به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت الاسلام ولی عادلی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه این هفته رشت در مصلی این شهر با اشاره به سالروز اولین اقامه نماز جمعه بعد از انقلاب اظهار کرد: اولین نماز جمعه بعد از انقلاب با تدبیر امام (ره) در پنجم مرداد به امامت آیت الله طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد و ادبیات مقاومت از این بستر نیز منعکس گردید. 

وی با بیان اینکه ترسیم امتداد جایگاه نمازجمعه جمعه با رهبری امامین انقلاب وخون شهدای محراب محور وحدت قرار گرفت، گفت: همیشه انقلابی و همیشه مردمی شعار بزرگداشت سالروز اقامه نماز جمعه در سال جاری است که ویژه برنامه هایی در سه سطح کشوری و استانی و شهری برگزار تدارک دیده شده است. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان بازخوانی هویت نماز جمعه، تبیین حضور مردم در نماز جمعه و همچنین تشریح خدمات و دستاوردهای نماز جمعه در سطوح مختلف را از اهداف بزرگداشت سالروز اقامه اولین نماز جمعه بعد از انقلاب دانست و افزود: همواره بین نمازجمعه و خطبه های آن با مسائل و دگرگونی های اجتماعی ارتباط وجود داشته و بستری برای تعامل ملت و دولت بوده است. 

عادلی با اشاره به پیوند ائمه جمعه و رهبر انقلاب بیان کرد: همواره منصب امام جمعه عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی در طول تاریخ ایران بوده حتی قبل از انقلاب مردم به جایگاه امام جمعه بسیار اعتقاد داشته و این جایگاه در بین مردم و قلوب آن ها نفوذ معنوی داشته است. 

وی با بیان اینکه بعد از حکومت صفوی نماز جمعه مورد توجه قرار گرفت اما در حکومت پهلوی نمازجمعه تقریبا تعطیل شد، تصریح کرد: آیت الله طالقانی نیز بیان داشتند که در دوران پهلوی نماز جمعه حالت نیمه تعطیل داشت اما به برکت انقلاب اسلامی ایران، نمازجمعه بعد از انقلاب جان دوباره گرفت. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با تاکید بر کارکرد نمازجمعه در مسایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی گفت: نمازجمعه و خطبه های آن فرصت مهم فرهنگی در کشور است چرا که خطبای جمعه با طرح مسائل فرهنگی توجه مردم و مسؤولان را به آن جلب می کنند. 

عادلی با بیان اینکه خطبای جمعه تلاش می کنند تا با بیان مسائل دینی به دانش دینی مردم بیفزایند، افزود: یکی دیگر از کارکردهای مهم نماز جمعه اشاره به هجوم فرهنگی دشمن برای تخریب زیرساخت های فرهنگی کشور در راستای دستیابی به اهداف شوم خود است تا با توجه به آن و ارایه راهکار نقشه های دشمن نقش برآب شود. 

وی با تاکید بر اینکه دعوت مردم به وحدت و پرهیز از اختلافات سیاسی از کارکردهای مهم نماز جمعه است، تصریح کرد: نظارت بر عملکرد مسئولان و پشتیبانی از قانون، حمایت از نهادهای انقلابی کشور، مشارکت سیاسی مردم و اهمیت به نقش مردم درنماز جمعه از دیگر کارکردهای مهم نماز جمعه است. 

وی با اشاره به کارکرد های اجتماعی نماز جمعه بیان کرد: دشمن دنبال ناامید کردن و سست کردن مردم نسبت به کشور در پی سو مدیریت برخی از مسئولان است اما نمازجمعه نیز با ارتقای آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم نقشه های آنان را نقش بر آب می کند. 

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان با بیان اینکه نهاد نمازجمعه کارکرد اقتصادی نیز دارد چرا که نقش نمازجمعه برای جمع آوری کمک های مردمی در مواقع ضروری برای کمک به مردم منجر به حس همبستگی شده است، گفت: از رهگذر این حس انسان دوستی مردم در کارکرد اقتصادی نماز جمعه، خدمات بسیار ارزشمندی به نیازمندان به ویژه در ایام کرونا بین اسیب دیدگان اقتصادی کرونایی ارائه شد. 

عادلی با بیان اینکه نماز جمعه برنامه محور بوده و سلیقه شخصی در کار فرهنگی توسط ائمه جمعه صورت نمی گیرد، افزود: ۱۴ مسئله فرهنگی و آسیب اجتماعی احصا شده و ائمه جمعه بر اساس آن ۱۴ برنامه تعریف کرده و برای اجرای آن برنامه مجری تعریف کرده و بعضی از برنامه ها زمانبندی خاص دارد. 

عادلی با بیان اینکه در بحث اعتلای خانواده امامان جمعه، بحث طلاق و آسیب های خانواده را احصا و به تدوین برنامه می پردازند، گفت: دو قرارگاه استانی و شهرستانی و منطقه ای وجود دارد که ائمه های جمعه همفکری هایی در جهت انجام ماموریت های محوله انجام می دهند. 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان