیشتر از حد مصوب است. نمودار میزان پکت لاس / PLR هر اپراتور اینترنت   اتلاف بسته ها در اینترنت TD-LTE مبین نت ۰/۴ درصد و ایرانسل ۰/۴۶ درصد گزارش شده که به صورت متوسط کمتر از دیگر تکنولوژی ها است.

وضعیت اپراتورهای ثابت چگونه است؟

بر اساس معیارهای Jitter، PLR و RTT، شرکت شاتل بهترین کیفیت اینترنت را ارائه می کند. در نمودار زیر، وضعیت هر یک از شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت را مشاهده می کنیم:نمودار بهترین اپراتور ارائه دهنده اینترنت   بر اساس این نمودار، معیار نوسانات تأخیر (جیتر) برای شاتل ۰/۹۵ میلی ثانیه، برای مخابرات ۱/۱، آسیاتک ۱/۱۹ و در های وب ۳/۲۶ میلی ثانیه است. در بخش پکت لاس شاتل با ۰/۲۴ درصد در صدر قرار دارد و پس از آن، آسیاتک با ۰/۳۱ درصد، پارس آنلاین با ۰/۳۸ درصد و رهام داتک با ۲/۷۴ درصد (آخرین رتبه) قرار دارد. میزان پینگ در شاتل ۸۸/۰۲ میلی ثانیه، پارس آنلاین ۹۰/۰۲، صبانت ۹۵/۴۳ و در رهام داتک برابر با ۱۱۶/۰۹ میلی ثانیه است. براساس نمرات کسب شده ی هر اپراتور، مخابرات با داشتن ۴۷ درصد سهم بازار اینترنت ثابت، در رتبه ی پنجم قرار دارد. بر اساس داده های حاصل از شاخص های QoS می توان چند نتیجه گرفت:
  • اینترنت 3G در سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل کیفیت نامطلوبی دارد
  • همراه اول بهترین کیفیت 4G را ارائه می دهد
  • اینترنت روی سرویس ADSL کیفیت بهتری نسبت به اینترنت اپراتورهای سیار ارائه می دهد

میزان رضایت کاربران از اپراتورهای اینترنت

شاخص های تجربه ی مشتری در نقطه ی انتهایی انتقال خدمات (QoE) که در گزارش رگولاتوری بررسی شده اند، شامل سه معیار «سرعت دانلود FTP»، «زمان پاسخ DNS» و «سرعت دسترسی به وب» (Web Throughput) می شوند. این شاخص ها تجربه ی کاربری را به طور نسبی و محلی مورد بررسی قرار می دهند. نمودار وضعیت اپراتورهای اینترنت بنا به تجربه مشتری به ازای تکنولوژی

بررسی معیار سرعت دانلود FTP

درحالی که بر اساس گزارش رگولاتوری، میانگین کیفیت سرویس انتقال فایل برای ADSL برابر با ۳/۰۸، برای TD-LTE برابر با ۵/۵۱، برای 4G برابر با ۵/۸۳ و برای اینترنت 3G برابر با ۳/۵۰ مگابیت برثانیه است؛ کیفیت اینترنت 3G باتوجه به همین معیار در همراه اول برابر با ۳/۲۱ مگابیت برثانیه، در ایرانسل ۲/۸۷ و در رایتل برابر با ۳/۲۶ مگابیت برثانیه است. در ارائه ی اینترنت 4G، همراه اول کیفیت ۵/۲۴، ایرانسل ۵/۸۶ و رایتل ۳/۵۵ مگابیت برثانیه دارد. در بخش TD-LTE، ایرانسل عدد ۵/۵۳ و مبین نت ۴/۱۲ مگابیت برثانیه را برای خود ثبت کرده اند. نمودار معیار FTP اپراتورهای اینترنت

بررسی معیار زمان پاسخ DNS

بنا به اعلام رگولاتوری، میانگین کیفیت اینترنت بر اساس معیار زمان پاسخ DNS روی 3G برابر با ۱۴۸/۷۲ میلی ثانیه است. این درحالی است که رایتل عدد ۱۷۱/۱۲ را برای خود ثبت کرده، پس از آن ایرانسل با ۱۴۵/۷۶ و سپس همراه اول با ۱۴۰/۰۳ میلی ثانیه قرار دارد. طبق معیارهای رگولاتوری، ریسپانس تایم قابل قبول DNS روی اینترنت 4G برابر با ۱۳۲/۶۸ میلی ثانیه در نظر گرفته شده، درحالی که همراه اول عدد ۱۲۷/۵۶، ایرانسل ۱۲۸/۵۳ و رایتل ۱۶۱/۲۶ میلی ثانیه را ثبت کرده است. به همین ترتیب، تکنولوژی TD-LTE که میانگین ۱۳۳/۹۹ میلی ثانیه برای آن در نظر گرفته شده، در ایرانسل عدد ۱۳۱/۰۴ و در مبین نت ۱۳۶/۸۵ میلی ثانیه را ثبت می کند. نمودار معیار DNS اپراتورهای اینترنت

بررسی معیار WEB Throughput

رگولاتوری برای معیار WEB Throughput میانگین ۰/۳۳ مگابیت برثانیه در اینترنت نسل سوم موبایل، ۰/۴۵ مگابیت برثانیه در اینترنت 4G و ۰/۴۶  مگابیت برثانیه در TD-LTE و ADSL در نظر گرفته است. در این معیار، همراه اول روی تکنولوژی نسل سوم عدد ۰/۳۱، ایرانسل ۰/۳۴ و رایتل ۰/۳۰ مگابیت برثانیه را ثبت کرده اند. روی اینترنت 4G، همراه اول با ۰/۴۶، ایرانسل ۰/۴۸ و رایتل با ۰/۳۵ مگابیت برثانیه قرار دارند. درحالی که در بخش TD-LTE، ایرانسل عدد ۰/۴۷ و مبین نت ۰/۴۵ مگابیت برثانیه را ثبت کرده اند. نمودار معیار WEB در اپراتورهای اینترنت

وضعیت اپراتورهای ثابت در شاخص های تجربه مشتری

رگولاتوری میانگین کیفیت ADSL را براساس معیار زمان پاسخگویی DNS برابر با ۱۱۳/۴۸ میلی ثانیه در نظر گرفته است. در این معیار، شاتل با ۱۰۱/۵۸ میلی ثانیه در صدر و پس از آن، پارس آنلاین با ۱۰۵/۹۲، آسیاتک با ۱۰۹/۳۴ و در رتبه ی آخر، رهام داتک با ۱۵۱/۰۵ میلی ثانیه قرار دارند. در معیار سرعت دانلود FTP رقم میانگین ۳/۰۸ برای شرکت های FCP در نظر گرفته شده که صبانت با کیفیت ۱/۳۲ مگابیت برثانیه در قعر و پس از آن مخابرات با ۱/۴۳ برثانیه و فناوار با ۱/۶۸ مگابیت برثانیه قرار دارند. بالاترین ارقام هم در این بخش مربوط به شرکت های شاتل با ۴/۸۱ مگابیت برثانیه، پارس آنلاین با ۴/۵۴ و های وب با ۳/۷۶ مگابیت برثانیه است. نمودار بهترین اپراتور ارائه دهنده اینترنت براساس تجربه مشتری درنهایت با بررسی معیار WEB Throughput که میانگین ۰/۴۶ مگابیت برثانیه برای آن در نظرگرفته شده، مشاهده می کنیم که فناوا با ۰/۳۸ مگابیت برثانیه، لایزر و رهام داتک با ۰/۳۹ مگابیت برثانیه در قعر قرار دارند و بالاترین رتبه ها هم نصیب شاتل با ۰/۵۵ و پارس آنلاین با ۰/۵۳ مگابیت برثانیه می شود. با درنظرگرفتن معیارهای تجربه ی مشتری هم چند نتیجه گیری می توان کرد:
  • به طور کلی، کیفیت اینترنت از نگاه کاربران مطلوب نیست
  • با وجود اینکه اینترنت روی سرویس ADSL استانداردهای رگولاتوری را دریافت می کند، مشتری از کیفیت آن رضایت ندارد
شما می توانید گزارش کامل رگولاتوری را با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات مشاهده کنید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان