بن ماری چیست ؟

بن ماری در واقع یک واژه فرانسوی (bain marie) به معنای حمام آب (water bath) است. این وسیله در آزمایشگاه های شیمیایی و بیولوژیکی کاربرد عمده دارد. این حمام ها بسته به انواع مختلف و کاربرد های آن ها از روغن یا آب پر می شوند تا دما های مورد نیاز برای کار آزمایشگاهی مورد نظر را تامین و سپس ثابت نگه دارند. محدوده دمایی که عموما ایجاد می کنند در محدوده دمای اتاق تا حدود دمای 60 درجه سانتی گراد است. امکان تامین دما تا 100 درجه سانتی گراد با ایجاد تغییراتی در ساختار آن ها نیز وجود دارد. ظرفیت حجمی بن ماری ها از 2 تا 30 لیتر بسته به نوع کاربرد آن ها وجود دارد.

بن ماری سرولوژی

بن ماری سرولوژی به طور گسترده برای کاربردهای مختلف باکتریولوژیکی و آزمایشگاهی روزانه که نیاز به انکوباسیون دارند و همچنین آزمایشات و روش های عمومی برای انواع تحقیقات و آزمایشگاه از جمله آزمایشات واسرمن ، کیلمر ، مورد استفاده قرار می گیرد. جدا از این ، این بن ماری سرولوژی کاربردهای متنوعی در کشت بافت ، مطالعات واکنش آنزیمی ، مطالعات مشاهده رشد ، تجزیه تخمیر و سایر کاربردهای عمومی و تخصصی مختلف در آزمایشگاه های مختلف دارند.

بن ماری سرولوژی چگونه کار می کند ؟

کاربر می تواند با استفاده از رابط دیجیتال یا آنالوگ ، دمای آب بن ماری سرولوژی را کنترل کند. یک چراغ معمولاً نشان می دهد که دستگاه کار می کند و هنگامی که دمای صحیح به دست آمد ، حمام آب روشن و خاموش می شود تا دمای ثابت را حفظ کند. برخی از حمام های آب آزمایشگاهی دارای یک محیط ایمن هستند که از گرم شدن آب بیش از حد جلوگیری می کند. حمام های آب آزمایشگاهی نیازی به آب ندارند و بسته به درجه حرارت و ویسکوزیته مورد نیاز ، می توانند از مایعات جایگزین مانند روغن استفاده کنند.

جزئیات ساختاری

حمام آب سرولوژی معمولاً دارای ساختار دو جداره و محفظه داخلی ساخته شده از فولاد ضد زنگ است تا از خوردگی جلوگیری شود. بدنه بیرونی حمام های آب سرولوژی با ورق فولادی ضخیم PCRC ساخته شده است. فاصله بین دیواره های حمام های آب سرولوژی با پشم شیشه برای عایق بندی مناسب پر شده است تا از هدر رفتن حرارت جلوگیری شود. حمام های آب سرولوژی دارای یک پلاگین تخلیه هستند تا در صورت لزوم ، تخلیه آسان و تمیز کردن محفظه داخلی را آسان کند.

استفاده از بن ماری سرولوژی برای تست ها کووید-19

آزمایشات سرولوژی کووید-19 ، که به آن آزمایش آنتی بادی نیز گفته می شود ، در حال حاضر مورد توجه و بررسی دقیق قرار گرفته است زیرا می تواند عفونت کووید قبلی را تأیید کند و ممکن است نشان دهد که ایمنی در برابر ویروس ایجاد شده است. آنتی بادی های کووید -19 چند روز تا چند هفته پس از ابتلا به ویروس اولیه تولید می شوند و بنابراین وجود آنتی بادی ها نشان می دهد که فرد در مقطعی به ویروس آلوده شده است. اهمیت بررسی این تست ها برای وجود آنتی بادی در اپیدمیولوژی و تحقیقات بهداشت عمومی ، به ویژه در مورد کووید -19 استفاده می شود ، زیرا به دانشمندان اجازه می دهد موارد زیر را دریابند:
  • بروز عفونت در بین جمعیت های مختلف
  • چه تعداد از افراد عفونت خفیف یا بدون علامت دارند
  • نسبت عفونت های کشنده در بین افراد آلوده
  • نسبت جمعیتی که ممکن است در آینده در برابر عفونت محافظت شوند

بن ماری هشت خانه

این دستگاه نیز دارای محفظه استیل ضد زنگ است که بسته به نوع دستگاه می توان در آن آب یا روغن پر کرد. بسیاری از این دستگاه ها امکان ایجاد دمای 100 تا 110 درجه سانتی گراد را هم می دهند. در حجم های مختلف و با توجه به نیاز صرف کننده تولید می شوند. روی دیواره آن ها عموما یک شیر برای تخلیه سیال داخل محفظه وجود دارد. بن ماری های هشت خانه به صورت دو ردیف چهار تایی از خانه های متحرک ساخته می شوند که هر کدام از این محفظه ها به درب حلقوی با ابعاد مختلف مجهز هستند. اساس کار این دستگاه بر قانون همرفت استوار است و مانع از این می شود که ظرف های نمونه در معرض حرارت مستقیم باشند و همچنین حرارت یکنواخت را در مدت زمان مشخص اطراف ظرف نمونه تامین می کند.

ویژگی های بن ماری هشت خانه

  • مجهز به ترموستات
  • مجهز به محافظ المنت از جنس استیل
  • جنس محفظه درونی آن استیل بدون درز و جوشکاری است
  • ابعاد خارجی ۵۰ × ۳۰ ×۳۰ ( H× D×W )
  • ابعاد داخلی ۴۰ × ۲۵ × ۱5( H× D×W )
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان