به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، آیت الله رضا رمضانی گیلانی امشب در مراسم معنوی و عبادی روز هفدهم ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شناخت خوبی و بدی جزو فطریات است و انسان باعقل و اندیشه می تواند خوبی و بدی را بشناسد.

وی با اشاره به اینکه انسان ها به لحاظ فطری، به خیر و نیکی گرایش و از شر و بدی گریزان هستند، افزود: انسان مؤمن باید در طول زندگی، اعمال خوب انجام داده و آن را حفظ نماید.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه اسلامی نیز باید به لحاظ عملی به خوبی ها گرایش پیداکرده و آن را محقق کند، گفت:  اشاعه بدی، فحشا و منکرات، مسیر جامعه را به انحراف می کشاند و سبب ضرر و زیان می شود و در مقابل نیز، جامعه باید بدی و زشتی را ترک کرده و از اشاعه آن بپرهیزد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه در جوامع دو گروه از آدم ها زندگی می کنند، بیان کرد: نوع اول، انسان های محسن و نیکوکار هستند و نوع دوم هم انسان هایی هستند که کارهای زشت انجام می دهند، مسؤولین باید نسبت به هر دو گروه اهتمام و توجه ویژه داشته باشند.

وی با بیان اینکه در روایات به انفاق علنی سفارش شده، گفت: انفاق علنی یک نوع ترغیب برای دیگر افراد ایجاد می کند تا در کار خیر مشارکت کنند و ترغیب به کار خیر سبب می شود، کسانی که آشکارا اقدامات بد و ناپسند انجام می دهند، از آن نهی شوند.

رمضانی با بیان اینکه بسیار روشن است که نباید عابد و فاسق را به یک شکل نگاه کرد، گفت: مسؤول و مدیر با هر رده و جایگاهی در جامعه با حاکمیت اسلامی، نباید نگاهش نسبت به آدم بدکار و نیکوکار، یک شکل باشد، البته توجه به حق وحقوق شهروندی متفاوت است ولی نگاه ما باید نسبت به افراد بر اساس ملاک ها و ارزش ها باشد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اشاره به نامه امیرالمؤمنین (ع) به جناب مالک اشتر بیان کرد: برابری انسان بدکار و نیکوکار، سبب می شود انسان نیکوکار نسبت به عملش بی رغبت شود و فرد بدکار نیز به مسیر انحرافی خود ادامه دهد و بر اساس توصیه امیرالمؤمنین (ع)، وظیفه مسؤول این است که نسبت به افراد بر اساس آنچه عمل می کنند، عمل کند و همواره انجام کار نیک را تشویق نماید.

وی به سیره پیامبر اکرم (ص) در مواجه به کار نیک و زشت اشاره کرد و افزود: در کتاب سنن النبی آمده که پیامبر اکرم (ص) کار نیک و حسنه را تشویق و تحسین کرده و کار زشت را تقبیح می کرد.

به گفته دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، همان گونه که تشویق فرزند به کار خوب، سبب تداوم آن عمل می شود، زیاد یادکردن و تشویق، افراد جامعه به کارهای خوب نیز سبب برانگیخته شدن روحیه نیکوکاری در مردم می شود.

رمضانی با بیان اینکه به فرموده امام علی (ع)، ارزش گذاری ها در جامعه باید بر اساس ملاک های خاصی باشد و زحمات و کارهای هر شخص را به قدر و جایگاه آن شخص سنجید، تصریح کرد: تشویق کسانی که در جامعه به انفاق، دستگیری، کمک کردن، یتیم نوازی، حل مشکلات و فقرزدایی می پردازند، سبب تداوم عمل خیر شده و حتی کسانی که در این اعمال کوتاهی می کنند را تشویق به انجام آن اعمال می کند.

وی با اشاره به اینکه مبادا بزرگی شخصی به واسطه جایگاهش سبب شود تا رنج اندکش، زیاد شمرده شود، افزود: همچنین نباید جایگاه پایین شخصی سبب شود تا تلاش های زیاد و سترگ آن، کوچک دیده شود.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه مسؤول در جامعه اسلامی برای تحقق عدالت و مساوات، وظایف زیادی دارد، گفت: انسان وقتی در جایگاهی قرار می گیرد توقع و انتظار از او بیشتر می شود و اگر مسؤول و کارگزاری، دست به خیانت زد و مأموران مخفی بر صحت این امر گواهی دادند، باید برخورد تند و شدیدی نسبت به آن کارگزار صورت گیرد.

رمضانی به مجازات خیانت کار در کلام امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و افزود: کیفر شخص خیانت کننده، تنبیه بدنی، بازگرداندن اموال نامشروع به دست آمده، معرفی به صفت خیانت کار و محرومیت از مسؤولیت حکومتی است و خیانت هر مسئول حکومتی در هر جایگاهی اگر محرز و مسلم شد، باید با شدیدترین شکل مورد برخورد و مجازات قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه مردم حتی در دورترین منطقه کشور به دنبال تحقق و چشیدن طمع عدالت در جامعه هستند، بیان کرد: بخش قضایی باید نسبت به خیانت کاران برخورد جدی داشته باشد و امنیت قضایی ایجاد کند.

به گفته نماینده ولی فقیه در مجلس خبرگان رهبری، امام علی (ع)، شخصیتی است که شب ها همواره عبادت می کند، در میدان رزم با شجاعت می جنگند و زمانی که حاکم جامعه است، نسبت به متخلفین و خیانت کاران با جدیت برخورد می کند و شخصیت اخلاقی و عرفانی امیرالمؤمنین (ع)، منافاتی باشخصیت قاطع ایشان در برخورد با خیانت کاران ندارد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : خوش

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان