به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بر اساس آمار ۵۰ درصد سهم تولید پیله تر در کشور متعلق به گیلان است اما متأسفانه در دهه های گذشته شاهد افول این صنعت در ایران و گیلان تا سطح نازل یک درصد تولید ابریشم جهان بوده ایم که جای بسیار تأسف دارد.

طبق آمار به دست آماده در دهه ۷۰ به ویژه در اوایل این دهه تولید پیله ابریشم در کشور به پنج هزار و ۵۰۰ تُن رسیده بود که این آمار در سال ۹۶ به ۸۵۰ تن و اکنون به ۱۳۶ تن رسیده و به علت سیاست های غیر حمایتی، وسعت توتستان های کشور از ۲۰ هزار هکتار به حدود ۱۴ هزار هکتار کاهش یافته است.

در حال حاضر چهار واحد از مجموع تعداد پنج واحد بزرگ صنایع تبدیلی ابریشم کشور در استان گیلان استقرار دارد که به دلیل مشکلات حادث شده در این بخش و عدم حمایت مناسب و همچنین از بین رفتن باغات توت، این صنعت دچار مشکلات جدی شده و درنتیجه سه واحد بزرگ از مجموع چهار واحد آن تعطیل شده است که این امر منجر به بیکار شدن تعداد بسیار زیادی  از جوانان شد.

وقتی صحبت از کارخانه های ابریشم گیلان می شود تمامی نگاه ها به سمت شرکت صنایع ابریشم صومعه سرا می رود که روزی روزگاری نخستین و بزرگ ترین کارخانه فرآوری پیله ابریشم کشور محسوب می شد ولی به دلیل سو مدیریت و اهمال بسیار زیاد در مدیریت و قصور خریدار در عمل به تعهداتش، به وضعت اسفناکی رسیده بود.

در سال تولید، پشتیبانی و موانع زدایی بی شک  حمایت از واحدهای تولیدی و  احیا کارخانه هایی با میزان اشغال بسیار زیاد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و یکی از این کارخانه ها شرکت صنایع ابریشم گیلان، واقع در شهرستان صومعه سرا است که در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن در سال، با اشتغال حدوداً ۳۰۰ نفر در زمینی به مساحت ۱۸ هکتار به عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور محسوب می شد.

همواره یکی از دلایل تعطیلی اغلب کارخانه های کشور به ویژه کارخانه های ابریشم گیلان مشکلات تسهیلاتی بوده و بانک ها نقش مهمی در راکد شدن این کارخانه ها داشتند و در بررسی های به عمل آماده از کارخانه صنایع  ابریشم گیلان هم ردپای بانک ها ازجمله بانک صنعت و معدن وجود دارد که در اسفند سال ۱۳۸۲ از طریق مزایده عمومی به آقای اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی (مالک هتل کادوس) و شرکا به صورت نقد و اقساط واگذار شد.

به این دلیل در سفر رئیس دستگاه قضا به کشور یکی از مطالبات مردم گیلان از آیت الله رئیسی احیا و پیگیری دلایل نابودی  این کارخانه بوده است حال بعد از گذشت سه ماه از سفر رئیس قوه قضاییه به گیلان خبرهای خوشی از شرکت ابریشم گیلان به گو.ش می رسد.

به گفته دادستان مرکز استان گیلان  به موجب حکم دادگاه، هم اکنون موسسه مالی - اعتباری مولی الموحدین مالکیت شرکت ابریشم گیلان را در اختیار دارد.

سید مهدی فلاح میری می گوید دستگاه قضایی این موسسه را مکلف کرده تا فرآیند تولید در این شرکت را هرچه زودتر آغاز کرده و اشتغال و تولید را به این کارخانه برگرداند زیرا بسیار به رونق صنعت ابریشم در کشور و استان سرسبز گیلان کمک می کند.

بنا بر اعلام دادستان مرکز گیلان موسسه مالی - اعتباری مولی الموحدین متعهد شده در ۶ ماه، طرح ارائه شده برای احیای تولید در شرکت ابریشم را اجرا و گزارش آن را در هر مرحله به دستگاه قضایی ارائه کند.

فلاح میری اتهام اصلی پرونده صنایع ابریشم را پولشویی و اخلال در نظام تولید عنوان کرده که متهم اصلی این پروند تحت تعقیب قضایی قرار دارد.

در سالن تولید، پشتیبانی و موانع زدایی دستگاه قضا کشور عزم  خود را برای احیا کارخانه های گیلان جزم کرده و حال پس از خبر دستگیری عوامل اصلی نابودی کارخانه های صنایع پوشش و رشت الکتریک، احیا شکت ابریشم گیلان خبری خوش به مردمان دیار میرزا است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : صدا

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان