[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به مناسبت اولین سالگرد آزادسازی هادروت در منطقه قره باغ روز یکشنبه (امروز) از این شهر دیدن کرد.

خبرگزاری رسمی «آذرتاج» جمهوری آذربایجان گزارشی درباره حضور الهام علی اف در شهر هادروت و صحبت های او در بازدید از این منطقه از شهرستان «خوجاوند» منتشر کرد.

علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان به مناسبت اولین سالگرد آزادسازی هادروت در نتیجه جنگ سال گذشته با ارمنستان اعلام کرد، دولت برای بازسازی هادروت برنامه دارد.

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در ابتدای سخنانش گفت: «دوستان عزیز! امروز اولین سالگرد آزادسازی هادروت است. من از صمیم قلب به شما و همه مردم (جمهوری) آذربایجان این مناسبت را تبریک می گویم».

الهام علی اف ادامه داد: «بعد از یک وقفه طولانی، ما به هادروت خوجاوند برگشته ایم. ما با جنگیدن، دادن خون و شهید دادن به هادروت برگشته ایم...ما متجاوزان را از سرزمین بومی مان راندیم..یک دوره جدید در هادروت و به طور کلی در قره باغ آغاز شده است».

وی با تمجدید از عملیات نظامی سال گذشته ارتش جمهوی آذربایجان در هادروت گفت: «عملیات هادرت یکی از مهمترین عملیات های جنگ دوم قره باغ است. این عملیات هم از نظر نظامی و هم از نظر استراتژیک اهمیت زیادی داشت. اتمام موفقیت آمیز این عملیات به ما این فرصت را داد تا به هدف خود در آزادسازی قره باغ برسیم».

علی اف در ادامه سخنان خود به تندی علیه مواضع مقام های مختلف ارمنستان و ارمنستانی های حاضر در مناطق مختلف جهان پرداخت و گفت که آنها حین «اشغال قره باغ، در جریان جنگ (44 روزه سال گذشته) و دوره پس از جنگ» مکرر مشغول دروغگویی بوده اند.

وی گفت: «ارمنستانی های جهان به سادگی این تصور غلط را در کشورهایی که زندگی می کنند ایجاد کرده اند و گفتند که مردم ارمنستانی قرن ها در این سرزمین زندگی کرده اند».

الهام علی اف افزود: «ارمنستانی ها در قرن 19 از ایران به هادروت (انتقال و) اسکان داده شدند. همه این را می دانند. قبلاً هیچ ارمنی در اینجا نبود. آنها تاریخ را جعل کرده اند و هنوز واقعیت های کنونی را جعل می کنند».

وی در ادامه از برنامه های دولتش برای بازسازی هادروت و دیگر مناطق قره باغ کوهستانی خبر داد و اعلام کرد که «امروز مرمت هادروت آغاز شده است. زیربنای بزرگراه گذاشته شده است. بزرگراه های چهار خطه هادروت-جبرئیل و هادروت-فضولی ساخته می شود... و ساخت مسجد در هادروت آغاز شده است».

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان افزود: «من پایه و اساس مسجد را نیز گذاشته ام و فکر می کنم این یک رویداد تاریخی است. زیرا در زمان شوروی بیشتر مردم ساکن هادروت ارمنستانی بودند. آنها البته اجازه ساخت مسجد در اینجا را نمی دادند. همه ما می دانیم که ساختن مسجد در دوران (اتحاد جماهیر) شوروی در کل و در دوران بی خدایی، غیرممکن بود».

اظهارات علی اف در شرایطی مطرح شده که به رغم آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بعد از جنگ سال گذشته بر سر قره باغ با میانجیگری روسیه، تنش ها در قفقاز جنوبی همچنان خبرساز است.

طبق توافق آتش بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش های جمهوری آذربایجان تسهیل شود. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیروهای حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

روز گذشته در خبرها آمده بود که در نتیجه تیراندازی نظامیان جمهوری آذربایجان، یک شهروند ۵۵ ساله ارمنستانی در منطقه «مارتاکرت» کشته شد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان