انسان ، زاده محیط است و در دامان محیط زندگی می کند و در دامان آن می میرد. هیچ چیزی در دنیا اهمیتش بیش تر از محیط زیست برای بشر نیست. طبیعت جلوه ی حضور خداست و احترام به طبیعت و موجوداتش نیز به معنای احترام به خداست. در ابتدایی ترین استدلال، حرمت گذاری به خدا و نظام خلقت مسئله ی حرمت گذاری به طبیعت به حیث بارزترین جلوه ی خلاقیت خداوند برای مؤمنان به خداوند مطرح است. خداوند در هیأت نامرئی خویش اماناتی را برای بشر سپرده است که عالی ترین و برجسته ترین این امانت ها، همانا طبیعت است، طبیعتی که انسان را در دامانش می پروراند و خارج از طبیعت انسان هیچ چیزی ندارد و هیچ چیزی نیز شمرده نمی شود. اما آیا ما به حیث انسان های مسئولیت پذیر در برابر سلامت و حفظ محیط زیست، وظایف انسانی خویش را به درستی انجام داده ایم؟ آیا ما به محیط زیست به عنوان مکان حیات آینده ی فرزندان مان نگاهی هر چند کوتاه انداخته ایم؟ آیا از آلود گی های دست ساخته ی خود، ولو در یک مقیاس ناچیز تاکنون جلو گیری کرده ایم؟ آیا گاهی به اطراف تان نگاهی انداخته اید که افراد جامعه ی مان چگونه با تخریب کوه ها وانداختن زباله ها و زواید خوراکه ها و نوشیدنی ها به میزان آلود گی محیط زیست افزوده اند؟ به راستی شما فکر نمی کنید که محیط زیست متعلق به هر انسان و جنبنده ای است که نفس می کشد؟ اگر سیر آلود گی محیط زیست به این گونه ی سرسام آور پیش برود، آیا شما نگران آینده ی فرزندان تان نیستید؟ اگر جواب تان مثبت است، شما چه راهکارهایی را برای حفظ محیط زیست از شر آلاینده ها در نظر گرفته اید؟ تعریف آلود گی محیط زیست: آلودگی محیط زیست عبارت است از آلوده شدن هوا، زمین و آب به موادی که سلامت حیات را به خطر بیاندازند یا منابع طبیعی را تحت تأثیر قرار می دهند. آلود گی محیط زیست منحصر به ابعاد شنیداری و صوتی نمی گردد، بلکه  در زمین یا منابع قابل برداشت آن نیز آلود گی ها وجود دارند. در نگاه دیگر  تخریب کوه ها و دره ها و جنگل ها و استفاده های بی رویه از منابع طبیعی مانند قطع بی رویه ی درختان، نابود سازی فضا های سبز و استفاده ی مواد بی کیفیت سوختی برای حمل ونقل های مدرن و عدم توجه به زباله ای که از منابع مختلف به سمت زمین و طبیعت سرایت می کنند نیز از بدترین آلاینده های زیست محیطی به شمار می رود. در مورد وسایل مدرن آن چه از اهمیت بیش تر برخوردار است، فرهنگ استفاده از آن هاست تا نحوه ی دست یابی یا استفاده به آن.   آلود گی های محیط زیست علاوه بر آن چه که می توانند عمر اقامت انسان بر این سیاره ی مظلوم را کوتاه و کوتاه تر نماید، بر سلامت و صحت خود انسان ها نیز تأثیرات شومی را می گذارد. انواع بیماری های مزمن، از جمله اختلال تنفسی، بیماری های عصبی و حتا نارسایی های ژنیتیکی را برای انسان به ارمغان می آورد.   بنابراین، ما به حیث انسان های دارای عقل و منطق انسانی مسئولیت های فراوانی را برای حفظ محیط زیست خویش همراه داریم. این مهم می تواند از صرفه جویی در مصرف آب آغاز شده و تا دل سوزی به وضعیت کوه ها و جنگل ها و مکان زیست مان ادامه یابد و نیز این مسئولیت ما و مسئولان نظام را، به اهتمام در امر حفظ محیط زیست تشویق نماییم. ا ز طرف دیگر نگاه ویژه به محیط زیست از دیدگاه قرآن کریم و پیامبراسلام (ص) قابل تامل است که در ادامه به بخش هایی از آن پرداخته شده است.
  • طبیعت به شکلی خلق شده است که در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند. با در نظر رفتن این نکته که به حکم قرآن کریم همه چیز در جهان آفرینش بر پایه ی نظم و عدالت استوار است و هر چیزی به اندازه لازم آفریده شده است ، (قمر ، 49) این نتیجه به دست می آید که نابسامانی های موجود در طبیعت و آلودگی های زیست محیطی ناشی از بهره وری نادرست از طبیعت و منابع آن است .
 
  • در قرآن کریم از نابود کردن و تخریب محیط زیست به عنوان اعتداء (تجاوز) نام برده شده است و بر این اساس کسانی که رفتار ناشایست نسبت به محیط زیست داشته باشند، از رحمت و محبت خداوند محروم خواهند بود.(مائده ، 86) درست است که خداوند طبیعت را مقهور انسان آفریده و ا نسان را به عنوان جانشین خود در زمین قرار داده است ، اما این به آن معنا نیست که او آزاد باشد تا هر گونه که مایل است رفتار کند. انسان در برابر خداوند و تمامی آفرینش مسئول است . او باید در برابر اراده ی خداوند تسلیم باشد و با صلح و صفا در کنار طبیعت زندگی کند. به عبارت دیگر ، انسانی که جانشین خداوند در زمین است باید همواره در راه حفظ و سلامت طبیعت بکوشد.
 
  • از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که: «تحفظوا من الارض فإنها أمکم» یعنی از زمین حفاظت کنید به درستی که آن مادر شماست. اسلام برای نظافت و بهداشت اهمیت فوق العاده ای قائل است و آن را از نشانه های ایمان می داند. خداوند متعال می فرماید: «إِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ». (قمر ، 49) یعنی ما هر چیز را به اندازه خلق کردیم . پس هر چیز مقدار و حدودی دارد و بایستی به طور صحیح و درست بهره برداری شود تا نابود و منهدم نگردد. چرا که این ثروت های طبیعی فقط به این نسل تعلق ندارد بلکه این اندوخته ها به نسل های بعدی از ما نیز تعلق دارند.
  • اسلام نظر به زنده کردن زمین های موات و آباد کردن زمین دارد. در آیه 61 سوره هود آمده است: «...هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأًرضِ وَ استَعمَرکُم فِیهَا...»؛ یعنی خداوند شما را در زمین خلق کرد و شما را به عمارت و آباد کردن زمین گماشت . در این رابطه پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «ان قامت علی احدکم القیامه و فی یده فسیله فلیغرسها» ؛ یعنی اگر قیامت برپا شود و در دست نهالی باشد باید آنرا بکارد.
  • آب نیز به عنوان یکی از مظاهر طبیعت که باید از آلودگی مصون بماند مورد توجه اسلام می باشد. آیات ذیل از قرآن کریم اشاره به اهمیت و نقش آب در زندگی بشر دارد.
  • آیه 30 سوره انبیاء: از آب همه چیز را زنده کردیم . پس گیاه و حیوان و انسان و زندگیشان به آب بستگی دارد.
  • آیه 164 سوره بقره: خداوند آب را نازل کرد و زمین مرده را به وسیله آب زنده کرد.
در واقع اگر اسلام بر حمایت عناصر اساسی در محیط زیست و حفاظت آنها تاکید دارد به خاطر خیر انسان و تأمین ضروریات و حاجت های انسان ، چه نسل حاضر و چه نسل های آینده می باشد. این مقدمه بیان شد تا مطلبی که نشان دهنده ضایعه و فاجعه زیست محیطی در یکی از شهرهای زیبای کشور عزیزماست خدمت شما مردم و مسئولان اطلاع رسانی شود. متاسفانه چند مدتی است که کوه های شهرستان لنگرود استان گیلان درحال تخریب هستند به نحوی که کیلومترها دورتر این منظره اسف بار با چشمانی غیر مسلح نیز قابل مشاهده است و لکه زشتی در چهره کوه های شهر ایجاد کرده است. هنوز مشخص نیست که چه کسانی و با چه مجوزی توانسته اند دست به این کار زشت بزنند و اگرهم مجوزی وجود دارد ، کدام نهاد یا سازمان این مجوز را صادر کرده است. حال اینکه آیا این کارها با مجوز یا بدون مجوز انجام می شود بماند ولی سکوت مسئولان محیط زیست کشور و استان قابل تامل است. شنیده ها حاکی از سودجویی عواملی درپشت انجام این کار زشت می باشد. همچنین می دانیم که این نوع کارها بدون حمایت افراد یا گروهی به راحتی قابل انجام نیست!!!. حال اگر این کارها با مجوز انجام می شود، کدام عقل سلیم معتقد به تخریب محیط زیست و کوه و دره است؟  اینکه نقش و وظیفه سازمان محیط زیست و استانداری و سایرنهادها و سازمانها چیست!!؟ همچنین آلودگی های صوتی ناشی از خاکبرداری در کوه و نیز از بین رفتن مسیر روستایی حین تعدد حرکت ماشینهای سنگین باعث سلب آسایش و آرامش مردم منطقه شده و ظاهرا اعتراضات آنها در این زمینه نیز مشکلی را حل نکرده و صاحبان کار به هر نحوی توانسته اند بدون توجه به حق آنها به کارشان ادامه دهند. نگاهی به عکس های زیر در بخش های لیلاکوه و پروش شهرستان لنگرود خود بیانگر فاجعه ای است که گریبان گیر مردم و اهالی این منطقه سبز و خوش آب و هوا شده است. شهرستان ما شهرستان صنعتی نیست و تمام دارایی ها و درآمد های مردم این منطقه درهمین طبیعت و زمین خلاصه شده است.   یادمان باشد که : ما درقبال خود ؛ در قبال دیگران و در قبال طبیعت مسوولیم ...   لذا از مسئولین و سازمان های زیر جهت کمک به توقف تخریب و حفظ محیط زیست شهر لنگرود واقع دراستان گیلان عاجزانه تقاضا دارم اقدامات لازم را انجام دهند:
  • سازمان محیط زیست کشور
  • سازمان محیط زیستاستان گیلان
  • استانداری استان گیلان
  • آقای مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی
  • فرمانداری شهر لنگرود
  • مردم شهر لنگرود و همه کسانی که می توانند این نعمت عزیز را حفظ نمایند.
    [gallery ids="13222,13223,13224,13225,13226,13227,13228,13229,13230,13231,13233,13234,13235,13236,13237,13238,13239,13240"]       منابع : https://radepayebehesht.blogfa.com/post-70.aspx https://www.etilaatroz.com/ https://shomalema.com/

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان