درحال حاضر ، فواید تغذیه خوب برای اکثر ما کاملاً مشهود است. سطح انرژی افزایش میابد ، سلامتی بهبود می یابد و باروری سالم ایجاد میشود. همچنین تغذیه سالم نقش بسیار زیادی در حفظ وزن سالم ایفا می کند ، این متعاقبا موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، برخی سرطان ها ، مشکلات قلبی ، فشار خون بالا و بسیاری از دیگر بیماری های بهداشتی میشود (ژنتیک نیز نقش مهمی دارد).

توصیه معتبرترین مراکز پزشکی دنیا

  • نیمی از بشقاب باید ترکیبی از سبزیجات برگ سبز و رنگارنگ و میوه های کامل باشد. در گیاهخواران باید بخش بیش تری از بشقاب را تشکیل دهند. برخی از کارشناسان حتی دو سوم بشقاب را توصیه می کنند.
  • یک چهارم می تواند یک پروتئین فرآوری نشده مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، لوبیا، تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ باشد.
  • یک چهارم دیگر می تواند غلات کامل (برنج قهوه ای، کینوآ، جو، نان های سبوس دار، پاستا و غیره) باشد.

نتیجه چند تحقیق جدید تغذیه ای

این موارد را در کنار مراجعه به متخصص همواره مدنظر داشته باشید: 1- از بشقابهای کوچکتر استفاده کنید. بشقاب بزرگتر بمعنای غذای بیشتر است. و این بدان معنی است که شما بیشتر می خورید. طبق تحقیقاتی که توسط Wansink و تیم تحقیقاتی وی انجام شده است ، اگر شما یک تغییر ساده ایجاد کرده اید و به جای یک بشقاب بزرگتر ، شام را در بشقاب متوسط یا کوچک سرو می کنید ، در طی سال آینده 22٪ کمتر غذا می خورید. 2- اگر می خواهید نوشابه بنوشید، به جای لیوان کوتاه و چاق ، از لیوان های بلند و باریک استفاده کنید. استفاده از لیوانهای بلند و باریک، بجای لیوانهای کوتاه، به شما کمک میکند به میزان 20% کمتر نوشیدنی بخورید. ۳ – از بشقابهایی استفاده کنید که رنگ متضادی با غذای شما دارند. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم ، وقتی رنگ بشقاب شما با رنگ غذای مطابقت دارد ، مغز نمیتواند اندازه ی دقیق غذا را تشخیص دهد و این موجب پرخوری میشود. رنگ سبز تیره و آبی تیره برای رنگ های بشقاب عالی هستند زیرا با غذاهای سبک مانند ماکارونی و سیب زمینی در تضاد میباشند (این بدان معنی است که احتمالاً کمتر میخورید). 4- غذاهای سالم را در مکان پررفت و آمدتر قرار دهید. به عنوان مثال ، می توانید یک کاسه میوه یا آجیل را در نزدیکی درب جلو یا جایی که از آنجا زیاد عبور می کنید ، بگذارید. وقتی گرسنه اید و عجله دارید ، احتمالاً اولین چیزی را که می بینید، خواهید خورد. 5- غذاهای ناسالم را در فویل بپیچید وغذاهای سالم را در بسته بندی پلاستیکی بپیچید. گفته قدیمی “خارج از دید ، خارج از ذهن” است حقیقت دارد. خوردن فقط یک خواسته ی جسمی نیست بلکه یک گرایش عاطفی هم است. ذهن شما معمولاً آنچه را که می خواهد بخورد بر اساس آنچه چشم می بیند تعیین می کند. بنابراین ، اگر غذاهای ناسالم را با بسته بندی کردن آنها یا دور کردنشان از چشم، مخفی نگه دارید، احتمالاً آنها را کمتر می خورید. 6- غذاهای سالم را در بسته ها و ظروف بزرگتر و غذاهای ناسالم در ظروف کوچکتر نگهداری کنید. جعبه ها و ظروف بزرگ تمایل دارند چشم را بیشتر جلب کنند ، در آشپزخانه و خانه های منزل جایی به خود اختصاص دهند و بنابراین بیشتر به چشم بیایند. در نتیجه ، به احتمال زیاد متوجه آنها می شوید و می خورید. در همین حال ، موارد کوچکتر می توانند ماه ها در آشپزخانه شما پنهان شوند.

یک متخصص تغذیه خوب چه کاری باید برای تان انجام دهد؟

متخصصان تغذیه ای که به صورت غیرحرفه ای فعالیت می کنند یا کم تجربه می باشند، از الگوهای تکراری برای اکثر مراجعان استفاده می کنند. مثلا برای خانم های 20 تا 30 ساله یک رژیم تغذیه پیشنهاد می کنند حتی اگر وزن، شرایط تغذیه ای، بیماریها، داروهای مصرفی و … آنها با هم متفاوت باشد. اما یک پزشک تغذیه حرفه ای شرایط بیمار را به طور کامل می سنجد، به حرف های او گوش می کند و با توجه به همه فاکتورهای مهم، پیشنهادهای تغذیه ای کاملا مخصوص او را ارائه می دهد. متخصصین تغذیه باید بر اساس وضعیت افراد مانند کودکان، بزرگسالان، میانسالان، چاق و لاغر بودن آن ها و داشت بیماری و موارد دیگر، میزان و نوع تغذیه را تعیین کنند. در برخی مواقع افراد دارای بیماری های خاص از قبیل بیماران کلیوی، دیابتی و سرطانی هستند. بنابراین به دلیل شرایط حساس و خاص باید یک برنامه غذایی تعیین شده داشته باشند که متخصصین تغذیه این کار را به راحتی انجام می دهند. سایر وظایف پزشک تغذیه:
  • تشخیص دقیق وضعیت فرد و شناخت مشکلات تغذیه
  • ارائه برنامه های غذایی متناسب با شرایط فرد
  • ارائه توضیحاتی در ارتباط با مسائل مربوط به تغذیه و رژیم درمانی به مراجعه کننده
  • ایجاد انگیزه لازم برای  مراجعین، جهت دنبال کردن برنامه های غذایی
  • ارائه برنامه و دستورالعمل برای افزایش ارزش غذایی مواد خوراکی

چه زمانی باید به پزشک تغذیه مراجعه کنیم؟

اگر خیلی چاق یا لاغر هستید یا یکی از شرایط زیر را دارید مراجعه به پزشک توصیه می شود:
  • افزایش یا کاهش ناگهانی اشتها
  • کبد چرب (افزایش ناگهانی وزن)
  • پیش دیابت و دیابت
  • مشکلات گوارشی (بخصوص مشکلات معده و حرکات روده)
  • بیماریهای قلبی و کلسترول
  • کوتاهی قد فرزندتان (سن زیر 16 سال)
  • و …
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : تغذیه مانع

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان