[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: دولت بالاخره بعد از حدود دو ماه از آغاز به کار خود چهارشنبه هفته گذشته «اسدالله عباسی» را به عنوان بیستمین استاندار استان گیلان و هفتمین استاندار بومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتخاب کرد.

«اسدالله عباسی» متولد سال ۱۳۴۰ در روستای هلوکله بخش چابکسر شهرستان رودسر و دارای مدرک دکتری تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است. در کارنامه کاری عباسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال پایانی دولت دوم محمود احمدی نژاد، معاونت توسعه و مدیریت منابع همین وزارتخانه و نمایندگی رودسر و املش در ادوار هفتم و هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی دیده می شود.

فقر گیلان زیر پوشش سبز

انتخاب یک استاندار بومی از مهم ترین مطالبات گیلانی ها بود که متأسفانه در دولت گذشته مورد توجه قرار نگرفت و همین موضوع در حدود چهار سال گذشته بیشترین آسیب را به این استان وارد کرد. استان گیلان با وجود برخورداری از مواهب طبیعی و خدادادی بسیار، متأسفانه با کوهی از مشکلات در بخش ها و حوزه های مختلف مواجه است که همه این مشکلات زیر پوشش سبز این استان مخفی شده اند.

شاید استفاده از کلمه فقر برای استان سرسبزی همانند گیلان بهترین و کامل ترین توصیف از وضعیت این استان در سایه همه ثروت ها و سرمایه های طبیعی همانند کوه، دریا، جنگل، هم مرز بودن با کشورهای حاشیه خزر، برخورداری از ظرفیت های بالای کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و از همه مهم تر نیروی انسانی جوان و متخصص باشد. مواهبی که در سال های گذشته برای توسعه این استان نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه شاهد به تاراج رفتن آن نیز بوده ایم.

استاندار جدید کار سختی در گیلان دارد زیرا امروز همه نگاه ها به برنامه و عملکرد این گزینه بومی است. یکی از مهم ترین کارهایی که عباسی بعد از تکیه بر صندلی استانداری گیلان باید در اولویت قرار دهد رسیدگی به مطالبات به حق مردم این استان است که در همه این سال ها به ویژه در دو سال اخیر رنج بسیاری از عملکردهای نادرست مسئولان ارشد را تحمل کرده اند.

یکی از چالش های مهمی که استاندار جدید گیلان با آن مواجه است این بوده که استان با وجود همه سرمایه ها، امروز به عنوان یکی از پیرترین استان های کشور محسوب می شود و عدم توجه به فرزند آوری در این استان افق روشنی برای آن ترسیم نکرده است و از سوی دیگر نیروهای جوان متخصص آماده به کار گیلان در این سال های اخیر نتوانسته اند شغلی مناسب برای خود یافته و این موضوع آسیب های اجتماعی فراوانی برای این استان به دنبال داشته است.

تعطیلی بسیاری از کارخانجات صنعتی گیلان که روزی این استان به عنوان قطب تولید محصولات آن در کشور مطرح بود و بیکاری هزاران کارگر و به یغما رفتن سرمایه های این کارخانجات از یک طرف، نبود برنامه مناسب در سال های اخیر برای استفاده از ظرفیت ها، همسایه بودن گیلان با کشورهای حاشیه خزر که بازار خوبی برای محصولات تولید داخلی به ویژه در بخش کشاورزی است، نشان می دهند که عباسی در سمت استانداری گیلان کار سختی در پیش دارد.

مطالبات گیلانی ها از بیستمین استاندار

بکارگیری نیروهای انقلابی در رأس امور

بهرام قربانپور یکی از فعالان رسانه ای گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این استان با توجه به موقعیت جغرافیایی و همچنین برخورداری از منابع و ظرفیت های ارزشمند در بخش های مختلف متأسفانه در جایگاه واقعی خود قرار ندارد لذا می طلبد استاندار جدید به صورت جهادی و میدانی کار کند.

وی با بیان اینکه مهمترین انتظاری که از استاندار منتخب می توان داشت بهره گیری از افراد انقلابی، دلسوز و کارآمد در ادارات به ویژه انتخاب فرمانداران توانمند است، افزود: ساماندهی ساختار اداری و مدیریتی باید در اولویت باشد.

قربانپور در ادامه با تأکید بر اینکه هرگاه بدنه اداری و مدیریتی سالم، متخصص و کارآمد شد مابقی بخش ها در ریل پیشرفت قرار می گیرد، گفت: استاندار جدید باید به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشد که برای توسعه و پیشرفت گیلان نیازمند داشتن تیم قوی در همه بخش ها است.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی در دولت های گذشته شاهد آن بودیم عدم شایسته گزینی در لایه های مدیریتی استان و قرار گرفتن در مدار سیاسی بازی و لابی گری بوده است، اضافه کرد: همین موضوع گیلان را دچار چالش کرده و از مسیر توسعه عقب راند.

فعال رسانه ای گیلان با بیان اینکه با رویکرد دولت انقلابی دولت سیزدهم استاندار منتخب باید شیوه دولت را در پیش گرفته و کارنامه قابل قبولی از خود بر جا بگذارد، افزود: از سوی دیگر با توجه به بومی بودن استاندار منتخب و شناخت وی از استان می توان روزهای خوبی را برای گیلان انتظار داشت.

پسماند، زباله و تالاب اولویت های زیست محیطی استاندار جدید

یکی دیگر از شهروندان گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چالش های استان گیلان در زمینه زباله و پسماند، اظهار کرد: مدیریت پسماند و فاضلاب در گیلان به شدت نیازمند اقدامات فوری است.

مریم نیازی با اشاره به اینکه مناطقی که به دپوی زباله اختصاص داده شده، دارای وضعیت اسفناکی هستند، گفت: هجوم انواع فاضلاب به رودخانه ها، تالاب و دریا شایسته این استان نیست.

این شهروند گیلانی با بیان اینکه در همین راستا احیای تالاب انزلی و رودخانه های استان از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: گذشته از محیط زیست و منابع ملی گیلان که زخم های کاری بر تن دارند و سال ها است چشم انتظار مرهم بوده، معیشت مردم این استان نیز با تنگنا روبرو است.

وی با اشاره به اینکه بیکاری و تورم گردش چرخ معیشت را با سختی های بسیاری مواجه کرده است، افزود: این وضعیت در حالی است که افزایش مهاجرت به استان گیلان بر سنگینی مشکلات اضافه کرده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه گیلان با وجود ظرفیت های متعددی که دارد تا کنون نتوانسته آن گونه که شایسته است از این موهبت ها بهره مند شود.

مطالبات گیلانی ها از بیستمین استاندار

توجه به فرهنگ و هنر

یکی دیگر از شهروندان گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید بر اینکه استاندار جدید باید از نیروهای جوان، متعهد و متخصص استان استفاده کنند، اظهار کرد: استاندار جدید باید به دور از نگاه سلیقه ای و جناحی از نیروهای جوان گیلان در پست های مدیریتی استفاده کند.

سجاد عباسی با تأکید بر ضرورت نگاه ویژه به حوزه فرهنگ و هنری از سوی استاندار منتخب، گفت: متأسفانه در سال های اخیر به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا این دو حوزه و فعالان آن نادیده گرفته شده اند.

وی با بیان اینکه گویش گیلکی نیز در این سال ها به فراموشی سپرده شده و نیازمند احیا و توجه بیشتر است، افزود: فرهنگ و هنر نیاز هر جامعه ای است پس باید به ظرفیت ها و توانمندی های این دو حوزه توجه بیشتری شود.

عباسی با تأکید بر اینکه باید از امکانات موجود در این بخش ها استفاده شود، ادامه داد: تعیین تکلیف تالار بزرگ مرکزی رشت که با سرمایه هنگفت بلا استفاده رها شده و اهالی فرهنگ و هنر گیلان نمی توانند از امکانات آن استفاده کنند باید جدی گرفته شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان