[ad_1]



به گزارش لنگرخبر به نقل از مهر، عمران علیزاده عصر شنبه در همایش بصیرتی با موضوع استقلال خواهی و غرب گرایی در جهان اسلام با اشاره به اینکه دفاع مقدس نماد استقلال خواهی در ایران است، اظهار کرد: استقلال خواهی خاص رهبران ایران بعد انقلاب نبود و این ویژگی ماهیت همه انقلاب ها است.



وی با بیان اینکه رهبران انقلاب چین هم با ماهیت استقلال خواهی مبارزه کردند اما در برخی از انقلاب ها این امر با انزوا اشتباه گرفته شده است، افزود: هر زمان صحبت از استقلال طلبی می شود برخی جمهوری اسلامی و رهبران را متهم به انزواطلبی می کنند.



علیزاده با اشاره به اینکه ما به کشوری می گوئیم عملاً دنبال استقلال خواهی است که همواره در هر شرایط، مکان و زمانی منافع ملی خود را به منافع ملی قدرت های برتر جهانی ترجیح بدهد به جز این، مابقی شعار استقلال خواهی است.



رئیس انجمن ژئوپلیتیک گیلان تصریح کرد: رهبران مشروطه نیز به دنبال استقلالی خواهی بودند اما می خواستند کشور را بین روسیه و انگلستان تقسیم کنند که به جای پادشاهان قاجار آنان نیز سهمی از قدرت ببرند و رهبران مشروطه خواه ایران با این تفکر انقلاب را پیش بردند.



وی با بیان اینکه پهلوی اول با ایده استقلال طلبی آمد اما در عمل برای تفکر استقلال طلبی و برای دفع روسیه و انگلستان در ایران پناه به نیروی سومی به نام آلمان برد، عنوان کرد: منافع آلمان را به منافع ملی خود ترجیح دادند که این باعث اشغال کشور شد.



جنگ تحمیلی نماد عمل استقلال خواهی در ایران است



علیزاده ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی اندیشه استقلال خواهی با عمل به استقلال خواهی توأم اتفاق افتاد و نماد عمل استقلال خواهی در ایران نیز دوران جنگ تحمیلی است.



رئیس انجمن ژئوپلیتیک گیلان با بیان اینکه ایران در جنگ تحمیلی نشان داد تحت هر شرایطی و در بدترین بحران، منافع ملی کشور را به منافع قدرت های ترجیح می دهد، گفت: توسعه بدون زیربنای استقلال خواهی، تنها وابستگی به وجود می آورد.



علیزاده با اشاره به اینکه ایران قبل از انقلاب، توسعه یافته بدون استقلال بود، افزود: تا زمانی که یک کشور بدون استقلال توسعه یافته باشد، مسیر توسعه یافتگی خود تنها به هژمونی کمک برتر دنیا به کار می آید به طور مثال توسعه یافتگی امارات بیشتر از اینکه به نفع اماراتی ها باشد به نفع آمریکا تمام شده است.



وی تصریح کرد: هر جا منافع قدرت برتر اقتضا کند توسعه کشوری متوقف شود به دلیل آنکه منافع قدرت بزرگ تر در توقف این توسعه باشد، قطعاً این کار را خواهد کرد.



علیزاده با طرح این پرسش که چرا ژاپن قدرت اول اقتصادی دنیا نشد، عنوان کرد: این کشور هزینه های ورشکستگی اقتصادی، اقتصاد بازار آزاد و سرمایه داری آمریکا را در سال ۹۸ تکرار کرد.



رئیس انجمن ژئوپلیتیک گیلان با اشاره به اینکه اگر ژاپن در اقتصاد یک گام به عقب می آمد، اقتصاد آمریکایی ها به فروپاشی کامل می رسید اضافه کرد: این یعنی عدم استقلال داشتن، دقیقاً از همان خلاء ژاپن، چین استقلال یافته استفاده کرد و امروز توانست خود را قدرت اقتصادی دنیا معرفی کند زیرا بنیان اقتصادی استقلال یافته داشت.



وی بیان کرد: چین در دوره جنگ سرد نه پادویی روس ها را پذیرفت و نه آمریکا، یک کشور انقلابی مانند ایران بود و به عنوان نیروی متوازن کننده از شوروی فاصله گرفت و این باعث فروپاشی شوروی شد.



علیزاده تصریح کرد: توسعه کشورهای مستقل، غیر از اینکه درون زا است، متکی بر داشته های درونی بوده و چنین توسعه ای کشور را بالا می کشد.



رئیس انجمن ژئوپلیتیک گیلان با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه مسیر استقلال خواهی خود را پس از ۴۲ سال حفظ کرده است، افزود: اگر مسیر مذاکره در پیش می گرفتیم و با کشور غربی وارد مذاکره می شدیم روی کاغذ در مورد مذاکرات فکر می کردیم اما نتیجه اش عدم توسعه یافتگی می شد همچنانکه که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم.







[ad_2]



منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان