به گزارش لنگرخبر، خبرگزاری شبستانلنگرود: ۲۱ اوت یادآور به آتش کشیدن مسجدالاقصی در سال ۱۳۴۸ به دست صهیونیست ها است که سال ها بعد این روز به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سی امین نشست سازمان کنفرانس اسلامی به نام روز جهانی مسجد نامگذاری شد. بی تردید مسجد مهمترین سرمایه ملی، مذهبی و اصلی ترین پایگاه دین، اخلاق و معنویت و جایگاه پرورش انسان های وارسته است که از صدر اسلام تاکنون همواره دارای کارکردهای متعدد عبادی، فعالیت های آموزشی، نظامی، اجتماعی و سیاسی بوده است که امروز دشمنان اسلام با توجه به این جایگاه و نقش محوری مساجد در ایجاد وحدت، تحرک و پویایی جوامع اسلامی، تمام تلاش خویش را بکار بسته اند تا به تخریب این نقش و کارکرد آن در کنار دیگر تهاجمات فرهنگی بپردازند.



 



در این خصوص و همزمان با هفته بزرگداشت مساجد، خبرنگار خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام « مجیدصادق نژاد » مدیر حوزه علمیه شهرستان لاهیجان به گفت وگو پرداخته است.



 



-هدف از نام گذاری روز جهانی مسجد و علت تعظیم و بزرگداشت مساجد چیست؟



توجه به جایگاه مسجد به عنوان نماد ارتباط روحانی با پروردگار جهان آفرینش از ضروریات جامعه توحیدی است و نامگذاری یک روز به عنوان روز مسجد در پی اقدام مذبوحانه رژیم نژادپرست صهیونیستی در سوزاندن قسمتی از مسجد الاقصی صورت گرفته است که به فرمایش مقام معظم رهبری باید این روز را نماد مقابله با دشمن صهیونیستی دانست و همه برنامه ها را در این جهت ترتیب داد.



 



-با توجه به اهمیت و جایگاه مساجد، کارکردهای مسجد طراز اسلامی چیست؟



سلامت معنوی از امور ثابت شده در کنار سلامت اخلاقی و جسمی است. یعنی همانطور که یک انسان نیاز به سلامت روانی و جسمی دارد به همان اندازه بلکه بالاتر از آن نیازمند سلامت معنوی است و  شاید بتوان گفت که این سلامت معنوی است که سلامت روانی و جسمی را در حد بالایی نگه می دارد و وظیفه ذاتی و اولیه مساجد توجه به جنبه معنوی و روحانی انسان است. انسان هایی با روح بلند می توانند سرنوشت ساز باشند و ملتی را به قله های بلند معرفت و کمال رهنمون شوند.



تربیت نیروهای هدفمند و با نگاه عمیق اعتقادی است که می تواند آینده سیاسی_ اجتماعی یک جامعه را تضمین کند و اگر آحاد جامعه در هر حیطه شغلی زندگی خود و خانواده خود را بر محور مسجد و معنویت برنامه ریزی کند به یقین رسیدن به جامعه سالم از حیث روان و اخلاق دست یافتنی می شود.



 



-مساجد در هر دوره ای کارکردهای متفاوتی داشته و مثلا در دوران دفاع مقدس یکی از مراکز مهم جمع آوری کمک های مردمی بوده است امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا عملکرد مساجد را چگونه ارزیابی می کنید؟



مساجد، اماکن تجمع اهالی ایمان و خداباوران است. این جمعیت الهی با توجه به شرایط خاص در هر زمانی می توانند اثر گذار ظاهر شوند و در امور اجتماعی سیاسی فرهنگی فعال باشند و این نیروهای مذهبی هستند که همواره در صف مقدم خدمتگزاری قرار می گیرند و در این مسیر از کمترین تلاشی دریغ نمی کنند.



در دوران کرونا نیز مساجد به پایگاه کمک های مردمی تبدیل شده و مکانی برای جمع آوری و کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان شدند.



 



- راهکار افزایش اقبال مردمی به مساجد چیست؟ 



شناخت زمان و اهالی آن در هر کار تبلیغی_فرهنگی از اولویت هاست. اگر متولیان مسجد با نیاز سنجی، خود را همدل با مخاطبان قرار دهند به سادگی می توانند مردم را با خود همراه کنند.



 



-کانون های فرهنگی و هنری مساجد تا چه اندازه در جذب جوانان و نوجوانان و اقبال مردمی به مساجد  موثر هستند؟ 



ما قدردان تلاش ها و فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستیم اما واقعیت های جامعه ما نشان دهنده طولانی بودن راه و گسترده بودن نیازهای امروز جامعه است که فقط عنایت الهی و تلاش های شبانه روزی و مخلصانه می تواند در این مسیر الهی موفقیت هایی را در پی داشته باشد.
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : مجید صادق نژاد

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان