[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مجمع ارمنستانی های مقیم آمریکا با فروش 40 فروند جنگنده «اف-16» به ترکیه مخالفت کرده است.

 به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» این مجمع اعلام کرده که این جنگنده ها همان هواپیماهایی بودند که در جنگ 44 روزه در پاییز گذشته علیه ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان استفاده شد. تصاویر ماهواره ای نیز تایید می کند که جنگنده های  اف-16 قبل از جنگ مخفیانه در جمهوری آ ذربایجان مستقر شده بودند. همچنین شواهد بسیاری از استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ترکیه علیه ارمنستان در قره باغ وجود دارد.  

به گفته بسیاری از رسانه ها، این قرارداد میلیارد دلاری باید توسط وزارت خارجه ایالات متحده و کنگره آمریکا تأیید شو  و هر دوی آنها دارای اختیار جلوگیری از فروش هستند.

«وان گریگوریان» و «آنتونی برسامیان» روسای این  مجمع گفتند: «کنگره و مردم آمریکا می دانند که رژیم اردوغان در ترکیه نه تنها به یک متحد غیرقابل اعتماد ، بلکه به یک خطر علیه منافع و حقوق بشر ایالات متحده در منطقه و جهان مبدل شده است. استفاده از جنگنده های اف-16 برای پیشبرد حملات نسل کشی علیه ارمنستان در همکاری با رژیم خودکامه "الهام علی اف" رئیس جمهور جمهوری آذربایجان چیزی نیست که ایالات متحده باید آن را پیش ببرد.»

این اقدام اخیر «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه پس از آن صورت گرفت که ترکیه از خرید بیش از 100 فروند جنگنده پنهانکار اف-35  در واکنش به خرید سامانه های دفاع موشکی اس -400 آنکارا از  روسیه جلوگیری کرد و تحریم های آمریکا را در پی داشت. در حالی که ایالات متحده به اردوغان هشدار داده که خرید تسلیحات بیشتر از روسیه را متوقف کند، او به طور آشکار اعلام کرده است که آتشبارهای دیگر اس-400  را خریداری می کند.

اردوغان در دیدار اخیر خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در «سوچی»، همکاری نظامی ترکیه با روسیه را بسیار مهم توصیف کرد. علاوه بر این، اردوغان ماه گذشته در نیویورک و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مصاحبه ای با شبکه خبری سی بی اس گفت که به خرید سیستم های دفاعی روسیه ادامه می دهد و هیچ کس نمی تواند در این امر دخالت کند.

 اردوغان افزود: «در آینده، هیچ کس نمی تواند در مورد نوع سامانه های دفاعی که از کدام کشور در چه سطحی به دست می آوریم، دخالت کند. هیچ کس نمی تواند در آن دخالت کند. ما تنها خود چنین تصمیماتی می گیریم.»

منابع مطلع بامداد جمعه خبر دادند ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده «اف-۱۶» و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود را از آمریکا شده است.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری «رویترز» گفتند: «این معامله چند میلیارد دلاری، فعلا در مسیر فرایند فروش تجهیزات نظامی خارجی آمریکا است و منوط به تأیید وزارت خارجه و کنگره این کشور می باشد که می تواند این معامله را مسدود کند».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره توضیح داد: «از نظر سیاسی، وزارت خارجه در مورد فروش یا انتقال تجهیزات نظامی پیشنهادی تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اعلام نشده باشد، اظهارنظر نمی کند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان