[ad_1]

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شهرهای مختلف در استانهای بغداد، دیالی، بابل و بصره عراق، امروز (دوشنبه، ۱۸ اکتبر)، نیز مانند روز گذشته، شاهد اعتراضات خیابانی و مسدود شدن جاده های اصلی در واکنش به اعلام نتایج شمارش آراء انتخابات پارلمانی اخیر است.

 

 

معترضان در بغداد از آغاز اعتصاب باز از امروز در مقابل کلیه ورودی های منطقه سبز بغداد خبر دادند. خبرنگار «موازین نیوز» با انتشار این خبر نوشته که اعتصاب باز مقابل ورودی های منطقه سبز از امروز آغاز شده است.

 


منابع امنیتی امروز، همچنین اعلام کردند نیروهای حفظ قانون و یگان ویژه در کلیه مناطق نزدیک به منطقه سبز در مرکز بغداد مستقرند و  این اقدام در حالی صورت می گیرد که قرار است تظاهرات بزرگ طرفداران ائتلاف الفتح در میدان «الطابقین» در منطقه الجادریه در محکومیت عملکرد کمیساریای انتخابات و اعتراض به نتایج انتخابات آغاز شود.

 برخی منابع عراقی با اعلام بسته شدن منطقه سبز بغداد از سوی نیروهای امنیتی می گویند که معترضان با شعارهایی مانند «نه به تقلب» خواستار بازشماری مجدد و دستی آرای صندوق های رأی هستند. 

 

 

کاربران شبکه های اجتماعی همچنین تصاویری از معترضان در شهر محمودیه واقع در جنوب پایتخت منتشر کردند. تظاهرات کنندگان در محمودیه نیز بر ضرورت بازگرداندن حق به صاحبان اصلی آن تاکید و تقلب در انتخابات اخیر را محکوم کردند.

 

 

به نوشته «موازین نیوز»  در استان دیالی نیز، صدها معترض، برخی از جاده های اصلی در استان دیالی را در اعتراض به نتایج اعلامی انتخابات اخیر بستند. بنا بر این گزارش جاده های دیالی-المقدادیه، جاده مواصلاتی به بعقوبه، جاده بغداد - الخالص، جاده بعقوبه- خانقین مسدود شده است.

 

 

خبرنگار شبکه «العهد» نیز طی گزارشی از آمدن صدها نفر از ساکنان منطقه «سفوان» در جنوب بصره به خیابان و نافرمانی مدنی و اعتراض  به نتایج اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات خبر داد.

 

شبکه آفاق نیز تصاویری از حضور معترضان به نتایج انتخابات پنجم پارلمان عراق در بابل منتشر کرد. در این تصاویر معترضان با سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی، مداخله ایادی اسرائیل و دستکاری در نتایج انتخابات اخیر را محکوم کردند.

 

«حسن سالم» عضو ائتلاف الفتح، امروز در گفت وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد که در این انتخابات صددرصد تقلب شده است و با این تقلب شوک و نامیدی به مردم عراق وارد آمد.

«محمد البخاری» نامزد مستقل در انتخابات اخیر پارلمانی در عراق نیز گفت که نشانه هایی از دخالت خارجی در این انتخابات از جمله آمریکا و ایادی آن وجود دارد.

«محمد جبار مناتی» نامزد «حرکة حقوق» نیز گفت که نتایج اعلامی کمیساریای عالی انتخابات غیرقابل قبول و کاملا مردود است. کمیساریا باید شکست خود در اداره انتخابات اخیر را اعلام کند.

«علی فضل الله» سخنگوی حرکة حقوق نیز گفت که کمیساریای عالی و مستقل انتخابات دیگر دارای صلاحیت نیست و حتی مردم عراق را به سخره گرفته است. شواهد قانع کننده ای برای اثبات حصول تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد. ملت عراق پیام عدم متقاعد شدن به نتایج اعلامی را ارسال کنند. حرکة حقوق نیز به نتایج اعلامی کمیساریا اعتراض می کنند و کمیساریا باید در نتایج اعلامی تجدیدنظر کند.

ائتلاف العمق الوطنی نیز خواستار بازشماری دستی آراء در کلیه شعب اخذ رأی شد.

«عالیه نصیف» عضو ائتلاف دولة القانون نیز با اشاره به این که خطرناک ترین امری که کشورهای دموکرات را تهدید می کند، دخالت در امر انتخابات است و این امر پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات کشور دارد، گفت که نتایج اولیه اعلامی برای بسیاری از گروه های سیاسی غافلگیر کننده و البته غیرمنطقی بود. به همین دلیل در این نتایج تردیدهایی وارد شد.  ضمن این که دلایل قانع کننده ای از سوی این گروه های سیاسی که دارای پایگاه های مردمی سازمان دهی شده در کشور هستند، در رد نتایج اعلامی وجود داشت.

وی افزود که بی تردید آراء نامزدهای این گروه های سیاسی عمدا یا سهوی از بین رفته است و این قطعی است. موضوع تقاضای بازشماری و شمارش دستی آراء قانونی است و تا زمانی که راه حلی باشد که کشور را از هرگونه مشکل و بحرانی با عواقب غیرقابل تصور دور کند، ضرری ندارد.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف های سیاسی و طرفداران آن ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می کنند.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان