به گزارش لنگرخبر، مصطفی قانعی، رئیس کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا در چهارمین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع تشریح روش های ساخت واکسن کرونا به سؤالات در اذهان عمومی در مورد مدیریت تولید واکسن داخلی، شیوه های آن، راهبرد و سیاست های آن پرداخت و اظهار کرد: انواع واکسن های کرونا بر اساس فناوری های مختلف تا شهریور آینده ارائه خواهد شد و فناوری ام.ار.ان.ای. پیام­ رسان، قابلیت تطبیق خود با مدل­های جهش یافته ویروس کرونا را دارد. تولید واکسن از همان اسفند 98 آغاز شد؛ با اینکه نظریه هایی وجود داشت که کرونا تا چندماه بعد از بین می رود.

وی ادامه داد: این سؤال در اذهان وجود دارد؛ چرا چند نوع واکسن با فناوری های مختلف در ایران در حال تولید است؟ زیرا هنوز نمی دانیم چه گروه سنی باید از کدام واکسن استفاده کنند؛ بعضی از واکسن ها در گروه های سنی مختلف مشکل ایجاد کرده است .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) با اشاره به مرحله شروع واکسیناسیون ابراز کرد: شاید در خردادماه به این نتیجه برسیم که شروع واکسیناسیون با یک واکسن و یادآور آن با نوع دیگری باشد، تولیدات دنیا به شکلی نیست که هر لحظه هر کدام را بخواهیم داشته باشیم و باید به اندازه نیاز در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به فواصل مطلوب تزریق واکسن توضیح داد: هنوز نمی­ دانیم دو دُز در سال کافی است یا خیر؛ همچنین بعضی از واکسن­ها در کشورهای مختلف در مراحل گوناگون شکست خوردند؛ مانند واکسن پاستور فرانسه که در مرحله اول کارآزمایی بالینی انسانی متوقف شد.

قانعی با اشاره به توسعه فناوری واکسن سازی یادآور شد: بعضی فناوری­ها مانند فناوری mRNA یا ام ار ان ای پیام رسان فقط برای تولید واکسن کرونا کارایی ندارند و در توسعه روش های دیگر علمی برای درمان نیز استفاده می شوند؛ بنابراین کرونا فرصتی بود تا مسئولان به واکسن­ سازی توجه کنند و به حرف واکسن سازان گوش دهند.

رئیس پیشین انستیتو پاستور با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری از گروه­های فعال در ساخت واکسن کرونا گفت: واکسن برای ورود به فاز 3 انسانی به زیرساخت های تولیدی نیاز دارد، همه دولت­ها از گروه­های سازنده واکسن حمایت کردند .

وی افزود: از ابتدای بحث تولید واکسن کرونا، گروه های مختلف واکسن­ ساز، مایل به آزمایش واکسن خود روی قومیت های مختلف بودند، اما ایران حاضر به این کار نشد ولی شرط گذاشتیم در مرحله سوم آزمایش انسانی به شرط انتقال دانش فنی همکاری کنیم که کوبا موافقت کرد.

رئیس کمیته ملی ستاد مبارزه با کرونا در ادامه بیان داشت: فناوری ام.ار.ان.ای. پیام­ رسان، قابلیت تطبیق خود با مدل­های جهش یافته ویروس کرونا را دارد.

قانعی تأکید کرد: ما با فناوری مشکل نداشتیم و نداریم، اگر همان فناوری ام اران ای را توسعه دهیم و بر اساس آن واکسن بسازیم، می توانیم از آن استفاده کنیم.

لازم به ذکر است؛ چهارمین نشست ترویج علم بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) با موضوع تشریح روش های ساخت واکسن کرونا صبح امروز (دوشنبه، 27 بهمن) با حضور مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وحید خدامی، مدیر پروژه ساخت واکسن کرونا بر پایه mRNA ، کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات ویروس شناسی انستیتو پاستور، روح الله درستکار، رئیس بخش ویروس شناسی دانشگاه بقیة الله و سیدرضا بنی هاشمی، مدیر بیوتکنولوژی و آزمایشگاه مرکزی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی برگزار شد.

بنیاد مصطفی(ص) در حوزه گفتمان­ سازی علم به اهدافی همچون "اثرگذاری بر سیاست گذاری برای حرکت جمعی و ایجاد وجدان علمی مشترک در جهان اسلام جهت رفع وابستگی های عرصه فناوری و تقویت جهان اسلام" و "تشویق و ترغیب دانشمندان جهان اسلام و مسلمانان سراسر جهان در جهت تولید علم و توسعه فناوری و افزایش رفاه، امنیت و سلامت جامعه بشری" با استفاده از روش های ترویج علم می­ پردازد.

ازهمین­ رو یکی از برنامه های این بنیاد با نام "نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص)" طراحی شده است.

نشست­ های پیشین ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوعاتی چون "بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسمادرمانی" (نشست اول، 12 تیر) و "بررسی سیستم هوشمند تشخیص کووید19" (نشست دوم اول مرداد) و "آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا" (نشست سوم 29 شهریور) برگزار شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان