معرفی انواع مته در صنعت چوب و نجاری

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ ۰۹:۴۹ چاپ کد خبر: 135159
همانطور که می دانید، صنعت چوب مانند صنایع تولیدی دیگر از ابزار آلات و ماشین آلات خاصی برای ساخت استفاده می کنند. از این رو، نجاران و تولید کنندگان باید اطلاعات کافی در مورد آنها بدانند، اینکه هر کدام از آنها برای چه کاری و چگونه استفاده می شوند. از این جهت که هر کدام کارایی و عملکرد خاص خود را داشته و اکثر آنها برای انجام کار نیاز به تجهیزات جانبی دیگر دارند. زمانیکه نجاران در مورد این موارد بدانند، کار را سریع تر و بی نقص تر انجام خواهند داد. به عنوان مثال دستگاهی مثل دریل که در صنایع مختلف کاربرد دارند، باید مته های مختلفی براساس نوع کار روی آنها نصب شود تا این دستگاه به یک وسیله کاربردی تبدیل شود. امروزه با پیشرفت هایی که در صنعت چوب شده است، مته ها در انواع مدل و سایز تولید شده اند. بر این اساس نجاران می توانند نسبت به نیاز خود از آنها استفاده کنند و کار سوراخ کاری را با دقت بالایی انجام دهند. در ادامه به معرفی نمونه ای از مته های موجود در این صنعت می پردازیم تا با کارایی آنها بیشتر آشنا شوید.

انواع مته دریل نجاری

زمانیکه به کارگاه های نجاری بروید، ابزار آلات و دستگاه های گوناگونی را مشاهده خواهید کرد که هر کدام کارایی و کاربرد خاص خود را دارند. یکی از اصلی ترین این ابزار آلات دریل است که در مدل ها و سایزهای مختلف تولید شده است. اما برای استفاده از این دستگاه باید مته های مختلف را نسبت به نیاز روی آن نصب کنید. انتخاب مته بستگی به نوع سوراخ یا حفره ای دارد که می خواهید روی چوب ایجاد کنید. با در نظر گرفتن مته مناسب می توانید کار را با دقت و تمیزی بیشتری انجام دهید. هنگام انتخاب مته باید به اندازه شفت دریل خود توجه داشته باشید تا براساس آن مته مناسب با دستگاه را انتخاب کنید. در غیر این صورت کارایی درستی از دریل هنگام استفاده نخواهید داشت.

مته

امروزه با پیشرفت های زیادی که در صنعت چوب و نجاری شده است، ابزار آلات و تجهیزات جدیدی نیز تولید می شود. با استفاده از این تجهیزات می توانید نواقص و مشکلات پیشین را برطرف کنید. مته هم جز این ابزار آلات می باشد که در انواع سایز و مدل تهیه شده است. در بعضی مواقع نجاران برای نصب قطعات چوبی به یکدیگر باید حفره یا سوراخی را روی چوب ایجاد کنند. برای این کار باید از مته مناسب دریل و سوراخ استفاده کنند تا کار تمیز و دقیق انجام شود. همانطور که گفته شد، هنگام انتخاب مته باید به اندازه شفت دریل خود دقت کنید. مته را می توانید در انواع گردبر، کاجی، گازور، خزینه و غیره انتخاب کنید که هر کدام برای کار مشخص تولید شده اند. مته

مته گردبر

با مته گرد بر می توان در سریع ترین زمان ممکن به فرآیند سوراخ کاری به صورت گرد در ابعاد و اندازه های مختلف روی چوب پرداخت. مته گردبر با دقت بالا حفره ای روی سطح چوب ایجاد می کند که اندازه آن بر اساس قطر مته در نظر گرفته شده است و بیشتر از آن سوراخ نخواهد کرد. اگر بخواهید سوراخ دایره ای شکل با اندازه های مختلف روی سطح چوب قطعه مورد نظر خود ایجاد کنید می توانید از انواع سایز و مدل با سرعت های متفاوت استفاده کنید. مته گردبر دارای تیغه های منظم دایره ای شکل دور تا دور می باشد. از این نوع مته برای ایجاد برش دایره ای روی سطوح لوازم دکوری، محل قرار گیری لوله، محل عبور کابل و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در ساخت سازهای مختلف، جای لامپ هالوژن و موارد مشابه دیگر نیز از مته گردبر استفاده می شود. مته گردبر مدرج یکی از انواع مته گردبر های موجود در بازار است که از دو بازوی قابل حرکت تشکیل شده و بدنه درجه بندی شده مشخصی دارد.

مته کاجی

مته کاجی از خاص ترین مدل های مته است که ظاهری مخروطی شکل شبیه درخت کاج دارد. این مته را با عنوان مته پله ای هم در بازار معرفی می کنند. زمانیکه سطح چوب را با این مته سوراخ می کنید، می تواند همان سوراخ را با این نوع مته به راحتی بازتر و گشادتر کنید به این دلیل که هر طبقه آن دارای سایز کوچک تا بزرگ با اندازه مشخص می باشد. بنابراین حین کار لازم نیست که به تعویض مته در سایز های دیگر پرداخت. همین عملکرد مته پله ای باعث افزایش سرعت و کارایی کار خواهد شد. این نوع مته مانند مته های دیگر باید دارای استحکام و دوام بالایی باشد تا زمان استفاده از آن بتوان ضخامت های گوناگون چوب را سوراخ کرد. مته کاجی

مته گازور

مته گازور از انواع مختلف مته های چوب است که مانند نمونه های دیگر مته در سایز و مدل های مختلف تولید شده است. نجاران در کارگاه های نجاری می توانند برحسب نیاز هر کدام آنها را از بازار خریداری کرده و از آنها برای تسریع در کار خود استفاده کنند. این ابزار روی دستگاه اورفرز نصب می شود که در سریع ترین زمان سوراخی را روی سطح چوب ایجاد کند. این نوع مته باربرداری سطح چوب را بدون ایجاد سوراخ راه به در امکان پذیر می کند. برای ایجاد حفره روی چوب باید نیش مته را روی چوب قرار داد و دریل را آرام به پایین می برید تا تراشیدن سطح را بدون ایجاد سوراخ انجام دهد. این نوع مته جزء مته های تخصصی در صنعت چوب است که برای سوراخ کردن جای لولا گازور و جک کابینت استفاده می شود. این ابزار علاوه بر انواع مختلف دارای کارگیرهای گوناگونی نیز می باشد. کارگیرها براساس اندازه تقسیم بندی می شوند. از هر نوع مته گازور می توان در صنعت کابینت سازی و ام دی اف استفاده کرد.

مته خزینه

مته خزینه نوع دیگری از انواع مته های چوب است. از مته خزینه برای سوراخ کردن انواع پیچ و قرارگیری گل پیچ روی سطوح صاف و شیب دار استفاده می شود. این نوع مته در انواع مختلف مخروطی ماشینی، سر تخت، استوانه ای، مرغک دار و دستی تولید شده است. نجاران و تولید کنندگان وسایل چوبی می توانند براساس نیاز خود برای تولید یک محصول چوبی از انواع مته خزینه استفاده کنند. از این مته برای سوراخ کاری و خزینه کردن جای سوراخ همزمان استفاده می شود. مته سوراخ زن در قسمت مرکزی مته خزینه قرار گرفته و از طریق پیچ های نوع آلن خور امکان تعویض آن فراهم می شود. کاربرد این نوع مته در صنعت چوب، کابینت سازی و فعالیت های مرتبط با چوب های ام دی اف است. مته خزینه

مته برگی

مته برگی ظاهری شبیه به شکل برگ دارد که از سه نیش تشکیل شده است. یک نیش در وسط و دو نیش در کناره های آن وجود دارد که نیش های کناری آن با اندازه های دلخواه قابل تنظیم می باشند. لبه های تیز اطراف این مته به ایجاد حفره گرد به صورت دقیق کمک می کند. از مته برگی در اندازه های مختلف برای سوراخ کردن سطوحی با قطر بسیار زیاد کاربرد دارد. در هنگام استفاده از این مته باید پوشال های اضافی را از سطح چوب برداشت. برای این کار باید مته را از حفره بیرون کشید تا پوشال های موجود روی سطح برگی مته را نیز خارج کرد. مته برگی در صنعت چوب و تراشکاری کاربرد بسیاری دارد.

قیمت انواع مته موجود برای کارگاه های نجاری

برای اطلاع از قیمت انواع مته موجود برای کارگاه های نجاری لطفا به تگ قیمت محصول مراجعه فرمایید و در صورت نیاز به مشاوره قبل از خرید، با چوبینر تماس حاصل نمایید.
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان