[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، نمایندگان و مسؤولان شرق گیلان و استان قزوین جهت بررسی پروژه جاده ابریشم در گیلارکش دیلمان حضور یافتند.

جاده ابریشم پروژه ای است که از شهرهای لاهیجان، سیاهکل و بخش دیلمان عبور کرده و شرق گیلان را به صورت مستقیم به استان قزوین متصل می کند و نقش مؤثری در کوتاه شدن مسیر دارد.

با راه اندازی محور مواصلاتی قزوین به دیلمان، راه ارتباطی بین این دو منطقه به یک سوم کاهش می یابد.

 

استان قزوین و گیلان از دیرباز به دلیل همسایگی و وجود پتانسیل های کشاورزی، صنعتی، اقتصادی و فرهنگی مبادلات گسترده ای را داشته اند که این مبادلات با آمدوشد مردم علاوه بر مسیر قزوین-لوشان-رشت، از مسیر آلولک-دستگرد-کش آباد در استان قزوین به روستاهای انبوه،کمنی،گیلارکش، پیرکوه و شهر دیلمان و اشکورات انجام می گرفت.

احیای جاده ابریشم بسیاری از مشکلات مردم را حل می کند

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه مسؤولان دو استان قزوین و گیلان باید فعالیت گذشتگان را احیا کنند، اظهار کرد: احیای جاده ابریشم گیلان به قزوین می تواند بسیاری از مشکلات که برای مردم به وجود آمده را حل کند.

رسول فرخی با بیان اینکه وسعت منطقه دیلمان و سیاهکل درگذشته، ۲۲ هزار کیلومتر بود، افزود: مردمان این منطقه زمانی که با اسلام آشنا شدند، در حوزه اسلامی جانش را فدا کردند همان طوری که در سریال مختار مشاهده کردید، لشکری که به مختار کمک کرد، لشکر دیلمان بود.

وی با بیان اینکه جاده ابریشم راه مبادلات تجاری بین گیلان، قزوین، ری، کاشان و اصفهان بود، گفت: مهم ترین سند جاده ابریشم، پل بزرگ انبوه و کاروانسرای تی تی در سیاهکل است.

 

برای بهره برداری ظرفیت های انسانی منطقه گرد هم آمده ایم

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در این باره در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ظرفیت های موجود در دو استان گیلان و قزوین اظهار کرد: این اتفاق می تواند با استفاده از ظرفیت هر دو استان و ظرفیت نیروی انسانی بسیاری از مشکلات را حل کند.

حجت الاسلام والمسلمین صفری با اذعان به اینکه در حوزه نظام اقتصادی به خوبی عمل نکرده ایم، گفت: نظام اقتصادی ما به هم ریخته است چراکه مدل مرتبطی با آرمان ها و فرهنگ جمهوری اسلامی تعریف نکرده ایم.

وی با اشاره به مشکلات نظام اقتصادی افزود: در حوزه نظام اقتصادی هیچ یک از دولت ها از مدلی منطبق بر شرایط و ظرفیت های منطقه استفاده نکرده اند که همه ریشه در زد و بندهای سیاسی دارند.

امکان سنجی برای آغاز کار تا هفته های آتی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز با بیان اینکه بحث زیرسازی راه فرعی در دستور کار اداره راهداری و راه و شهرسازی استان گیلان قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: تا هفته های آتی امکان سنجی خواهیم کرد تا کار شروع شود.

عباس صابر با اشاره به اینکه مشکلات این منطقه توسط ادارات مختلف احصا خواهد شد، گفت: گزارش ها توسط ما به نمایندگان گیلان و قزوین تحویل داده می شود تا بتوانیم با استفاده از هم افزایی مشکلات را برطرف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای این پروژه باید از منابع و اعتبارات دیگر استفاده شود، افزود: در این زمینه نیازمند کمک نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی هستیم.

امروزه به دلیل محاسبات اقتصادی و بهینه بودن مسیر آلولک که تا دیلمان ۷۵ کیلومتر بیشتر فاصله ندارد، منطقه ییلاقی اشکورات و دیلمان حجم انبوهی از محصولات کشاورزی و دام پروری خود را که بالغ بر ۳۰۰ تن فندق، ۱۵۰۰ تن گردو، ۲۰۰۰ تن حبوبات و گل گاوزبان و بیش از ۱۰۰ تن عسل است، به بازار قزوین عرضه می دارند.

در حال حاضر شاهد بازدید مسؤولان ارشد عمرانی استان قزوین و گیلان و تصویب آسفالت جاده مذکور هستیم که موجب خرسندی و خشنودی مردم زحمتکش منطقه شده است.

در صورت آسفالت شدن این جاده که به تصویب دولت رسیده است، از مهاجرت چشمگیر مردم منطقه به دیگر استان ها جلوگیری می شود همچنین شاهد جذب گردشگران از قزوین به گیلان با توجه به زیبایی مسیر آن نیز خواهیم بود.

روستای گیلارکش که قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال دارد از توابع پیرکوه در مسیر پیر کوه-وسمه جان-کمنی قرار داشته و بیشترین سهم باغات فندق و خشکبار را به خود اختصاص داده است.

 

به گزارش فارس، جاده ابریشم پروژه ای است که از شهرهای لاهیجان، سیاهکل و بخش دیلمان عبور کرده و شرق گیلان را به صورت مستقیم به استان قزوین متصل می کند و نقش مؤثری در کوتاه شدن مسیر دارد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : استفاده

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان