[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس،  مرکز فلسطینی پژوهش های اسرائیلی «مدار»، طی پژوهشی با بررسی روند توسعه و تحولات لابی های حامی رژیم صهیونیستی در ایالات متحده، به این سوال پاسخ می دهد که تاثیرگذارترین لابی حامی رژیم صهیونیستی در ایالات متحده کدام است.آیپک، اتحادیه مسیحیان صهیونیست برای اسرائیل یا جی استریت؟

به نوشته «العربی الجدید» در آغاز پژوهش مذکور این سوالات طرح شده است: کدام یک از لابی های فعال اسرائیل در ایالات متحده، بیشترین حمایت را از اسرائیل دارد و آیا این امر برای نسل جدید آمریکا تغییر می کند.این سوالات حتی ذهن «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی را که برای ترمیم روابط اسرائیل و حزب دموکرات آمریکا به این کشور سفر کرده بود، به خود مشغول کرده بود.

لابی کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی (آیپک)

بنا بر این گزارش، کمیته روابط عمومی آمریکایی اسرائیلی (آیپک AIPAC) ، بزرگترین لابی ای است که یهودیان آمریکا از آن برای تأثیرگذاری بر سیاست های عمومی آمریکا با هدف حمایت از منافع اسرائیل استفاده می کنند. در دوران نخست وزیری بنیامین نتانیاهو، آیپک انتقادات تندی را از سوی صداهای برجسته حزب دموکرات مانند «برنی سندرز» و سناتور «الیزابت وارن» دریافت کرد. این انتقادات به دلیل کشیده شدن در پشت برنامه های راستگرایان افراطی نتانیاهو و اتحادهای کور او با جمهوری خواهان ، به ویژه در سایه حضور دولت دونالد ترامپ در کاخ سفید، بر موقعیت آن در ایالات متحده تأثیر گذاشت.

اندیشکده مدار در ادامه این پژوهش با ارائه نقشه لابی های حامی اسرائیل در ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، بر شکاف هایی که به دلیل سیاست های نتانیاهو طی دهه گذشته بر روابط آیپک با حزب دموکراتیک آمریکا که رهبری دولت کنونی آمریکا را در اختیار دارد، تمرکز می کند و توضیح می دهد: در گذشته، آیپک از زمان تاسیس در اوایل سالهای دهه پنجاه قرن پیش، به بزرگترین لابی سازمان یافته و یاریگر اسرائیل تبدیل شد و خود را سخنگوی همه گروه های یهودی در ایالات متحده، مانند سیاستمداران، سازمان ه، گروه های فشار، اندیشکده ها، مراکز تحقیق و تفکر و دانشجویان دانست.

آیپک یک سازمان یهودی محسوب نمی شود، اما اکثر اعضای آن از جامعه یهودیان ایالات متحده است که به شبکه ای از روابط از جمله با صدها موسسه بنیادین، خیل عظیمی از کمک کنندگان ثروتمند یهودی و غیر یهودی مجهز است. این لابی شامل حدود ۱۰۰ هزار عضو، ۱۷ دفتر در سراسر ایالات متحده است و دارای پتانسیل بالایی در جذب پول و به کارگیری سیاسی آن در ایالات متحده است.

از این روست که هر نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده سخت تلاش می کند تا در «کنفرانس سالانه AIPAC» سخنرانی کند و به این سازمان نزدیک شود تا از مبارزات انتخاباتی او در مقابل وعده هایی برای پیشبرد منافع اسرائیل در خاورمیانه حمایت کند. بهترین مثال از نفوذ AIPAC به نخبگان سیاسی برتر در ایالات متحده زمانی است که توانست امضای ۴۶۴ نماینده کنگره آمریکا را در سال ۲۰۱۱ جمع آوری کند تا از ایالات متحده بخواهد به نحوی مانع رأی سازمان ملل در پیوستن فلسطین به عنوان یک عضو کامل در سازمان ملل شود.

لابی صهیونیستی که نتوانست نقاب بی طرفی را حفظ کند

AIPAC خود را به عنوان یک لابی بی طرف در خصوص روابطش با دولتهای اسرائیلی و نیز دولتهای مختلف آمریکا تعریف می کند. در خصوص اسرائیل، این لابی متعهد به حمایت بی چون و چرا از آن، صرف نظر از دستور کار دولت آن، خواه چپ گرا، خواه راست گرا و خواه ائتلافی است.

اما در خصوص ایالات متحده ، آیپک طی چندین دهه موفق شده است خود را به عنوان لابی ای معرفی کند که در فاصله ایمن از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه قرار دارد. شاید از آن جا که این لابی همواره احتیاط می کند که خود را به هیچ یک از این دو طرف وابسته نداند و در عین حال که از تمام سیاست های اسرائیل حمایت می کند، همیشه بر اتخاذ شعارهای راه حل دو دولتی، دست کم در بیانیه های خود و نه در عمل تاکید می کند.  زیرا نمی خواهد اعضای دموکرات کنگره را که بخشی اساسی از روابط آن با طبقه بالای نخبگان سیاسی آمریکا را رقم می زند، از خود ناراضی کند.

بر اساس این پژوهش، آن چه در طول حکومت نسبتاً طولانی نتانیاهو اتفاق افتاد، این بود که برنامه های راست افراطی وی منجر به دشمنی او با حزب دموکرات شد، زیرا او کمپینی را برای حمایت از ترامپ هدایت می کرد، که باعث شد AIPAC که از هر دولت اسرائیلی بدون در نظر گرفتن دستور کار آن حمایت می کرد،در پشت آن پایین کشیده شود.

زمانی که «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا بود. نتانیاهو یک حمله سخت را علیه توافق هسته ای ایران که توسط اوباما امضا شده بود، هدایت کرد و این کمپین شامل یک حمله راست نتانیاهویی علیه همه دموکرات ها بود. آیپک نیز که متعهد به حمایت از سیاست های اسرائیل بود، در این مسیر به نتانیاهو کمک کرد. امری که خشم بسیاری از دموکرات ها را برانگیخت و آن را حامی سیاسی خط مشی جمهوری خواهان قلمداد کردند.

این امر موجب شد تا در سال های اخیر این تصور در بین نخبگان سیاسی آمریکا به وجود آید که AIPAC، به یک لابی یهودی تبدیل شده است که از یک سو با حزب لیکود در اسرائیل و از سوی دیگر با جمهوری خواهان و محافظه کاران در ایالات متحده همسو شده است. اما اکنون، پس از خروج نتانیاهو و ترامپ از صحنه سیاسی، AIPAC  چه بسا با همراهی بنت تلاش دارد تا این شکاف های ایجاد شده را ترمیم کند.

اسب تروآی اسرائیل در ایالات متحده آمریکا

گفته می شود بنت که برای اصلاح روابط آیپک با دموکراتها، به ویژه در زمان دولت بایدن، تلاش خواهد کرد، از این امر ناامید نخواهد شد. اما آیپک دیگر اولین مقصد اسرائیل در دوران تغییر شدید به سمت راست، پوپولیسم و ​​افراط گرایی که شکل محافظه کارانه و مذهبی به خود می گیرد، نیست.

مدار در ادامه این پژوهش خود می نویسد که درست است که AIPAC از لحاظ تاریخی یک اسب تروای صهیونیستی را در دولتهای متوالی آمریکا تشکیل داده و سیاستهای داخلی و خارجی آمریکا را برای خدمت به برنامه ها و طرح های اسرائیل تغییر داده است، اما دیگر بزرگترین لابی طرفدار اسرائیل در داخل ایالات متحده نیست بلکه اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل که طی یک دهه اخیر در کنار آیپک به وجود آمده و متکی به شمار زیادی از اوانجلیست است، جای آن را گرفته است.

حمایت از صهیونیسم به بهانه تدارک برای ظهور منجی

بنا بر این پژوهش، مسیحیت انجیلی یا اونجلیسم،به عنوان دینی که رسالت مسیح را میان مردم تبلیغ می کند، در داخل خود یک جریان مسیحی صهیونیستی را به ویژه در ایالات متحده، جای داده است. این جریان، موجودیت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و بازگشت یهودی به «سرزمین موعود» را مرحله ای اساسی برای ظهور مسیح منجی و آغاز دوره آخرالزمان می داند.

بر این اساس، مسیحیت صهیونیستی که «اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل» را ایجاد کرد، حامی شهرک سازی صهیونیست ها محسوب می شود و به شدت از شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی و بازسازی «معبد» ادعایی در قدس حمایت می کند. در سال ۲۰۰۶، «جان هیگی»، کشیش صهیونیست، اتحادیه ای را که برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ پدیدار شده بود، بار دیگر تاسیس کرد و آن را به بزرگترین لابی آمریکایی حامی اسرائیل تبدیل کرد. در سال ۲۰۱۲، اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل اعلام کرد که از یک میلیون عضو عبور کرده و به این ترتیب به بزرگترین لابی حامی اسرائیل در ایالات متحده تبدیل شده است. امروز ، این اتحادیه حدود هفت میلیون عضو دارد و به گفته نتانیاهو، «دوست اول اسرائیل در ایالات متحده» محسوب می شود.

مسیحیان صهیونیست

بر خلاف آیپک که یک لابی یهودی به شمار می رود، اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل شامل اوانجلیستها یا همان پیروان کلیسای انجیلی است. به گفته «ران درمر» سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن که از طرفداران وفادار نتانیاهو به شمار می رود، تل آویو باید بیش از یهودیان که هر از گاهی از سیاست های افراطی و شرم آور بین المللی اسرائیل انتقاد می کنند، بر روی این اوانجلیست ها متمرکز شود.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو که دوراندیشی داشته، در موارد زیادی پیش از به حاشیه رانده شدن AIPAC و کنار گذاشتن آن به عنوان گزینه دوم ، از آن استفاده کرد. دلیل آن این است که AIPAC یک لابی یهودی است و  تقریباً یک هشتم پایگاه انتخاباتی در ایالات متحده را به خود اختصاص می دهد. اما مسیحیان صهیونیسم یک چهارم رای دهندگان را تشکیل می دهند. علاوه بر این، حدود ۷۵ درصد از یهودیان آمریکایی وابسته به آیپک به دموکرات ها رای می دهند، در حالی که ۸۰ درصد از اوانجلیست ها به جمهوری خواهان رای می دهند، که این امر هم توسط نتانیاهو و هم ترامپ مورد توجه قرار گرفت.

مسیحیت صهیونستی نه تنها از سیاست های محافظه کاران و جناح راست اسرائیل حمایت می کند که موضع روشنی در خصوص الحاق کرانه باختری اشغالی دارد و در آن حمایت می کند و تأسیس کشور فلسطین را رد می کند، بودجه شهرک سازی را تأمین می کند و جنایات جنگی اسرائیل را می پوشاند. همگی این ها، وجود این اعتقاد را نشان می دهد که حمایت از اسرائیل به شیوه ای نامعقول یک فریضه دینی مسیحی است. مسیحیت صهیونیستی تنها از سیاست دولت اسرائیل حمایت نمی کند بلکه با حمایت از سازمان های مدنی محافظه کار رژیم صهیونیستی و حمایت از نهادها، اندیشکده ها و انجمن های شهرک سازی در داخل اسرائیل و اراضی اشغالی ۱۹۶۷ ، نقشی اساسی در تغییر شکل اسرائیل از درون ایفا می کند.

در ادامه این پژوهش ذکر شده که «شلدون آدلسون» مالک کازینوهای آمریکایی و متحد مبلغان انجیلی و یکی از تأمین کنندگان مالی نهادهای جدید راست گرا در اسرائیل، به عنوان یکی از مهمترین سرمایه داران بزرگ در ایالات متحده یکی از اهداکنندگان سخاوتمند در اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل بود.

انتشار کتاب مرکز مدار در خصوص اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل

زمانی که از راست گرایان در اسرائیل صحبت می شود ، اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل، مهمترین لابی است ، نه آیپک. این یک پیشرفت ملموس در روابط اسرائیل و آمریکا است که هنوز به دلیل بحث و تحقیق کامل نشده است ، و به زودی کتاب مرکز مدار در این خصوص چاپ و منتشر خواهد شد.

بر این اساس، در محافل اسرائیلی، اگر اسرائیل بخواهد به صورت استراتژیک بر مسیحیت صهیونیستی تکیه کند، این بدان معناست که موضع خود را در نقشه سیاسی آمریکا به نفع حزب جمهوری خواه تنظیم خواهد کرد و در عین حال ، مانند نتانیاهو ،با هر نامزد دموکراتیکی دشمن خواهد شد. بنت، نیز بر اهمیت این لابی مسیحی صهیونیستی واقف است اما او دی عین حال می داند که رضایت جو بایدن از دولتش برای بقای ائتلاف شکننده کنونی در اسرائیل حیاتی است. بنت این جاست که با مسئولیت دشوار حفظ  اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل روبروست و در عین حال می بایست ارتباط نزدیکی نیز با AIPAC که با دموکرات ها همسوتر است، داشته باشد.

آن چه که در این پژوهش قابل ملاحظه و جالب توجه است، این است که به نظر می رسد نسل جوان از این مسیحیان صهیونیست، نسبت به سیاست های اسرائیل انتقاد بیشتری دارند.درست است که لابی مسیحیان صهیونیستی امروزه به عنوان یک نیروی بزرگ در حیات سیاسی داخلی در ایالات متحده محسوب می شود، اما نظرسنجی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی که چند ماه پیش صورت گرفته، نشان می دهد که  نسل جدید و جوان این مسیحیان صهیونیسم در حال جمع آوری آگاهی های لیبرالیستی هستند و با ارزشهای حقوق بشری و برابری بیدار شده اند و به نظر می رسد که نسبت به نسل قدیمی در مسیحیت صهیونیستی کمتر متعصب باشند.

این نظرسنجی که میان جوانان مسیحی ۱۸ تا ۲۹ ساله انجام شد، نشان می دهد که تنها نزدیک به ۳۳ درصد از آن ها حمایت از اسرائیل و سیاست های آن را تایید می کنند در مقابل ۲۴ درصد از فلسطینی ها حمایت می کنند و نزدیک به ۴۲ درصد در این خصوص اعلام بی طرفی می کنند. امری که بیانگر تحولات ریشه ای در میان نسل جوان است و در صورت تداوم این رویکرد و رشد آن در میان جوانان، می توان گفت که هم آیپک و هم اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل رو به زوال خواهند رفت.

لابی نوظهور جی استریت

در مقابل آیپک و اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل، لابی دیگری حامی اسرائیل وجود دارد که احتمالا محبوب تر از دو لابی مذکور است اما بیشتر از دو لابی دیگر به دلیل برنامه هایش مورد انتقاد است. این لابی نوظهور نام «جی استریت» را به خود داده و در مقایسه با دو لابی آیپک و اتحادیه مسیحیان برای اسرائیل کوچک تر است. 

جی استریت نیز سیاستی وفادار به اسرائیل را اتخاذ کرده اما معتقد است که حفاظت از اسرائیل و دفاع از امنیت آن از طریق راه حل دو دولتی و پایان دادن به خصومت در خاورمیانه حاصل می شود. این لابی با شهرک سازی در کرانه باختری مخالف است و به شدت «معامله قرن» را رد می کند.

بنا بر پژوهش اندیشکده مدار، جی استریت یک سازمان نوظهور است که اخیرا الهام بخش بسیاری از جوانان یهودی در آمریکا بوده و ممکن است به خانه نسل جوان انجیلی که امروزه علاقه چندانی به ایده اسرائیل راست گرا ندارند، تبدیل شود. هر چند که این فرضیه که جی استریت جایگزین دو لابی بزرگ فوق الذکر و تدبیل به بزرگترین لابی طرفدار اسرائیل شود با توجه به وضعیت افراط گرایی راستی در جهان و اسرائیل و آمریکا، فرضیه ای ضعیف و شکننده است که نمی توان به آن استناد کرد.

انتهای پیام/م


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان