ناسا اعلام کرد که با آژانسها و رصدخانه های دیگر برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشتری (برجیس) کار می کند. ناسا در حال استفاده از داده های برگرفته از ماهواره های جونو و ژاپنی هیساکی و رصدخانهW.M. Keck  برای درک علت «بحران انرژی» بر روی مشتری است. مشتری پنج برابر بیشتر از زمین از خورشید دور است و انتظار نمی رود که گرم باشد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش گیر، ناسا می گوید که بر پایه مقدار نور خورشیدی که مشتری دریافت می کند، دمای اتمسفر بالایی آن قاعدتا چیزی در حدود 100- فارنهایت (73- سانتیگراد) است. با این حال، سنجش دما درون اتمسفر این سیاره نشانگر درجه حرارت 800 درجه فارنهایت (416 درجه سانتیگراد) بوده است. اینکه دقیقا این حرارت اضافی از کجا می آید یکی از بزرگترین اسرار درباره مشتری است.
 
به مدت پنج دهه، دانشمندان در جستجوی علت حرارت اضافی در اتمسفر این سیاره، که با عنوان یک «بحران انرژی» برای این سیاره توصیف می شود، بوده اند. این تیم بین المللی در حال کار برای حل این راز از طریق ترکیب مشاهدات از رصدخانه های جونو، هیساکی، و Keck با هدف کشف یک منبع حرارت اضافی در جو مشتری است.
 

جیمز اودونوگو محقق JAXA می گوید که این تیم دریافت که مشتری دارای قدرتمندترین و فشرده ترین شفق قطبی در منطقه شمسی است. اودونوگو می گوید که این شفق قطبی عامل گرم شدن کل اتمسفر بالایی این سیاره است. یک شفق قطبی وقتی ایجاد می شود که ذرات باردار با میدان مغناطیسی این سیاره برخورد کنند. این ذرات باردار در امتداد خطوط در میدان مغناطیسی به سمت قطبهای مشتری حرکت مارپیچی می کنند، و با اتمها و مولکولهای موجود در اتمسفرش برخورد می کنند که منجر به آزادسازی نور و انرژی می شود.
 
بر روی کره زمین خودمان، این پدیده باعث یک نمایش نور زیبا در آسمان می شود که با عنوان شفقهای قطبی شمالی و جنوبی شناخته می شوند. مشتری به خاطر ماده ای که از سطح قمر بسیار آتشفشانیش، با نام آیو، فوران می کند چنین شفقی دارد. این ترکیب موجب گرمایش عظیم در اتمسفر بالایی بر روی مناطق قطبی این سیاره می شود.
 
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ناسا

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان