[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، نبی الله خون میرزایی در آیین افتتاحیه خط تولید فراورده های آبزیان در مرکز تحقیقات شیلات سنگاچین بندرانزلی با بیان اینکه بشریت با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد باید منابع غذایی خود را از پهنه های آبی تأمین کند اظهار کرد: در کشور ما با توجه به پهنای آبی شمالی و جنوبی باید نسبت به تولید آبزیان برای تأمین امنیت غذایی توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ حدود ۹۳ درصد از تکلیف برنامه ششم انجام گرفته است، گفت: فقط در پرورش ماهی در قفس از برنامه تولیدی عقب ماندیم و در سال گذشته عملکرد برنامه شیلات ایران بدون پرورش ماهی در قفس ۱۰۳ درصد بود که در بومی سازی پرورش ماهی در قفس نیز بیش از ۹۰ درصد رشد داشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه استان گیلان یکی از استان های پیشتاز در فعالیت های مختلف شیلاتی است، گفت: یکی از نقاط قوت ما در استان گیلان نیروی انسانی است که در بومی سازی دانش و ترویج یافته ها و دستاوردهای شیلاتی و در مولدسازی قزل الا و تیلاپیا دستاوردهای بسیاری در حوزه تحقیقات به دست آورده ایم که بسیاری از آن با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است.

خون میرزایی ضعف فعلی شیلات را در فراوری سست و ضعیف برشمرد و بیان کرد: امسال ۶۰ هزار تن تکلیف برای پرورش میگو داریم که به بیش از تکلیف برنامه می رسیم اما در فرآوری ضعیف هستیم.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر در پرورش ماهی در قفس بازمانده ایم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم و افزود: در شمال یک میلیون تن و در جنوب سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن مطالعات داریم که باید محقق شود.

کمیسیون کشاورزی به محصولات و فراوری های شیلاتی توجه ویژه کند

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز در این مراسم با اشاره به اخذ مجوزهای مربوطه برای موضوعات مختلف در حوزه شیلات و توسعه مصرف فراورده های شیلات اظهار کرد: میزان تولید آبزیان در سال گذشته بر اساس آمار بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن که شامل ۷۰۰ تن صید و ۵۰۰ تن آبزی پروری بوده است.

محمود بهمنی با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون تن در نظر گرفته شده افزود: سهم صید و صیادی افزایش نیافته و آبزی پروری به ۸۰۰ تن افزایش پیدا می کند که سرانه مصرف به ۱۴ کیلوگرم برسد.

وی با تأکید بر اینکه در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به محصولات و فراوری های شیلاتی توجه ویژه ای شود، بیان کرد: اگر یک و نیم میلیون تن محقق شود ما سهم بسزایی در امنیت غذایی و سلامت و اشتغال و پررونق شدن اقتصاد خواهیم داشت و می توانیم این مرکز را به عنوان سایت مطالعات و تحقیقات شیلات در نظر بگیریم.

انتهای پیام/۳۳۸۹


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ماهی تیلاپیا

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان