مدیرکل اوقاف گیلان با ابراز تاسف از اظهارات جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس درباره عملکرد سازمان اوقاف، گفت: نظرات این نماینده مجلس غیرکارشناسی بود.

به گزارش لنگرنیوز به نقل از شبستان، حجت الاسلام ولی عادلی، مدیرکل اوقاف گیلان در نشست خبری که امروز (5 مهر) در اداره اوقاف گیلان در رشت برگزار شد با ابراز تاسف از اظهارات مهندس جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس درباره عملکرد سازمان اوقاف، اظهار کرد: نظرات این نماینده مجلس غیرکارشناسی بود.

وی با اشاره به اظهارات آقای جعفرزاده در خصوص افزایش تعداد امامزادگان در بعد از انقلاب، گفت: از پیش از انقلاب آماری مدون و متقن وجود ندارد که بگوییم بعد از انقلاب تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه افزایش داشته است.

مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به مخالفت های پیدا و پنهان رژیم پهلوی با اماکن مذهبی و فعالیت های دینی، اظهار کرد: رژیم طاغوت بسیاری از اراضی موقوفات را در جریان اصلاحات ارضی به متصرفین بخشید.

وی با بیان اینکه در زمان رژیم طاغوت امامزادگان و بقاع متبرکه به صورت مردمی اداره می شدند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال های اخیر اماکن متبرکه و بقاع امامزادگان  کد دار و شناسایی شده و در سامانه جامع موقوفات وبقاع متبرکه کشور ثبت و ضبط شده اند.

حجت الاسلام عادلی در خصوص اظهارات نماینده رشت در مجلس درباره صدور پروانه ساخت از سوی اوقاف خاطرنشان کرد:  برخلاف اظهارات این نماینده مجلس، پروانه ساخت توسط شهرداری، بخشداری و دهیاری صادر می شود.

وی اضافه کرد: شهرداری پس از موافقت اوقاف مبنی بر ساخت و ساز در املاک وقفی، مجوز و پروانه ساخت صادر می کند.

اوقاف موقوفات را نمی فروشد

مدیرکل اوقاف گیلان با بیان اینکه اوقاف موقوفات را نمی فروشد، گفت: هر متصرفی که زمین موقوفه را در اختیار دارد براساس قانون و شرع حقوقی مانند حق سرقفلی، حق پیشه و زارعانه پیدا می کند، تنها این حقوق خرید و فروش می شود و موقوفه قابل خرید و فروش نیست.

تغییر کاربری موقوفه با تغییر نیت متفاوت است

حجت الاسلام عادلی درباره ادعای نماینده مردم رشت در خصوص تغیر کاربری زمین اوقافی، اظهار کرد: اشتباهی که این نماینده داشته اند، برداشت نادرست از ارتباط تغییر کاربری با تغییر در نیت است.

وی تغییر کاربری را با تغییر نیت متفاوت دانست و گفت: تغییر کابری یک رقبه و موقوفه به معنای تغییر در نیت نیست، اگر ملکی به نیتی وقف شده و شکل مسکونی داشته و با تغییر در سیمای شهر ارزش تجاری پیدا کرده تغییر کاربری آن به نفع موقوفه و باعث درآمد زایی به نفع نیت موقوفه می شود.

مدیرکل اوقاف گیلان تصریح کرد: تغییر نیت شرعاً و قانوناً حرام است و تنها در مواردی خاص که نیت موقوفه غیرشرعی باشد و به صلاحدید نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف انجام می شود.

رفع تصرف از موقوفه خواران زمین خواری نیست

حجت الاسلام عادلی با ابراز تاسف از در راس زمین خواران معرفی شدن سازمان اوقاف از سوی نماینده مردم رشت در مجلس، گفت: زمین هایی که در تصرف موقوفه خواران بوده و به وقفیت برگردانده شود، زمین خواری نیست.

وی یادآور شد: در دو سال اخیر 250 هزار هکتار از زمین های موقوفات در گیلان به وقفیت برگردانده شده است.

مدیرکل اوقاف گیلان با اشاره به تماس تلفنی با مهندس جعفرزاده و اعتراض به اظهارات وی در خصوص عملکرد سازمان اوقاف، گفت: از وی می خواهیم از سرپرست و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف عذرخواهی کند.

حجت الاسلام عادلی خاطرنشان کرد: پاسخ به اظهارات مهندس جعفرزاده، نماینده مردم رشت در خصوص عملکرد سازمان اوقاف در پایگاه خبری سازمان اوقاف قابل ملاحظه است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان