[ad_1]

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، اول اکتبر روز جهانی سالمند و ۶ الی ۱۲ مهر امسال نیز هفته ملی تکریم و منزلت سالمندان است.

استان گیلان با جمعیت سالمندی ۱۳.۸۷ درصدی در قیاس با ۹.۶۷ درصد در سطح کشور بر اساس برآورد آماری سال ۱۳۹۷، سالمندترین خطه کشور تلقی می شود و شاخص پیری در آن ۱.۹۳ برابر کشور است. کارشناسان پیش بینی می کنند که این میزان هم اکنون در سطح کشور مرزهای ۱۰ درصدی و در گیلان نیز در محدوده ۱۴ درصدی را درنوردیده باشد.

نرخ رشد جمعیت در استان گیلان در سال ۹۵، ۰.۴ و در همین مدت نرخ رشد کشور ۱.۲۴ بوده است. نرخ رشد جمعیت در استان گیلان در ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت سال ۱۴۰۰، ۰.۰۶ بوده و این در حالی است که این نرخ در کشور ۰.۷۰ است.

گفتنی است که نرخ باروری کلی در کشور ۱.۹ و در گیلان این نرخ برابر با ۱.۲۴ است.

بر اساس محاسبه آماری سال ۹۷، سه استان اول ازنظر دارا بودن بیشترین جمعیت سالمندان به ترتیب استان های گیلان، مازندران و مرکزی و جوان ترین استان های کشور نیز به ترتیب سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر هستند.

۷۴ درصد مردم ایران سالمند هستند و ۷۲.۳۷ درصد این جمعیت نیز در شهرها سکونت دارند. بنا بر گزارشی که بهزیستی استان گیلان ارائه کرده، ۶۳.۳۴ درصد مردم گیلان نیز سالمند هستند که ۵۴.۷۶ درصد از این جمعیت استان در شهرها زندگی می کنند.

سالمندترین شهرستان های استان به ترتیب املش با جمعیت سالمندی ۱۶.۶۸ درصد، رودسر با جمعیت سالمندی ۱۶.۵۳ درصد و لاهیجان با جمعیت سالمندی ۱۶.۲۱ درصد است.

جوان ترین شهرستان های استان نیز به ترتیب تالش با جمعیت سالمندی ۹.۳۳ درصد، آستارا با جمعیت سالمندی ۹.۴۸ درصد و رضوانشهر با جمعیت سالمندی ۱۱.۵۸ درصد است.

حسین نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی استان گیلان در گفت وگو با خبرنگار فارس می گوید ۱۴ هزار و ۷۸۹ نفر معادل ۴.۲ درصد کل سالمندان استان تحت پوشش خدمات بهزیستی در سه حوزه توان بخشی، امور اجتماعی و پیشگیری قرار دارند.

۳۵.۵ درصد سالمندان استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و قریب به ۴۰ درصد سالمندان استان نیز تحت پوشش این دو نهاد حمایتی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی گیلان می گوید چهار نوع مرکز آموزشی، مراقبتی و توان بخشی تحت پوشش بهزیستی در گیلان فعال است.

به گفته نحوی نژاد، ۱۷ مراکز توان بخشی – مراقبتی، سه مرکز آموزشی - توان بخشی، پنج مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت درمنزل سالمندان در گیلان فعال هستند.

سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان به مراکز خدمت دهنده به سالمندان گیلانی یارانه اختصاص داده می شود و علاوه بر آن بیش از ۱۴ میلیارد ۳۱۷ میلیون تومان در سال مستمری پرداخت شده است.

نحوی نژاد، مدیرکل بهزیستی گیلان گفته است: از ۵۴۴ خانواری که برای آن ها مسکن ساخته شده است، ۵۵ نفر از سالمندان گیلانی بوده اند.

بهزیستی گیلان با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هم زمان با شیوع کووید-۱۹ به لحاظ توصیه بیشتر به سالمند به خود قرنطینگی در راستای پیشگیری از این بیماری، انزوای اجتماعی، دغدغه های اقتصادی، رفاهی و نگرانی از مغفول ماندن تدبیر بیماری های مزمنی که حداقل ۶۶ درصد افراد بالای ۷۰ سال را تحت تأثیر خود قرار می دهند، طرح مراقبت از راه دور سالمندان را به صورت پایلوت اجرا کرد.

مدیرکل بهزیستی گیلان در رابطه با طرح پایلوت طرح مراقبت از راه دور سالمندان گفته است: حدوداً ۸۰ هزار سالمند توسط معاونت بهداشتی به لحاظ سالمندان تنها زیست، سالمندان ساکن در حاشیه شهر، سالمندان با دو بیماری مزمن هم زمان، سالمندان با ناتوانی، سالمندان بالای ۷۵ سال و سالمندان با مشکلات معیشتی بررسی و در گروه پرخطر طبقه بندی شده اند.

نحوی نژاد گفته است در حال حاضر این مقوله در سامانه سیب تلفیق شده و بالغ بر ۱۹۵ هزار سالمند استان گیلان معادل ۴۸.۸ درصد سالمندان استان اند در این سامانه ورود داده شده اند و مقرر است که این خدمت در سال جاری در کل استان توسعه پیدا کند.

گفتنی است بهزیستی گیلان در راستای ارائه خدمات سلامت روان برای کلیه اقشار جامعه من جمله سالمندان خطوط تلفنی ۱۴۸۰ "صدای مشاور " و ۱۲۳ "اورژانس اجتماعی" را در کنار ۴۰۳۰ وزارت بهداشت فعال کرده است.

از سایر عرصه های همکاری بهزیستی استان و کمیته امداد امام خمینی (ره) در قالب یک تفاهم سه جانبه با دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین می توان به طرح پایلوت کارت منزلت با رویکرد خدمات فراگیر رفاهی و بهداشتی برای ۵۰۰ تن از مددجویان زن سرپرست خانوار بالای ۶۰ سال تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد. نحوی نژاد در این رابطه نیز گفته است که در بخش مرتبط با سلامت شامل خدمات پیشگیری – غربالگری، درمانی و توان بخشی خواهد بود و فاز یک آن وارد مرحله اجرایی شده است.

به گزارش فارس، بیش از ۹۵ درصد سالمندان مقیم مراکز توان بخشی مراقبتی و کارکنان شاغل در این مراکز در راستای تحقق فاز نخست اولویت های تعیین شده در سند ملی واکسیناسیون در اواخر اسفند و روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : دمیدن

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان