به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله محمد حسن اختری در وبینار بین المللی «نهضت امام حسین (ع)، نهضت حفظ ارزش های انسانی» که با حضور اندیشمندان جهان عرب و اسلام برگزار شد، با اشاره به مجموعه ای از اهداف انقلاب و قیام امام حسین (ع) گفت: بارزترین این اهداف رویارویی با دولت ظالم بود. یکی دیگر از اهداف این قیام بیداری مظلومین برای تحقق عدالت انسانی است که این قیام و اهداف و پیام آن برای دوره معین و محصور زمان و مکان نیست، د بلکه این قیام پیغامی برای جهانیان در طول تاریخ داشت تا بشریت با الهام از آن زیر بار ظلم و فساد و تجاوز قرار نگیرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا به همه پیروان ادیان و مذاهب توصیه کرد تا با مطالعه دقیق و عمیق اهداف و پیام های عاشورا و الهام گرفتن از آن راه و منش امام حسین موجب شوند ارزش های اخلاقی و انسانی که بارزترین آن گسترش محبت، راستگویی و رویارویی با استکبار و مبارزه با فقر و فساد است، تحقق یابد.

سید فادی السید، مدیر مرکز امت واحده پس از خیر مقدم به سخنرانان و بینندگان این وبینار درباره بارزترین ارزش های انسانی که امام حسین علیه السلام برای احیاء و گسترش آن، قیام و خون خود را نثار آن کرد، سه رکن اساسی را نام برد: نخست، رویارویی با حاکم ظالم و مستبد و افشای ماهیت ضد اسلامی این زمامدار غاصب. دوم، بیان حقایق اسلام و خصوصیات حاکم اسلامی که صلاحیت رهبری جامعه را بر عهده بگیرد و سوم، مردود شمردن تفکر تسلیم شدن به وضع موجود وتن در دادن به جبر.

سید فادی السید افزود: نهضت امام حسین (ع) برای تمامی بشریت بود همچنانکه رسالت جدش به همه جهانیان اختصاص داشت. نهضت امام حسین جهانی و فراگیر و مخصوص یک گروه و یا مذهب خاص نیست و باید همه اندیشمندان و علما روابط انسانی خود را بر محور رسالت امام حسین (ع) استوار کنند تا جامعه بشری به رستگاری برسد.

پیرو امام حسین ظلم ظالمان را محکوم می کند

اسقف عبدالله دیلو، رئیس طایفه کاتولیک های کرانه غربی فلسطین یکی از سخنرانان این وبینار بود. وی در بخشی از سخنان خود درباره بعد انسانی نهضت امام حسین (ع) با مقایسه مظلومیت حضرت مسیح و حضرت امام حسین (ع) تاکید کرد: اگر هر کس خود را پیرو امام حسین و مسیح بداند باید ظلم و ظالمان را محکوم کند و به یاری مظلومین بشتابد، آزادی قدس شریف نزدیک است باید انسان ها با یکدیگر متحد شوند تا بتوانند با الگو گیری از امام حسین وحضرت مسیح ظلم را بزداییم و کلمه حق را بر پا داریم.

در ادامه کشیش عبدو رعد، رئیس کلیسای مسیحیان در ایتالیا در سخنان خود درباره چگونگی و نحوه تحول بخشیدن فاجعه به حماسه سخنانی را ایراد کرد و گفت: بزرگداشت واقعه کربلا و قیام امام حسین باید مورد عبرت و درس زندگی همه طوایف و مذاهب باشد.

کشته شدن در راه خدا بزرگترین ارزش انسانی است

آیت الله شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان نیز دیگر سخنران این همایش بود. وی در صحبت های خود پیرامون نقش راهبردی امام حسین (ع) در نهضت حفظ ارزش های انسانی گفت: نهضت اصلاح گرایانه امام تجلی منظومه همه جانبه از اسلام محمدی بود که جهاد و شهادت از دیدگاه قرآن و احادیث پیامبر نشان می دهد. شهادت امام حسین (ع) یکی از تجلیات زیبای ارزش های انسانی است زیرا توانست اسلام را احیا کند و مفهوم جهاد و شهادت را تجلی بخشد.

وی افزود: امام حسین (ع) با این فداکاری خود و اصحابش ثابت کرد که زندگی سرشار از صحنه های جهان و رویارویی با ظلم ظالمان است، لذا ایشان با این فداکاری باعث شد تا اسلام و ولایت استوار گردد و دین محمد جان بگیرد و این یک پیروزی عظیم است.

شیخ نعیم قاسم ادامه داد: شهادت به تنهایی هدف نیست بلکه با جهان همسویی دارد، لذا مجاهد آماده است تا مرگ خود را با خون خود برای ارزش های اسلامی نشان دهد. در حدیث آمده است بالاترین ارزش آن است که انسان در راه خدا کشته شود.

معاون دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیروی مصلحان عصر جدید از جمله امام خمینی (ره) از نهضت حسینی گفت: مفهوم جهاد و شهادت از دیدگاه امام خمینی (ره) با مفاهیم اسلام و نهضت امام حسین (ع) همسویی دارد لذا این مفهوم زمینه پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد و بساط رژیم ستم شاهی را جمع کرد و این مفهوم نیز در طول جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم صدام علیه جمهوری اسلامی ایران تجلی یافت.

وی به تجربه حزب الله لبنان در مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی اشاره و تاکید کرد: پیروزی های مجاهدین و عناصر مقاومت اسلامی که بدون امکانات مالی و تسلیحاتی توانستند با الگو از امام حسین (ع) و رهبری امام خمینی (ره) دشمن را شکست دهند و سرزمین های اشغالی را آزاد کنند خود نمونه هایی از تجلی مقاومت و جهاد است.

قیام سیدالشهدا (ع) در امتداد نهضت انبیاست

دکتر ابراهیم جعفری متفکر اسلامی و نخست وزیر اسبق عراق، در این وبینار درباره نهضت امام حسین (ع) از دیدگاه قرآن مطالبی را بیان کرد. وی گفت: اسلام بر فطرت انسانی تاکید کرده است و آیات بیشماری در قرآن وجود دارد که در آنها اشاره شده که خداوند متعال، انسان را بر مبنای فطرت الهی آفریده است و این فطرت مردم را به التزام به مبانی دینی و انسانی تشویق می کند، لذا معیار اساسی دینداری و پایبندی به ارزش های انسانی و اخلاقی نشان از پایبندی به قرآن و اسلام دارد.

وی افزود: قیام حضرت امام حسین (ع) امتداد نهضت انبیا و فرستادگان خداست که همگی برای گسترش مکارم اخلاق و اصلاح جامعه برانگیخته شدن. امام حسین برای تحقق این اهداف انسانی و اخلاقی و اصلاح در امت جدش قیام کرد و انقلاب امام حسین (ع) و ارزش ها و اهداف آن برای همه طوایف و پیروان مذاهب و همه مستضعفینِ خواهان تحقق کرامت و عزت و آزادی است.

وی در ادامه با اشاره به نقش حضرت زینب (س) و ارزش های اخلاقی و انسانی که در رفتار و خطبه های خود نشان داد، گفت: ایشان عبارت جاودانه و انسان ساز خود را در برابر یزید خودکامه گفت که: (ما رایت الا جمیلا) جز زیبایی در واقعه کربلا چیز دیگری را ندیده ام و این نشان می دهد که این عبارت نمودی از عبارت های انسانی درقرآن و اسلام و ذوب شدن در امام حسین (ع) و نیز ذوب شدن در ذات و محضر الهی است و این تفکر والا نشان می دهد که قیام و نهضت امام حسین (ع) با اهداف الهی آن همسویی دارد و برای تحقق وعده های الهی و برپایی تمدنی باشکوه و انسان ساز و برقراری عدل و برابری و برادری میان انسان ها بوجود آمد. هر کس بخواهد یاد و خاطره امام حسین (ع) را زنده نگه دارد باید رفتار و منش حسینی داشته باشد و از مستضعفین دفاع کند تا این نهضت با آن اهداف والای خود تحقق یابد.

نهضت حسینی و احیای ارزش های دین

شیخ سرمد تمیمی، مشاور مفتی عراق نیز در این وبینار درباره مفهوم قیام امام حسین (ع) و ابعاد ارزش های انسانی و اثرات آن مطالبی بدین شرح ایراد کرد: قیام حسین (ع) برای احیای دین و نشان دادن ماهیت یزید بود زیرااین حاکم مستبد مبانی و اصول اسلام را زیر پا گذاشته و سنت پیامبر را لوث و احکام اسلام را تعطیل کرده بود.

به گفته این عالم اهل سنت، امام حسین (ع) با قیام خود رسالت جدش را احیا و ارزش های فکری، اخلاقی و انسانی اسلام را به جهانیان معرفی کرد، لذا ابراز پیروی و عشق به او یعنی عشق به پیامبر و اسلام و ارزش های انسانی است و باید همه انسان ها چه مسلمان و چه غیر مسلمان از این شخصیت والا الگو بگیرند.

وی افزود: ما هم اکنون در جهان شاهد هستیم که چگونه پیروان طوایف و مذاهب مختلف مراسم امام حسین (ع) را احیا می کنند. پیکر امام حسین علیه السلام نمادی از مظلومیت انسانی است و راه و قیام وی چراغ راه مستضعفان است.

شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در لبنان درباره چهار درس بزرگ از نهضت عاشورا گفت: نخست اینکه امام حسین یک شخصیت جهانی و الگوی جاودان بشریت در طول تاریخ است و به یک گروه و یا مذهب خاصی وابسته نیست، زیرا قیام امام حسین درسی برای همه بشریت بشریت است. دوم اینکه همه مذاهب اسلامی و ادیان آسمانی و آزاد مردان جهان باید راه و زندگی امام حسین را الگوی خود قرار دهند و عشق به امام حسین و مشروعیت قیام وی از نظر اهل سنت و شیعیان مورد پذیرش است ولی وهابیت تلاش دارند با برانگیختن فتنه های مذهبی و تحریف تاریخ به مقاصد سیاسی خود برسند و سوم اینکه انقلاب امام حسین از دوران آن حضرت تا قرن کنونی به عنوان درس زندگی و مبارزه و ایثار مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و بی عدالتی بود و این نهضت و انقلاب تا پایان تاریخ ادامه خواهد داشت و نام وی و خاندان گرامی آن حضرت که برای دفاع از اسلام و مسلمین و کرامت انسانی جان خود را فدا کردند همچنان جاویدان است، زیرا این قیام برای احیای دین و عزت مسلمین بود و ما باید از این انقلاب این درس ها را بیاموزیم. چهارم اینکه امام حسین با فدا کردن خود خاندانش و اصحابش اسلام را از انحراف مصون داشت و امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کرد و با فرمایشات و خطبه های خود بر ضرورت رفع ظلم و تجاوز تاکید داشت، لذابشریت باید از این امام الگو بگیرد تا در دنیا و آخرت رستگار شوند.

شیخ توفیق علویه، پژوهشگر اسلامی نیز درباره مفهوم ارزش های انسانی نهضت امام حسین از ابعاد آیات قرآن و مبانی لغوی مطالبی ایراد کرد و گفت: امکان عقب نشینی و رویگردانی از ارزش های انسانی وجود ندارد زیرا امام حسین (ع) با بیان مبانی و ارزش های انسانی خود در این قیام همه ما را موظف کرد که به آن اعتقاد و پایبند باشیم.

این پژوهشگر خواستار مطالعه تاریخ نهضت امام حسین (ع) با علم و آگاهی و شناخت و به دور از تعصب گردید و از همه متفکرین، اندیشمندان، فرهیختگان خواست تا این نهضت را از ابعاد انسانی مورد ارزیابی قرار بدهند و پیام های عاشورا را استخراج و از آن درس عبرت بگیرند.

در پایان سلمان عبدالحسین شاعر بحرینی سرود هایی درباره حماسه عاشورا خواند که مورد توجه قرار گرفت.

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : امام حسین(ع)

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان