کلان شهر تهران در سربالایی حال خوب

۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ۰۴:۴۲ چاپ کد خبر: 134029
[ad_1]


به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجلیل آل امین، مدرس دانشگاه و فعال رسانه ای طی یادداشتی نوشت: کلان شهر تهران در ادوار گذشته از مرزنشینی در مدارِ مدیریتی کشور رنج برده است. مرزی که نه استقلالش واضح و متمایز بود نه وابستگی تامش به دولت شفاف و روشن بود. مرزهای تاریک، مدیریت شهری را دچار آسیب و حاشیه نشینی می کند.

حاشیه نشینیِ مدیریتی در کلان شهر تهران، آرامش و آسایش را از شهروندان هم سلب می کند و حقوق شهروندی را با مشکلاتِ اساسی مواجهه می کند.

دولت های ادوار گذشته به شهرداری تهران به عنوان نهادی خدمت رسان به دولت و دولتمردان نگاه می کردند نه نهاد خدمتگزار به مردم و شهروندان که باید از آن حمایت شود.

این نوع نگرش به رابطه شهرداری تهران با دولت که تداعی کننده نسبتی از جنسِ ارباب رعیتی در نظام های سیاسیِ غیرانقلابی است، موجب شده بود، کلان شهر تهران از خلاء انسجام در تصمیم گیری های بهنگام و مناسب رنج ببرد.

اختلاف دولت ها با شهرداری در توزیع بودجه، تلاش دولت ها برای کاهش اختیارات شهرداری،  اما و اگر های منابع درآمدی شهرداری و نحوه ی هزینه کردِ آن، عمل نکردن دولت ها به پرداخت هزینه های پایتخت، متعهد نشدن دولت ها به پرداخت سهم خود در هزینه های حمل و نقل،  پرداخت نکردن یارانه ی بلیط های مترو و اتوبوسرانی و مواردی مانند آن از دلایل حکمرانی نامناسبِ کلان شهر تهران بود.

کلان شهر تهران، به ایده های کلان شورا، همکاری سران قوا، مدیران جوانِ شجاع و پاکدستی  آحاد کارکنان و خادمان شهریِ شهرداری نیاز دارد.

با استقرار دولت جدید و انتخاب شهردار قوی، پیش بینی می شود سازش حداکثری برای کاهش اختلاف های مدیریتی، افق روشنی در سامان دادن به مدیریت شهری در کلان شهر تهران رقم بخورد.

حالِ کلان شهر تهران در سربالایی بهبود قرار گرفته است. مراقبت از شرایطِ پیش آمده، مهم تر از اصلِ شرایطِ ایجاد شده است.

اگر وضعیتِ شکل گرفته برای مدیریت شهری در کلان شهر تهران، به همین منوال ادامه داشته باشد، تهران روزهای بهتری را تجربه خواهد کرد و رایحه ی مطبوع تری از خدمت به مردم در شهر به مشام شهروندان تهران به نحو خاص و مردم در سراسر کشور به نحو عام، خواهد رسید.

انتهای پیام/






[ad_2]

منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : 5،6،4

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان