به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنگرخبر، ارتباطات در عصر حاضر دارای جایگاه ویژه ای است که در شرایط فعلی هرکسی در هر رده سنی به نحوه ای از ارتباطات و تکنولوژی های موجود به روش های گوناگون بهره می برد. جدای فلسفه وجودی ادارات جهت خدمت به مردم در راستای قوانین محوله، برای هر نهاد یک جایگاه روابط عمومی نیز در نظر گرفته شده تا خدمات انجام شده توسط دولت ها را از طریق رسانه های جمعی و غیره به مردم اطلاع رسانی کرده و از طرفی انتقادات و پیشنهاد های شهروندان را نیز دریافت و دسته بندی کرده و به مدیر مافوق خود تحویل دهد. این شاید تعریف بسیار ساده ای از یک روابط عمومی اداره یا نهاد باشد ولی در چارت قانونی محوله آنان هرکدام دارای وظایف تشریح شده مشخصی هستند که به عنوان مثال برای روابط عمومی فرمانداری ها حدود 20 شرح وظایف تشریح شده است. روابط عمومی فرمانداری ها در چارت قانونی به صورت مستقیم زیر نظر فرماندار است ولی بخش های دیگر فرمانداری در زیرمجموعه دو معاونت سیاسی یا عمرانی قرار می گیرند، در چند سال اخیر نیز در مراحل مختلف به ضعف عملکردی روابط عمومی فرمانداری در موضوعات مختلف پرداختیم ولی نه تنها به مسئله حل نشد بلکه شاید بتوان گفت که این موضوع گسترده تر نیز شده است. در طی چند سال اخیر همواره بسیاری از جلسات فرمانداری که با حضور مدیران استانی و کشوری برگزار می شد به رسانه ها جهت پوشش خبری اطلاع داده نمی شد و حتی ظرفیت و فضای لازم برای خبرنگاران جهت پرسش سؤالات مردمی فراهم نشد و درد بزرگ تر این است که روابط عمومی فرمانداری مدعی است که دفتر فرماندار زمان و ساعت جلسات را جهت اطلاع رسانی به وی اعلام نمی کنند! این مشکل همواره در طی پنج فرماندار و سرپرست فرمانداری وجود داشت درحالی که رحیم حیدری و محمد رنجبر ازجمله فرماندار و سرپرستانی بودند که در محل های خدمت قبلی خود ارتباط بسیار نزدیکی با رسانه ها و جلسات مکرری داشتند ولی این ضعف در حال حاضر و طی 10 سال گذشته در روابط عمومی مشهود است. البته این موضوع و ضعف موجود صرفاً مربوط به روابط عمومی فرمانداری نیست بلکه ضعف از دیگر همکاران رسانه است که در این موضوع مطالبه گری صحیحی انجام نداده اند. شاید این سؤال در ذهن مخاطب ایجاد شود که اساساً چه لزومی دارد خبرنگار در همه جلسات حضورداشته و اطلاع رسانی قبلی شود؟ که جواب نیز مشخص است چراکه رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی می تواند در جلسات حضور و پوشش خبری دهد و در مورد مسائل و مشکلات شهروندان از مسؤولین مربوطه پیگیر حل مسئله شود. این که فرماندار یا هر مسئول دیگری در حوزه مدیریتی خود با تک تک شهروندان ملاقات کند تقریباً کاری غیرممکن است ولی می توان از ظرفیت رسانه ها برای دریافت سؤالات، پیشنهاد ها و انتقادات مردمی استفاده و در جلسات فصلی رسانه ها با فرماندار و دیگر مسؤولین موضوعات و مسائل مردمی مطرح و از طریق همان رسانه ها اطلاع رسانی شود که همین کار ساده نیز انجام نمی گیرد. البته مشکل دیگری که در سد راه رسانه های پیگیر و مطالبه گر است محرمانه بازی برخی مسؤولین و روابط عمومی های آنان است که این به دلیل عدم اشرافیت نسبت به جایگاه اشغال کرده و یا شاید از عدم وجود روحیه مناسب برای انجام کار باشد که سؤالات مردمی ابتر می ماند یا اعلام می کنند که جواب سؤالات باید توسط استان اعلام شود که این فلسفه وجودی مدیر و روابط عمومی یکی اداره در شهرستان را زیر سؤال می برد. در چند ماه گذشته نیز جلسات زیادی با حضور مدیران استانی و شهرستانی در فرمانداری برگزار شد که به جز چند عکس از جلسات، متنی نیز در پرتال فرمانداری برای افکار عمومی و استفاده و بازنشر رسانه ها بارگذاری نشده که حاصل جلسات و دیدارها چه بوده و روابط عمومی صرفاً با عکس بازی و نمایش دادن آن در فضای مجازی اعلام وجودی می کند! البته این مشکل صرفاً در فرمانداری و روابط عمومی آن نیست و اکثر ادارات درگیر این ضعف مفرط هستند که در این سال ها کوچک ترین تلاشی نیز برای حل یا تقویت آن نشده و این یعنی خدماتی که دستگاه ها و ادارات در شهرستان انجام می شود در همان فضای به بهره برداری رسیده خفه می شد و شهروندان از آن بی اطلاع هستند. انتهای پیام/
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان