[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: طی روزهای گذشته اداره کل هواشناسی استان گیلان با صدور هشدار سطح نارنجی در مناطق جلگه ای و دریایی از احتمال بارش های شدید پاییزی، بالا آمدن آب رودخانه ها و مسیل ها، جاری شدن سیلاب، ریزش و سقوط درختان بر اثر وزش شدید باد، بارش برف در ارتفاعات و دامنه ها، لغزش و رانش زمین و کاهش دید افقی در هنگام رانندگی خبر داد.

با صدور این سطح از هشدار، اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان با ابلاغ این اخطاریه از همه دستگاه های عضو این ستاد در سطح شهرستان ها خواست برای مقابله با بحران و سیلاب های احتمالی در آماده باش کامل باشند تا در صورت بروز حادثه ای در کوتاه ترین زمان و با بهره مندی از همه ظرفیت های و امکانات به مردم خدمات ارائه دهند.

بارش باران در گیلان آغاز شد/ آماده باش همه دستگاه های خدماتی

ادامه بارش ها تا ظهر روز چهارشنبه

مدیر کل هواشناسی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بررسی نقشه های هواشناسی نشان دهنده ورود سامانه بارشی و سرد از عصر روز گذشته به استان بوده است، اظهار کرد: با ورود این سامانه شرایط را برای ابرناکی، مه آلوده شدن هوا، روند کاهش دما و بارندگی و وزش باد، رعد و برق فراهم شده است.

محمد دادرس با بیان اینکه از اواخر وقت شب گذشته بارش باران در استان آغاز و این بارش ها تا روز چهارشنبه ادامه دارد، افزود: با توجه به تقویت جریانات سرد شمالی بارندگی و وزش باد برای برخی مناطق شدید و یا خیلی شدید پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ظهر روز چهارشنبه با تضعیف سامانه بارشی به تدریج کاهش ناپایداری و طی عصر و شب کاهش ابر پیش بینی می شود، گفت: برای امروز سه شنبه آسمان استان گیلان ابری و مه آلود همراه با کاهش نسبی دما، بارندگی و وزش باد و رعد و برق و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی شده است.

دادرس ادامه داد: دریا نیز در این مدت با ارتفاع موج حدود سه متر در مناطق نزدیک ساحل و بیش از ۵ متر در مناطق دور از ساحل بینی شده است که برای انجام فعالیت های مرتبط نامناسب است.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی در استان گیلان، اضافه کرد: این اخطاریه به همه دستگاه های عضو ستاد مدیریت بحران برای پیش بینی تمهیدات لازم در راستای مقابله با هرگونه بحران احتمالی ارسال شده است.

مدیر کل هواشناسی گیلان ادامه داد: تاکنون نیز بر اساس گزارش های دریافتی از ایستگاه هواشناسی آستارا با ۷۶ میلی متر، لنگرود با ۷۲ میلیمتر، پره سر رضوانشهر با ۶۴ میلیمتر بیشترین میزان بارش ها را داشتند.

همه دستگاه ها پای کار هستند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آخرین وضعیت بارش ها، اظهار کرد: از سه روز قبل که سیلاب گذشته در استان فروکش کرد با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر ورود سامانه جدید بارشی به استان همه دستگاه اعم از آب منطقه ای، راهداری، بخش خصوصی و سایر اعضای ستاد پای کار آورده شدند.

امیر مرادی با بیان اینکه تلاش شده با توجه به خسارت هایی که از گذشته به رودخانه ها به ویژه پل و خالی شدن پایه های پل، آسیب به گوشواره ۳۰ پل استان و ریزش و رانش دیواره رودخانه ها در جوار منازل مسکونی و همچنین جاده های بین روستایی وارد شده همه امکانات برای جلوگیری از خسارت های بیشتر استفاده شود، گفت: در این مدت لایروبی هایی، سنگ چینی و دیواره سازی در برخی مناطق همانند تالش، ماسال، لنگرود و رضوانشهر انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در تمام نقاطی که احتمال بروز بحران سیل و یا سیلاب وجود داشت ایمن سازی شده است، افزود: تلاش شده از همه امکانات استانی، شهرستانی و محلی برای مقابله با بحران ها استفاده شود.

مرادی ادامه داد: انتظار داریم با واریز اعتبارات ملی برای جبران خسارت های گذشته بتوانیم در ایمن سازی و کاهش آسیب و خسارت در زمان بروز حوادث اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته و با آغاز دور جدید بارش ها همه دستگاه ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان در سطح شهرستان ها پای کار هستند، ادامه داد: لحظه به لحظه نقشه های هواشناسی و میزان بارش ها در سراسر استان رصد و پایش می شود خوشبختانه تاکنون میزان بارش ها زیر ۱۰۰ میلی متر بوده است.

بارش باران در گیلان آغاز شد/ آماده باش همه دستگاه های خدماتی

حفظ زیرساخت های استان گیلان ضروری است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه حداکثر بارش ها بر اساس آمارهای اعلام شده در غرب و شرق استان و در شهرستان های رودسر و آستارا بوده است، بیان کرد: تاکنون حدود ۸۰ میلی متر تاکنون در این شهرها باران باریده است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بارش ها در رودسر، لنگرود و لاهیجان بوده است، گفت: در حال حاضر رودخانه ها پر آب اما هنوز سیلابی نشده است در تلاش هستیم در صورت افزایش میزان بارش ها خسارت و آسیبی به مردم و زیرساخت ها وارد نشود.

مرادی با بیان اینکه سقوط یک درخت بزرگ به رودخانه خالکایی شهرستان ماسال گزارش شده که عوامل راهداری با حضور به موقع اقدامات لازم برای خروج این درخت از آب را انجام داده اند، افزود: قطعاً عدم توجه به این موضوع می توانست سبب بروز خسارت به پل و بسته شدن مسیر و طغیان رودخانه شود.

وی با اشاره به پای کار بودن همه فرمانداران و دستگاه های خدماتی در سطح شهرستان ها برای مقابله با هر گونه بحران احتمالی، ادامه داد: البته در سطح شهرها به ویژه در لاهیجان، آستارا، تالش و رودسر دچار آبگرفتگی معابر شدند که با حضور نیروهای شهرداری اقدامات لازم برای تخلیه و بازگشایی معابر در حال انجام است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان به خسارت ۵۰ میلیارد تومانی سیلاب هفته گذشته اشاره و تأکید کرد: برآورد خسارت های به صورت دقیق و کارشناسی شده انجام می شود. نامه پرداخت این خسارت ها از سوی وزیر کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارسال شده اما تاکنون اعتباری به استان برای جبران خسارت ها از سوی این سازمان پرداخت نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید زیرساخت های موجود که سرمایه های استان گیلان محسوب می شوند حفظ و حراست شوند، افزود: متأسفانه در سال های گذشته اهتمامی برای حفظ این سرمایه ها وجود نداشته و عدم تخصیص اعتبارات سبب شده تا همه این عوامل زمینه را برای آسیب پذیر بودن گیلان در هر بارش بارانی اضافه شود.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان