[ad_1]

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت درباره تعداد پزشکان در کشور گفت: از دولت انقلابی آیت الله رئیسی توقع داریم که به تعارض منافع درون بدنه وزارت بهداشت با جدیت رسیدگی کند.

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا با انتقاد از اطلاعیه روز گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت پزشک در کشور گفت: بند ۲ ماده ۵ سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین سند چشم انداز حاکی از این است که ما باید در حوزه دستیابی به جایگاه اول در منطقه غرب آسیا در زمینه شاخص های سلامت که شامل سرانه پزشک و دندانپزشکی هم می شود اقداماتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد این هستیم که وزیر بهداشت و معاونین این وزارتخانه نه تنها در راستای این موضوع حرکتی انجام نمی دهند و برنامه منسجمی را ارائه نمی کنند بلکه با صدور بیانیه ها، موضع گیری ها و مانع تراشی های غیر واقعی از این اقدام مهم برای کشور سر باز می زنند.متاسفانه اطلاعیه روز گذشته وزارت بهداشت باعث تاسف همه دلسوزانی شد که نسبت به موضوع سلامت کشور دغدغه داشته اند، این مسئله باعث شد سوالی از وزیر بهداشت در همین خصوص مطرح کنم که چطور مطلب دروغی را که جریان تکنوکرات در دهه ۷۰ اعلام می کردند که ما پزشک کم نداریم را دوباره تکرار می کند.

این نماینده مجلس توضیح داد: در حالی که ما می بینیم مردم برای دیدن متخصصی صدها کیلومتر مجبور به سفر می شوند، همگی می بینیم بیمارستان هایی که پزشک متخصص ندارند یا بیمارانی را که به خاطر یک معالجه مجبور به سفر به شهرهای بزرگ به ویژه تهران می شوند و خانواده های آنها در پیاده روها و پارک های اطراف بیمارستان برای چند ده روز زندگی خارج از شئونات شهروندی در کشوری اسلامی را تجربه می کنند.

خضریان ادامه داد: شاهد هستیم بانوانی که مجبورند به دلیل نبود پزشک زن به پزشک مرد مراجعه کنند، در این شرایط تاسف ما از این است که وزارت بهداشت اطلاعیه صادر می کند که وضعیت موجود مطلوب است، این نشان می دهد وزارت بهداشت در مسیر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری اقدام و حرکت نمی کند و ظاهرا مسئولین وزارت بهداشت جدا از اینکه تاکنون در زمینه اجرا اقدامی نکردند، اعتقادی هم به اجرا ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: نکته مورد تاسف بیشتر اینکه در حالی به آمار WHO در این حوزه استناد می کنند که آمار این مرکز هم از خود وزارت بهداشت گرفته شده است در واقع کشور آمار خود را در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار داده است . نکته بعدی دیگر این است که مگر کشور سند چشم انداز ندارد که ایران را با حداقل های کشورهای ضعیف مقایسه می کنند؟! چرا پاسخ به نیاز کشور باید معطل تعارض منافع یک طبقه خاص از پزشکان شود و چرا دانش آموزان علاقه مند و مستعد کشور پشت سد کنکور و انحصار باقی بمانند و ظرفیت پزشکی بسیاری از دانشکده های پزشکی از سنوات قبل خود کمتر شود؟

خضریان مطرح کرد: این سوال را باید وزارت بهداشت پاسخ دهد که چرا از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ بیش از ۲۵ درصد ظرفیت های پذیرش دندانپزشکی را کم کرده اند. ما در این حوزه در سطح کشور دچار عقب ماندگی هستیم. از دولت انقلابی آیت الله رئیسی هم توقع داریم که به تعارض منافع درون بدنه وزارت بهداشت با جدیت رسیدگی کند؛ ما هم در مجلس باید جلوی این مسیر غلط را بگیریم تا در آینده به دلیل پیری جمعیت دچار بحران نیاز به خدمات درمانی نشویم و روزی به فکر بیفتیم که چاره ای جز وارد کردن پزشک از کشورهای دیگر نداشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت که بر همین مبنا در مجلس این سوال مطرح شده و دنبال این هستیم که جلوی این مسئله در آغاز به کار دولت سیزدهم گرفته شود و اگر کسی اعتقادی به سیاست های کلی و کلان کشور و سند چشم انداز کشور ندارد اجازه نخواهیم داد در جایگاه مسئولیت های اجرایی این کشور حضور پیدا کند.

انتهای پیام


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان