[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «محمود الحیانی» عضو و نامزد ائتلاف الفتح در انتخابات زودهنگام پارلمانی ۲۰۲۱ عراق امروز (یکشنبه) نتایج اعلام شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق را کودتا علیه ساز و کار سیاسی دانست.

او به وبگاه المعلومه گفت که الحشد الشعبی در معرض یک توطئه بزرگ قرار گرفته و توطئه گران قصد نابودی این گروه و تضعیف حامیانش را دارند و آن چه کمیساریای انتخابات اعلام کرده و روند انتخابات چیزی جز تلاش برای خدعه و فریب علیه ائتلاف الفتح نبود.

الحیانی سپس افزود: «نتیجه اعلام شده انتخابات تلاشی برای تضعیف ائتلاف الفتح و کودتا علیه ساز و کار سیاسی بود. الحشد الشعبی امروز در معرض یک توطئه بزرگ قرار گرفته است، اما همه تلاش ها در نهایت شکست خواهد خورد، چرا که الحشد نماینده همه جریان های مردمی است و به گروهی و جریان خاصی تعلق ندارد.»

در همین راستا «زینب الموسوی» دیگر عضو و نامزد ائتلاف الفتح به وبگاه العهد نیوز عراق گفت این گروه سیاسی از آن جهت که حامی الحشد الشعبی در پارلمان است، در معرض توطئه خارجی قرار گرفته و آرای انتخاباتی اش به سرقت رفته است.

او بار دیگر همچون رهبران ائتلاف الفتح، تأکید کرد که این گروه سیاسی نتایج اعلام شده را قبول ندارد و دلایلی وجود دارد که سرقت آراء از سوی برخی کشورهای منطقه را ثابت می کند.

الموسوی سپس گفت که الفتح از طریق قانونی به نتایج اعلام شده اعتراض خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اواخر شب گذشته در اطلاعیه آخرین نتایج شمارش آراء  لحظاتی پیش از اعلام نتایج در کنفرانس خبری گفت که این نتیجه به صورت نهایی نیست و نتیجه شمارش دستی آراء نیز به این نتایج اضافه خواهد شد و احتمال تجدید نظر در آن وجود دارد.

این عضو ائتلاف الفتح از استان الانبار شب گذشته نیز در مصاحبه ای گفت که یک فرد با نفوذ دولتی که با طرف های خارجی در ارتباط است، در پشت صحنه تغییر نتایج انتخابات قرار دارد.

او نامی از فرد مورد نظر خود به میان نیاورد، اما گفت که او به سرورهای رأی گیری دسترسی داشت و از این طریق اقدام به تغییر نتایج کرده است.

الحیانی تأکید کرد که کمیساریای عالی انتخابات در اعلام نتیجه انتخابات اشتباهات بسیاری مرتکب شد و پس از اعلام نتیجه اولیه، گفت که هنوز آرای بیش از سه هزار شعبه اخذ رأی شمرده نشده است.

به گفته وی این موضوع موجب بروز مشکلات زیادی شد، به طوریکه ابتدا نتایج اعلام شد و سپس تغییر کرد و در این میان بسیاری از آرای انتخاباتی ناپدید شد.

«ضحی القیصر» دیگر نماینده سابق پارلمان عراق و نامزد انتخابات فعلی نیز در واکنش به اعلام نتایج از سوی کمیساریای عالی انتخابات گفت که این نتایج کاملا برخلاف چیزی است که در برگه های رأی نوشته شده است.

او با تأکید بر اینکه آرای رأی دهندگان دزدیده شده است، افزود: «بهترین راه برای از میان برداشتن نگرانی ها بازشماری دستی آرای همه شعب اخذ رأی است.»

«محمد الکعبی» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز به وبگاه المعلومه گفت آمریکا طرح سیاسی جدیدی را در عراق ترسیم کرده و تلاش دارد از خلال آن منافع خود و هم پیمانانش را تضمین کرده و به حضور نظامی خود در خاک عراق ادامه دهد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اواخر شب گذشته در یک کنفرانس خبری، آخرین نتایج شمارش آراء را اعلام کرد و  با این حال گفت که این نتیجه به صورت نهایی نیست و نتیجه شمارش دستی آراء نیز به این نتایج اضافه خواهد شد و احتمال تجدید نظر در آن وجود دارد. طبق اعلام این نهاد، عمده آراء به گروههای سیاسی ذیل تعلق گرفته است.

جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»: ۷۳ کرسی 

ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی»: ۳۷ کرسی

ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی»: ۳۴ کرسی

حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»: ۳۲ کرسی

حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی: ۱۷ کرسی

ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر»: ۱۲ کرسی

ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»: ۱۷ کرسی

مخالفت هیأت هماهنگی شیعیان با نتایج انتخابات

اعتراض به نتایج انتخابات از همان ساعات ابتدایی قرائت مرحله اول شمارش آراء که 24 ساعت پس از برگزاری انتخابات صورت گرفت، آغاز شد.

شب گذشته نیز هیأت هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» که شامل احزاب و گروه های شیعه شامل ائتلاف «الفتح»، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب الله» و دیگر جریان های شیعی است، در رد نتایج انتخابات این کشور بیانیه منتشر کرد.

کانال تلگرامی النجباء به نقل از این هیأت گزارش داد: «از کمیساریای انتخابات انتظار داشتیم، تخلفات بزرگی را تصحیح کند که در جریان و پس از شمارش آراء و اعلام نتایج صورت گرفت».

این نهاد تأکید کرد، پس از اینکه کمیساریای انتخابات اصرار کرد که نتایج آرائی که مورد شکایت قرار گرفت، صحیح است، «ما نیز مخالفت کامل خود را با نتایج این انتخابات اعلام می کنیم».

نهاد مذکور، کمیساریای انتخابات را مسئول ناکامی و سوء مدیریت انتخاب دانست و تأکید کرد که این مسئله، تأثیر منفی بر مسیر دموکراسی و وفاق اجتماعی خواهد گذاشت.

در همین ارتباط، «نوری المالکی» نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دوله القانون که پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات، با ۳۷ کرسی در رده دوم پس از جریان صدر قرار گرفت، دیروز (شنبه) از کمیساریای عالی انتخابات خواست تا موارد «اجحاف و اختلال» در نتایج انتخابات رسیدگی کند.

المالکی با انتشار بیانیه ای بر ضرورت اطمینان خاطر مردم عراق و گروه های سیاسی رقیب در انتخابات از آراء داده شده و احترام به انتخاب های رأی دهندگان تأکید کرد و گفت که مسیر درست تحقق اراده ملت و ایجاد سلطه، مسیر دموکراسی است که ملت عراق هزینه های بسیاری برای رسیدن به آن پرداخت کرده و همواره نیز از آن دفاع خواهد کرد.

وی در ادامه بر ضرورت «رسیدگی به اجحاف و اختلالی که با روند انتخاباتی همراه بود و واکنش های برخی  با استفاده از شیوه های قانونی و مسالمت آمیز را برانگیخت و نیز ضرورت اعطای کامل حق هر صاحب حقی» تاکید کرد.

با این حال، نتایج اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نشان می دهد هیچ یک از ائتلاف های سیاسی، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده اند و  ائتلاف میان گروه های سیاسی مختلف مانند دوره های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است.

جریان صدر در این انتخابات موفق به کسب بیشترین کرسی در مقایسه با رقبای انتخاباتی اش شد، اما برای تشکیل دولت جدید، همچنان نیازمند هم پیمانی با سایر گروه های پارلمانی است و به همین دلیل رایزنی ها و اقدامات اولیه برای این امر را آغاز کرده است.

انتهای پیام/م


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان