[ad_1]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد سنایی مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله گفت: در این بررسی که با حضور باستان شناسانی از موزه ملی ایران، پایگاه ملی پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام شده، شواهد جدیدی از فرهنگ های اواخر پیش از تاریخی، تاریخی و دوره های اسلامی در ارتفاعات کوهستانی بالای ۲۵۰۰ متری ماسوله کشف شده است.

وی افزود: طبق نظر باستان شناسان یافته های جدید نشان می دهد که انسان حداقل از اواخر دوره مفرغ از این مناطق مرتفع به طور فصلی استفاده می کرده و شواهد دوره های آهن یک و آهن سه، دوره اشکانی، آل بویه، سلجوقی و ایلخانی نیز حاکی از تداوم این الگوی سکونتی در ۴ هزار سال گذشته را دارد.

مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی ماسوله اظهار کرد: انجام یک برنامه بررسی فشرده و گسترده باستان شناسی در حریم منظری ماسوله می تواند در تکمیل و تقویت پرونده ثبت جهانی ماسوله بسیار مؤثر باشد.

در ادامه ولی جهانی معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: این یافته های جدید می تواند ما را در تکمیل اطلس باستان شناسی غرب گیلان خصوصاً در مناطق مرتفع البرز یاری کند و کشف آثار سکونت در چنین ارتفاعات بالایی جنبه جدیدی از انطباق جوامع انسانی در دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی در مناطق کوهستانی گیلان را به نمایش می گذارد.

فریدون بیگلری، سرپرست هیئت باستان شناسی نیز در این باره گفت: با توجه به مشاهدات تیم در این بررسی امکان سنجی و کشف چند دست تراش سنگی احتمال وجود آثار قدیمی تر در منطقه بسیار قوی است.

متخصص پارینه سنگی از موزه ملی ایران تصریح کرد: در صورت انجام بررسی پیمایشی و فشرده می توان انتظار داشت شواهد مطمئنی از حضور انسان های دوران پارینه سنگی نیز در منطقه یافت شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان