تلفن هوشمند Fairphone 2 پس از گذشت پنج سال هنوز آپدیت های اندروید را دریافت می کند و اخیرا اندروید ۹ برای آن منتشر شده است. ولی این شرکت به تازگی در ویدیویی به فرآیند انتشار آپدیت ها پرداخته و به نظر می رسد که بزرگ ترین مانع در برابر پشتیبانی بلند مدت از گوشی های اندرویدی را کوالکام می داند.

«فیرفون ۲» در سال ۲۰۱۵ با اسنپدراگون ۸۰۱ کوالکام به بازار آمد. «کارستن تاوشه» مهندس نرم افزار فیرفون می گوید: «کوالکام پشتیبانی از این چیپست را بعد از اندروید ۶ متوقف کرد، بنابراین آپدیت به اندروید ۷ خیلی سخت تر از آپدیت به اندروید ۶ بود.» فیرفون می گوید فقدان پشتیبانی کوالکام را با کمک LineageOS جبران کرده که بزرگ ترین مجمع کاربری اندروید برای رام های سفارشی است.

پیش از ادامه مطلب باید فرآیند انتشار آپدیت ها را تشریح کنیم: ابتدا گوگل نسخه های جدید «پروژه متن باز اندروید» (AOSP) را منتشر می کند، سپس سازنده تراشه دستگاه (معمولا کوالکام) آن نسخه را برای تراشه هایش به حالت بهینه در می آورد. آن گاه این نرم افزار به تایید گوگل می رسد. در نهایت شرکت سازنده موبایل سیستم عامل را دریافت می کند تا دستکاری های نهایی روی آن انجام دهد.

بنابراین Lineage هم درست مثل تراشه سازی که AOSP را برای گوشی ها آماده می کند، اندروید را متناسب با هر دستگاه تغییر می دهد و نرم افزار نهایی را به رایگان در اختیار همگان می گذارد. ولی مشکل این جاست که دسترسی به کدها و مستندات سخت افزاری تراشه های اسنپدراگون در انحصار کوالکام است، از این رو نسخه های غیررسمی رام ها معمولا به خوبی نسخه هایی که تحت پشتیبانی رسمی توسعه داده می شوند نیستند.

ولی از آن جایی که فیرفون با گوگل همکاری می کند، بهینه سازی های Lineage باید از فرآیندی موسوم به Compatibility Test Suite بگذرد. این فرآیند مجموعه ای از آزمایش هاست که اطمینان می یابد تولیدکنندگان سخت افزار سیستم عامل را به درستی بهینه سازی کرده اند. گوگل با طی این فرآیند اطمینان می یابد که مشکل سازگاری بزرگی با اپلیکیشن ها وجود ندارد و تمام سیاست های این شرکت رعایت شده است.

البته به نظر می رسد که فیرفون حتی نسبت به فرآیندهای سخت گیرانه گوگل هم اعتراض دارد، چون می گوید این فرآیندها با انتشار هر نسخه جدید از اندروید بیشتر و بیشتر پیچیده می شوند، و اندروید ۹ حدود ۴۸۰ هزار آزمایش لازم دارد. در نتیجه، تا زمانی که راهکاری برای عبور موفق از این آزمایش ها فراهم نشود، نمی توان آپدیت را منتشر کرد.

فیرفون در خصوص دو گوشی فعلی این شرکت یعنی فیرفون ۳ و ۳ پلاس می گوید آن ها در نیمه دوم سال آپدیت اندروید ۱۱ را دریافت می کنند. البته کوالکام پشتیبانی از اسنپدراگون ۶۳۲ را در حوالی تیر و مرداد امسال متوقف می کند. ولی این شرکت می خواهد حداقل یک آپدیت بزرگ دیگر را پس از اندروید ۱۱ برای این گوشی ها منتشر کند، بنابراین آن ها باید یک به روزرسانی دیگر را بدون پشتیبانی کوالکام به دست کاربران برسانند.

خوشبختانه اندرویدهای جدید با کمک سازوکارهایی مثل «پروژه تربل» می توانند حتی بدون پشتیبانی شرکت های سازنده سخت افزار آپدیت دریافت کنند. البته کوالکام اخیرا پشتیبانی از تراشه های خود را از ۲ به ۳ سال افزایش داده است. تاوشه در انتهای صحبت های خود گفت که اگرچه کار آن ها بسیار سخت بوده، ولی فیرفون می خواسته نشان دهد که می توان چنین کاری انجام داد: «افتخار می کنیم به بازار نشان دادیم که حتی با تیم کوچک مان می توانیم برای مدت طولانی تری از گوشی ها پشتیبانی کنیم.»

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان