[ad_1]

به گزارش شفاف و به نقل از تی ان، محققان دانشگاه تورنتو ترکیبات شیمیایی ایجاد کرده اند که می تواند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و چندین سویه آن را خنثی کند.

محققان کانادایی در مطالعه اخیرشان در مقاله ای که اخیرا در مجله "Medicinal Chemistry" منتشر شده است، از ایجاد پپتیدهای D که ویروس را خنثی کرده و عفونت سلول های انسانی را متوقف می کند، خبر دادند.

این ترکیبات که به عنوان پپتیدهای تصویر آینه ای(mirror-image peptides) شناخته می شوند، دارای خواص شیمیایی هستند که این موضوع آنها را برای توسعه درمان های ضد ویروسی کم هزینه گزینه مناسبی می سازد.

"فیلیپ کیم"(Philip Kim) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد ژنتیک مولکولی و علوم کامپیوتر در مرکز تحقیقات سلولی و زیست مولکولی دانلی گفت: یک مزیت بزرگ پپتیدهای تصویر آینه ای پایداری طولانی و ارزان بودن روند تولید آنهاست. می توانید آنها را به عنوان یک اسپری بینی که در پیشگیری از بروز عفونت موثر هستند در نظر بگیرید.

پپتیدها شبیه پروتئین ها هستند زیرا از همان آمینواسیدهای ساختمانی تشکیل شده اند. اما از مولکول های پروتئین کوچک تر هستند. آنها می توانند به گونه ای طراحی شوند که تقریبا به هر هدف مولکولی متصل شوند و با توجه به دارا بودن برخی ویژگی ها نسبت به داروهای مولکولی کوچک، خطر عوارض جانبی را نیز کاهش می دهند.

به این ترتیب پپتیدها شبیه آنتی بادی ها هستند اما به دلیل اندازه کوچک شان ایجاد آنها حداقل ۱۰۰ برابر ارزان تر است. ترکیبی از هزینه کم و مقیاس بندی آسان ساخت پپتیدها را گزینه خوبی برای دانشمندان به ویژه محققان کشورهای کم درآمد می کند. پپتیدهادر بدن به سرعت توسط آنزیم هایی که برای از بین بردن نسخه های مضر تولید شده توسط باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا تکامل یافته اند، تجزیه می شوند.اما محققان با گزینه "پپتیدهای تصویر آینه ای" به یک راه حل مناسب رسیده اند چرا که این پپتیدهای جدید در برابر تخریب مقاوم هستند.

این پپتیدها در برابر چندین سویه مانند آلفا، بتا و گامابه خوبی عمل می کند. کیم می گوید، اگرچه محققان عملکرد آن در برابر نوع دلتا را بررسی نکرده اند، اما شواهد نشان می دهد که آن سویه نیز نسبت به داروهای پپتیدی حساس است.

محققان این مطالعه برای تجاری سازی تحقیقات خود با شرکت بیوتکنولوژی Decoy Therapeutics همکاری کرده است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان