مهرداد فولادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فعالیت های دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی، گفت: این دفتر همان ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی است که ذیل اداره مشارکت های مردمی و ارتقای سرمایه اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری اجتماعی استان مرکزی فعالیت می کند و محور فعالیت های این دفتر مشارکت های مردمی و استفاده از ظرفیت های مردمی در پیشگیری از جرم و مباحث اجتماعی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: بحث «خیرین پیشگیری» یکی از حوزه هایی است که در دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی در مورد آن سیاست گذاری و برنامه ریزی صورت گرفته است و انتظار می رود در آینده نزدیک بحث خیرین پیشگیری در استان مرکزی ساماندهی مناسبت تری پیدا کند و نسبت به گذشته تقویت شود.

استفاده از ظرفیت خیرین پیشگیری مرکزی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی

مسئول دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: خیرین در تمامی حوزه هایی که مردم در اجتماع با آن سرکار و دارند، فعال هستند اما به دلیل اهمیت این مهم دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی برای اولین بار در کشور با محوریت قرار دادن تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقدام فوق العاده دستگاه در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی، در این حوزه ورود جدی پیدا کرده است و با توجه به رویکرد مردمی که این دفتر دارد، بیشتر به دنبال جذب مشارکت های مردمی، فعالان اجتماعی و نهادهای مردمی فعال در اجتماع بوده است که در ایام اخیر از فاصله عید قربان تا عید غدیر با استفاده از ظرفیت سامانه مشارکت مردمی قوه قضائیه به نتایجی مطلوبی دست پیداکرده است.

فولادی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های خیرین فقط در حوزه کمک های مادی نیست، گفت: در طرح خیرین پیشگیری سعی شده است که از ظرفیت خیرین در حوزه های سخت افرازی و نرم افزاری استفاده شود تا شاهد اثربخشی فعالیت های خیرین پیشگیری در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و وقوع جرم باشیم.

ورود خیرین استان مرکزی در حوزه کاهش اعتیاد و توانمندسازی خانواده معتادان

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت خیرین پیشگیری در دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی در حد شعار نبوده است و توانستیم از ظرفیت خیرین پیشگیری در طرحی به نام «مهرانه» در حوزه کاهش اعتیاد و توانمندسازی خانواده معتادان استفاده کنیم.

مسئول دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی با اشاره به اینکه طرح مهرانه در عید غدیر سال جاری برگزار شد، گفت: این طرح ویژه معتادان و خانواده آنان است که شامل بسته های حمایتی، توانمندی، اشتغال، ارتقای سلامت روان معتادان و خانواده آنان می شود و هدف از اجرای این طرح توانمندسازی خانواده معتادان و پذیرش فرد معتاد توسط خانواده اش بود تا فرد معتاد راحت تر بتواند باز اجتماعی شود و به چرخه عادی و سالم زندگی خود برگردد.

صفر تا صد طرح «مهرانه» مردمی بوده است

فولادی بابیان اینکه صفر تا صد طرح مهرانه مردمی بوده است، گفت: در این طرح از ظرفیت ۱۰ سازمان مردم نهاد و ۲۰ نفر به عنوان اشخاص حقیقی در حوزه برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی استفاده شده است و در فاز اول این طرح که در شهرستان اراک برگزار شد ۱۰۰ خانوار زیر پوشش حمایت های معنوی و مادی این طرح قرار گرفتند.

در حوزه خیرین پیشگیری در کشور تاکنون کار جدی صورت نگرفته است

وی گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه خیرین پیشگیری وجود دارد متأسفانه عدم اطلاع کافی مردم از خیرین پیشگیری است و این بحث تاکنون بحث نویی بوده است که در آن کار ویژه نشده است و قطعاً با توجه به نو بودن بحث زمان بیشتری می طلبد تا افراد در حوزه خیرین پیشگیری مشارکت داشته باشند ولی با این حال دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری استان مرکزی توانست با فراخوان محدود در طرح مهرانه از ظرفیت اساتید و نخبگان دانشگاهی در حوزه های مختلف روانشناسی، مددکاری، جامعه شناسی و غیره برای توانمندسازی خانواده های معتادان استفاده کند.

مسئول دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری کل استان مرکزی بیان کرد: این دفتر در حوزه خیرین پیشگیری به دنبال تأسیس نهاد حمایتی جدیدی نیست بلکه در بعد سیاست گذاری و سوق دادن خیرین در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم ورود پیداکرده است.

راه اندازی مجمع خیرین پیشگیری در استان مرکزی

فولادی ادامه داد: دفتر مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی دادگستری کل استان مرکزی به دنبال راه اندازی مجمع خیرین پیشگیری در استان مرکزی است که ذیل این دفتر و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی فعالیت کند.

وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر این دفتر از ظرفیت خیرین پیشگیری در حوزه معتادان و توانمندسازی خانواده آنان استفاده خواهد کرد و قرار است فازهای بعدی طرح مهرانه در مناسبت های ملی و مذهبی در ابعاد وسیع تر شهرستانی و استانی اجرا شود.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : میماند

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان