[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سیران اوهانیان» وزیر دفاع پیشین و فرمانده کل اسبق ستاد ارتش ارمنستان در مصاحبه با وبسایت خبری news.am ارمنستان گفت که جمهوری آذربایجان را نمی توان به هیچ وجه با ایران از نظر قابلیت ها مقایسه کرد.

وی که رهبر جناح مخالف «ارمنستان» در مجلس ملی این کشور است، گفت: وقتی قدرت یک کشور را ارزیابی می کنید، آنچه بسیار مهم است نه تنها شاخص کمی عوامل نیرو، بلکه اراده جمعی مردم است.

به گفته این مقام نظامی سابق ارمنستان، با توجه به این مولفه، توجه به تفاوت قابلیت های ایران و جمهوری آذربایجان نیز بسیار ضروری است.

اوهانیان با اشاره به تاریخ دیرینه ایران، افزود: در این خصوص، فکر نمی کنم ایران را بتوان با کشوری که در سال ۱۹۱۸ تأسیس شد مقایسه کرد. جمهوری آذربایجان به هیچ وجه با ایران قابل مقایسه نیست. 

اگرچه تهران و باکو به طور سنتی روابط صمیمانه ای دارند، اخیراً برخی بلندپروازی های مقامات جمهوری آذربایجان به تحریک عوامل خارجی، باعث برخی مسائل در روابط دو کشور همسایه شده است.

در پی این مسائل، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در تماسی تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، آخرین تحولات روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر ضرورت احترام متقابل و استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها افزود، ایران و جمهوری آذربایجان دارای روابط دیرینه ای با یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: دو کشور باید مانع سوءتفاهم در مناسبات فیمابین شده و شایسته است به سرعت روابط خود را در مسیر درست و رو به رشد ادامه دهند.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این مکالمه تلفنی رابطه با جمهوری اسلامی ایران  را دوستانه خواند و افزود: روابط با کشورهای دوست برای جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارد.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه هم روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره روابط ایران و جمهوری آذربایجان گفت: روابط ایران و آذربایجان یک روابط کاملا طبیعی است و به هم زدن آن یک کار غیرطبیعی است. روابط دو کشور همواره از منطق درستی پیروی کرده و آن منطق درست ارتباطات چندلایه مردمی و دو دولت بوده است. در عین حال نگرانی های ایران گفته شده و این در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب دو کشور است. نگرانی های ما به دوستان در باکو گفته شده و البته آنها همواره گفته اند این نگرانی ها را مرتفع می کنند و یا این نگرانی ها در یک مسیر گفت وگوهای دوجانبه قابل حل است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان