مشکل دریافت شبکه های HD کجاست؟

۱۳۹۹/۰۹/۱۸ ۱۱:۱۷ چاپ کد خبر: 114235
به گزارش لنگرخبر،اچ دی سازی شبکه های تلویزیونی در نهم آذر ماه به طور رسمی اعلام و در کشور اجرایی شد. در پی این اتفاق، خبرهایی درباره نحوه دریافت شبکه های HD  منتشر شد که به رغم توضیحات در قالب خبر، ویدئو و اینفوگرافی، کامنت های برخی مخاطبان، گویای ابهام هایی در این زمینه بود.

در این زمینه و با هدف احترام به نظرات مخاطبان، گفت وگویی تکمیلی با ابوالفضل صالحی، مدیر فناوری های نوین معاونت توسعه و فناوری رسانه انجام شد. در این گفت وگو تلاش شده است، پرسش هایی که به صورت اظهار نظر مخاطبان با موضوع اچ دی سازی مطرح شده است، از این مدیر فنی رسانه پرسیده شود.

ابوالفضل صالحی در پاسخ به پرسش برخی از مخاطبان که عنوان کرده بودند، شبکه های جدیدی که به صورت HD پخش می شوند، لِگ (تاخیر) دارند و چه باید بکنند که این لگ برطرف شود؟ چنین گفت: شبکه های جدید کیفیت ارسال بالاتری دارند و به همین دلیل نیاز به آنتن سالم دارند. هر چند ما در سمت سازمان صداوسیما در حال انجام تغییراتی هستیم که ان شاءالله مشکل سمت گیرنده ها خیلی کمتر شود. اما در حال حاضر مخاطبان با تغییر و تنظیم آنتن خود می توانند مشکل را برطرف کنند. این یک دلیل می تواند باشد. دلیل دیگر اینکه اگر تصاویر به شکل حرکت کُند پخش می شود، احتمالا دستگاه نیاز به به روزرسانی دارد. لطفا با هماهنگی شرکت سازنده، آپدیت دستگاه تهیه و دستگاه به روزرسانی شود.

این مسئول فنی سازمان صداوسیما در پاسخ به پرسش دیگر برخی مخاطبان که عنوان کرده بودند، در حال حاضر حتی سه شبکه HD که قبلا داشته اند را هم امکان دریافتش ندارند و هرچه هم سرچ می کنند، کلا آن فرکانس هیچ قدرت سیگنالی ندارد تا تصویری نمایش بدهد، گفت: در شهرهای بزرگ مانند تهران دیگر این وضعیت نیست و اگر مجددا سرچ کنند، روی چیدمان جدید مثل سابق پیدا می کنند. اما در مناطقی که محدودیت فرستنده وجود داشته است، از فرستنده های بسته سوم برای فرستنده های بسته اچ دی استفاده شده است. لذا آنجا باید برای دریافت شبکه های اچ دی گیرنده جدید تهیه بشود. اما کلیه شبکه ها در بسته اول و دوم با کیفیت اس دی قابل دریافت است و هیچ کس هیچ شبکه ای را از دست نداده است.

او ادامه داد:  ۱۲ شبکه اچ دی جدید با کیفیت HEVC پخش می شوند و با توجه به محدودیت های باند فرکانسی و توسعه خیلی گران قیمت فرستنده ها اگر قرار بود این شبکه ها با کد قدیمی توسعه پیدا کند به جای دو فرستنده نیاز به شش فرستنده بود که با این وضعیت تحریم ها شاید این امکان فراهم نمی شد.

صالحی تاکید کرد: فرستنده های جدید که پوشش HEVC دارند، به صورت T2 (تی ۲) هستند. اینها پهنای باند بیشتری نسبت به فرستنده های «تی» دارند و کدهایی برایشان استفاده شده، HEVC است؛ لذا لازم است برای شبکه های جدید، گیرنده جدید تهیه شود.

او در پاسخ به پرسش تعدادی از مخاطبان که عنوان کرده اند «شبکه های HD   برایشان آمده است ولی فقط صدا دارد»، توضیح داد: علت این است که گیرنده DVB-T2 است اما کدهای HEVC ساپورت نمی کند. دو راهکار وجود دارد. بعضی از گیرنده سازها برای دستگاه های خودشان به روزرسانی داده اند و اگر به روزرسانی انجام شود، مشکل حل می شود. اما برخی دیگر از شرکت ها بخاطر بیزینس پلنی که داشتند حاضر نشدند آپدیت بدهند یا اصولا دستگاهشان به دلیل پردازشگر قدیمی که در آن استفاده شده، امکان پردازش کد HEVC را نداشته است. اگر صدا را دارند و تصویر را ندارند، مشکل به دلیل خوانده نشدن روش فشرده سازی یا همان کد HEVC توسط دستگاه است.

صالحی در ادامه در پاسخ به برخی از مخاطبان که عنوان کرده اند به رغم اینکه ظرف دو ـ سه سال اخیر دستگاه گیرنده خود را خریداری کرده اند، اما نمی توانند شبکه های اچ دی را دریافت کنند، تصریح کرد: ملاک، زمان تهیه دستگاه نیست، بلکه ملاک زمان ساخت دستگاه است. متاسفانه برخی دستگاه ها برای مثال تولید ۱۰ سال قبل بوده اند، در انبارها نگهداری می شده و ظرف این دو ـ سه سال فروخته شده است. اما دستگاه هایی که در این دو ـ سه سال اخیر تولید شده است ـ مخصوصا تلویزیون ها ـ همه T2 و HEVC ساپورت هستند و اگر کسی دستگاهش جدید است و مشکل دارد، باید با شرکت سازنده گیرنده خود تماس بگیرد.

او در پاسخ به یکی از پرسش ها تاکید کرد: اینکه بگویند دستگاه الترا اچ دی ۴k دارند ولی فقط صدای شبکه های اچ دی را می آورد و تصویر را ندارند، چنین چیزی ممکن نیست. چون شبکه های ۴k در تمام دنیا قابلیت دریافت HEVC را دارند و حتما باید شبکه های ما را دریافت کنند؛ مگر اینکه آن دستگاه مشکل داشته باشد و باید به روزرسانی شود.

این مدیر معاونت فنی سازمان صداوسیما، سپس در پاسخ به برخی از اظهار نارضایتی های مخاطبان برای ورود سیستم جدید اچ دی، یادآور شد: این روش پخش، جدید است. همان طور که موبایل 3G می آید و بعد 4G می آید، این هم روش پخش جدید است و به ناچار باید هم از طرف سازمان صداوسیما و هم از طرف گیرنده سازها و هم مردمی که گیرنده تهیه می کنند، اطلاعات کافی وجود داشته باشد.

ابوالفضل صالحی درباره دریافت شبکه های HD در استان ها و شهرستان های کشور، اظهار کرد: در کلیه استان ها و شهرستان ها که بسته سوم دیجیتال را داشتند، الان بسته سوم اچ دی را هم خواهند داشت؛ یعنی هشت شبکه اول اچ دی را دریافت خواهند کرد. 10 مرکز استان در فاز اول ـ نهم آذر ماه ـ بسته چهارم اچ دی را هم دریافت کردند. تا پایان سال هم تمام مراکز استان های ایران کلیه شبکه های اچ دی را دریافت خواهند کرد که حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود. پس از تامین اعتبار از سوی دولت و منابع استانی و انجام تشریفات قانونی، ان شاءالله خرید فرستنده های جدید برای شهرستان های بزرگ توسط مراکز صداوسیمای استان ها، یک به یک انجام و پوشش شبکه های اچ دی هر روز کامل تر می شود.

او در پاسخ به اظهار نظری درباره رزولوشن ۵۷۶ شبکه های اچ دی، توضیح داد: رزولوشن ۵۷۶ مخصوص کیفیت اس دی است و ربطی به اچ دی ندارد. مخاطبی که این اظهار نظر را بیان کرده، احتمالا کلیه ۲۲ ـ ۲۳ شبکه اس دی که پوشش آن کامل است را دریافت می کند. تمام شبکه های اچ دی در کشور، استانداردهای جدید جهانی و کیفیت ۱۰۸۰p را دارا هستند.

ابوالفضل صالحی در پایان به پرسش یک مخاطب که عنوان کرده بود، توانسته است کانال های اچ دی را دریافت کند اما برای مثال از میان آنها آی فیلم را نمی گیرد، چنین پاسخ داد: این یک مساله عجیب و بعید است. هر عزیزی که چنین مشکلی دارد لطفا با بخش فنی ۱۶۲ تماس بگیرد و موضوع را اطلاع بدهد تا ما بررسی می کنیم. چون بسته ها از مرکز ـ تهران ـ تولید می شود و به صورت سیگنال رسانی زمینی و ماهواره ای به فرستنده ها ارسال می شود، اینگونه نیست که یک مرکز استانی بتواند یک شبکه را حذف یا اضافه کند.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان