رنج برنج به وقت گرانی کود شیمیایی

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ۰۲:۳۲ چاپ کد خبر: 116321

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کشاورزی در استان گیلان یکی از فعالیت های اصلی برای کسب درآمد است و کشت برنج در این استان زرخیز ، از عمده فعالیت کشاورزی مردمان آن است.

کشاورزان گیلانی همه ساله در تولید برنج و تأمین این کالای اساسی و استراتژیک در سبد خانوار ایرانی، زحمات فراوانی را متحمل می شوند و هرساله مشغله ای به دغدغه های پرتعداد و بی شمار کشاورزان شمالی افزوده می شود.

کشت برنج در ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالی کاری گیلان

عمدتاً در تمام مناطق گیلان و به بیان آمار در سطح ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی این استان برنج کشت می شود و به نوعی نخستین فعالیت کشاورزی در گیلان، برنج کاری است.

سال گذشته شالی کاران گیلانی با تمام رنج ها و سختی هایی که به جان خریدند و غیرت هزینه کردند، توانستند حدود یک میلیون تن برنج که حداقل ۷۰۰ هزار تن آن برنج سفید بود را تولید کنند.

 

امسال نیز فرآیند کشت برنج در گیلان توسط بهره برداران آن آغازشده اما در کنار تمامی رنجهای سال گذشته که دغدغه هایی نظیر واردات حین برداشت، بارندگی و بلاست شالی، افزایش دستمزد نیروی کار، کمبود آب و توزیع نامتناسب آن و یا سایر مشکلات بود، ابتدای کار فصل زراعی شان با افزایش قابل توجه کود شیمیایی روبرو شده است.

کمبود کود شیمیایی در گیلان!

کودهای اوره (ازت)، سولفات پتاسیم و فسفات، سه کود شیمیایی موردنیاز برای کشت و پرورش برنج هستند که همه ساله در شالیزارهای برنج استفاده می شوند و کمبود این کودها هرکدام به هر میزانی علاوه بر رشد و نمو، در مقاومت گیاه برنج در برابر آفات و باردهی آن اثرگذار است.

علیرغم نیاز شدید کشاورزان به کود شیمیایی، در پی تشدید تحریم ها و بروز تورم پی درپی در بازار و اقتصاد ایران، حالا پی گرانی ها به این نهاده کشاورزی رسیده و تأمین آن را برای کشاورزان شالی کار و متولیانش که باید برای خرید و حمل آن از ارز استفاده کنند، بسیار سخت کرده است.

 

آن طور که عباس جعفر پور، مدیر تعاون روستایی گیلان مطرح کرده بخش اعظم کود مصرفی در اراضی شالی کاری استان کود اوره است و خوشبختانه افزایش قیمت چندانی نداشته و تا حد قابل قبولی در دسترس کشاورزان قرار دارد.

به گفته وی، قیمت کود اوره در سال گذشته حدوداً ۵۴ هزار تومان بود اما امسال برای تهیه همان کود باید کشاورز ۶۵ هزار تومان پرداخت کنند.

مدیر تعاون روستایی گیلان همچنین گفته که کشاورزان برای تهیه کود ۵۰ کیلویی سولفات پتاسیم در سال گذشته حدوداً ۱۱۷ هزار تومان باید پرداخت می کردند اما امسال برای تهیه همان میزان کود باید ۵۳۴ هزار تومان پرداخت کنند.

افزایش ۳۰۰ درصدی کود فسفات!

به گفته وی، قیمت هر کیسه کود ۵۰ کیلویی فسفات نیز در سال گذشته حدود ۸۶ هزار تومان بود اما امسال کشاورز برای تأمین همین میزان کود باید هزینه ۴۲۳ هزارتومانی را متقبل شود.

افزایش قیمت ۳۹۳ درصدی در تهیه کود فسفات، افزایش ۳۵۶ درصدی قیمت کود سولفات پتاسیم و یا افزایش حدود ۲۰ درصدی در تهیه کود اوره امروزه یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی کشاورزان شالی کار شمال هست که کمرشان پیش از اینکه وارد گِل بشوند و کاشت و داشت را شروع کنند، خمیده شده است.

به گفته سید علی موسوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان برای هر یک هکتار اراضی شالی کاری نیاز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم کود سولفات پتاسیم (پتاس)، ۱۵۰ کیلو کود اوره و نیز ۵۰ کیلوگرم فسفات لازم است.

با احتساب نیاز ۱۰۰ کیلویی هر هکتار اراضی شالی کاری استان به کود حداقل ۲۳۸ هزار کیلوگرم کود پتاس، ۳۵ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم کود اوره و همچنین حدود ۱۲ هزار کیلوگرم کود فسفات لازم است.

آن طور که معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفته تاکنون سه هزار تن فسفات، سه هزار تن پتاس و همچنین ۳۰ هزار تن اوره به استان جذب شده است در حالیکه طی سال زراعی پیش، پنج هزار تن فسفات، ۹ هزار تن پتاس تا این تاریخ در استان جذب و توزیع شده بود.

موسوی در اهمیت مصرف کود سولفات پتاسیم در اراضی شالی کاری می گوید که این کود تأثیر مطلوبی در پیشگیری از خشک سالی دارد و علاوه بر آن از بروز بیماری بلاست برنج و همچنین از ورس (خوابیدگی) جلوگیری می کند.

کشاورزان توان خرید کود با قیمت مضاعف را ندارند

کشاورزان گیلانی نیز که هنوز بدهی های فصل زراعی پیشین را صاف نکرده اند، امروزه زانو غم گرفته و صدای ناله شان از اکنون بلند است.

آن ها در گفت وگو با خبرنگار فارس مدعی هستند با افزایش قیمت کنونی کود شیمیایی، توان مکفی برای تأمین کود زراعی را ندارند و دولت باید برای آن ها راه چاره ای بیندیشد.

برخی دیگر از شالی کاران زحمت کش گیلان گفته اند کود شیمیایی را گرچه در بنگاه های عرضه کم بوده اما تهیه کرده اند اما تمام توانشان کفاف خرید یک سوم کود موردنیاز را داده است.

برنج کاران گیلانی به شدت نگرانند زمین زراعی شان بر آن ها سخت بگیرد و در غیاب کود شیمیایی خساست به خرج داده و محصولشان نیز به یک سوم سال پیش برسد.

توسعه کشاورزی از ارکان اقتصادی کشور است

حجت الاسلام محمد صفری، نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به افزایش قیمت کود شیمیایی اراضی کشاورزی می گوید که از ارکان اقتصاد کشور توجه و توسعه به کشاورزی است اما به این مسئله مهم توجه کافی نمی شود.

به گفته وی، تأمین نهاده های کشاورزی ازجمله نهاده های شیمیایی جز وظایف دولت است و دولت باید این نوع از نهاده ها را به اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار دهد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان می گوید که بخشی از نهاده های شیمیایی در کشاورزی در داخل و بخشی دیگر در خارج از کشور تأمین می شود که دولت در تأمین این نهاده از ارز آزاد استفاده کرده و این تصمیمی کاملاً اشتباه و به ضرر کشاورزان است.

نماینده مردم شهرستان های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت های افسارگسیخته و گاها نجومی کودهای شیمیایی معتقد است این افزایش قیمت قابل توجه مستقیماً به کشاورزان فشار وارد می کند و باید دولت برای آن چاره ای بیندیشد.

صفری می گوید، موضوع افزایش قیمت نهاده های شیمیایی به اطلاع وزیر کشاورزی رسیده و مجلس به وی تذکر نیز داده تا به دولت سوبسیدی را به نهاده های کشاورزی بازگرداند اما وزیر جهاد کشاورزی نه تنها خود موافق نبوده بلکه اذعان کرده که شخص رئیس جمهور با این موضوع مخالف است

 

کشاورزان هزینه پرداخت کرده اما کود دریافت نکرده اند

اکنون جدای از افزایش قیمت کودهای شیمیایی، صفری، عضو مجمع نمایندگان گیلان به کمبود آن در کشور نیز اذعان کرده و گفته که بسیاری از کشاورزان هزینه کودهای شیمیایی را پرداخت کرده اند، اما هنوز کود به دستشان نرسیده است و این در حالی هست که فصل زراعی نیز شروع شده است و نمی توان منتظر کود ماند.

موضوع کود شیمیایی و تأمین آن از سوی دولت با توجه به ماهیتی که دارد یقیناً باید ابتدا از سوی کمیسیون انرژی و سپس توسط مجلس شورای اسلامی موردبررسی دقیق و ارزیابی قرار بگیرد تا دولت مجاب شود برای حمایت از کشاورزان راه چاره ای بیابد.

کمیسیون انرژی باید زمینه لازم برای افزایش تولید کود شیمیایی را فراهم کند

پرویز محمد نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با فارس معتقد است باید حلقه های رشد و توسعه در کشور با یکدیگر پیوستگی و همگرایی داشته باشد. 

به گفته نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اگر دولت نتواند تعهدات خود را در تأمین یارانه نهاده ها و دستگاه ها انجام دهد یقیناً سلسله نظام اقتصادی برهم ریخته و خود را دیر یا زود نشان می دهد.

آن طور که این عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی گفته، دولت حق پالایشگاه ها را در تأمین یارانه ادا نکرده و به نوعی از کود شیمیایی حمایت نکرده و اکنون شاهد التهاب در این نهاده مهم کشاورزی هستیم.

وی همچنین تصریح کرد که کمیسیون انرژی باید زمینه لازم برای افزایش تولید کود شیمیایی را فراهم کند تا کود کافی و ارزان قیمت به دست کشاورزان برسد و مشکل تأمین کود شیمیایی به صورت کامل در کشور مرتفع شود.

محمد نژاد معتقد است وکلای مجلس در دیدارهایی که با وزیر جهاد کشاورزی داشته و خواهند داشت، پیگیرند تا مسئله کود شیمیایی را حل کنند.

البته نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی این را هم گفته که قرار هست محصول حاصل از دسترنج کشاورزان را افزایش نسبی دهند تا تعادل نسبی توزیع عدالت همچون چای که شاهد افزایش ۵۰ درصدی بوده، در برنج نیز شاهد باشیم.

حالا با کسری تولید برنج در داخل که همیشه بهانه ای برای واردات گاه وبیگاه آن به داخل کشور بوده، پیش بینی می شود کاهش محسوس تولید برنج به چالش جدی در کشور تبدیل شود و علاوه خالی شدن پشت کشاورز و کاهش درآمد محسوس آن ها، امنیت غذایی کشور نیز وارد چالش جدیدی بشود.

با توجه به اهمیت مصرف کود در اراضی شالی کاری، امروزه التهاب در بین کشاورزان افزایش یافته و لازم است دولت ارز نیمایی را همچون تأمین دارو به تأمین نهاده های کشاورزی نظیر کود شیمیایی اختصاص دهد.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه کود شیمیایی به دلیل شرایط خاص تأمین، در بازار آزاد نیز قابل تهیه نیست و اگر هم وجود داشته باشد حداقل ۸۰۰ هزار تومان برای کشاورز آب می خورد.

سالی که به تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها از سوی مقام معظم رهبری در امتداد شعارهای سال گذشته نام گذاری شده می طلبد دولت نگاه ژرفی به موضوع کشاورزی و حمایت از تولید داشته باشد و رنج برنج را بر شالی کاران شمالی مضاعف نکند.

انتهای پیام/۳۳۸۹/س

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تیتر

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان