[ad_1]

خبرگزاری فارس مازندران ـ مهدی رضی|جابر صادق زاده نامی آشنا برای ورزشی ها است. ورزشکاری که پهلوانانه زندگی می کند و خودش هم مانند نامش، همیشه پهلوان است. در رقابت کشتی گیران برای کسب بازوبند پهلوانی سال ۱۴۰۰، فینال سنگین وزن کشتی پهلوانی میان جابر صادق زاده و امیر محمدی برگزار و صادق زاده برای هفتمین مرتبه پهلوان ایران شد.

در فینال وزن های ۷۰ و به اضافه یکصد کیلوگرم در حضور رئیس جمهور و سیدحمید سجادی وزیر ورزش، جابرصادق زاده به مصاف امیر محمدی نایب قهرمان سه دوره مسابقات پهلوانی کشور رفت که صادق زاده در همان سه دقیقه نخست با اجرای عقربک، پشت حریفش را به خاک چسباند و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

نکته جالب توجه اینجا بود که بعد از این مبارزه امیر محمدی چوخه کار بجنوردی که سابقه حضور در پیکارهای جهانی کشتی را نیز دارد صادق زاده را بر روی شانه های خود گذاشت و دور افتخار زد. بازوبند پهلوان سال ۱۴۰۰ توسط آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران بر دستان قهرمان کشتی پهلوانی سنگین وزن این رقابت ها بسته شد تا جابر این بار عنوانی متفاوت کسب و دریافت کند.

به همین بهانه  گفت وگویی با «پهلوان باشی» انجام دادیم تا بیشتر با این چهره ورزشی آشنا شویم. در ادامه صحبت های جابر صادق زاده در گفتگو با خبرگزاری فارس را می خوانید :

فارس: آقای صادق زاده، از تکرار این عنوان برای مان بگویید و اینکه پهلوانی و پهلوان ماندن چه حسی دارد؟

 اولین بار که به این مقام دست پیدا کردم خیلی کم سن بودم و سر پرشوری داشتم، غرق ابهت عنوان جدیدم بودم و حواسم به مسؤولیت اجتماعی این عنوان نبود، بعدها با تکرارش کم کم جایگاهم را درک کردم و هر بار بیشتر از قبل پخته شدم.

فارس: قطعا کسب این عنوان مسؤولیت شما را بیشتر می کند، نظرتان در این خصوص چیست؟

هر ورزشکاری علاقه دارد روزی قهرمان شود اما وقتی عنوان قهرمانی کشتی پهلوانی را کسب می کنی دیگر نمی توانی هرطور که دوست داشته باشی زندگی کنی و باید روی خودت، منش و رفتارت خیلی کار کنی و کنترل داشته باشی. تلاشم را می کنم تا به خوبی از عهده این مسؤولیت برآیم.

*اولین کشتی گیری بودم که بعد از مسابقات پهلوانی سجاده نماز پهن کردم 

فارس: همیشه پس از کسب عنوان به سجده می روید؛ علتش چیست و در آن لحظه چه حسی دارید؟

هر عنوانی که تا امروز کسب کرده ام لطف و مرحمت خداوند به من بوده، خداوند به من عزت داده است و من ترجیح می دهم همان لحظه روی تشک سجده شکر کنم و حق بندگی را به جا آورم. اولین کشتی گیری بودم که بعد از مسابقات پهلوانی، سجاده نماز پهن کردم و این یک سنت بود که قبل از بازوبند این کار انجام شود. امیدوارم دیگر قهرمانان ما هم بعد از قهرمانی زمانی که با پرچم دور افتخار می زنند، بتوانند دو رکعت نماز شکر به جا بیاورند.

فارس: در مسابقات و کارها بیشتر به چه کسی متوسل می شوید؟

 همیشه سعی می کنم ارتباط خوب ذهنی و قلبی ام را با خدای مهربان حفظ کنم، در این مسیر خیلی وقت ها از ائمه اطهار مدد می گیرم. وقتی وارد گود می شوم یا علی می گویم و محبت خاندان پیامبر(ص) همیشه در دلم زنده است.

فارس: این مسابقات با نام سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی برگزار شد، از پهلوانی و رشادت حاج قاسم چه الگویی می توان گرفت و نظرتان در خصوص این پهلوان نامی کشور چیست؟

رشادت های شهید نامدار حاج قاسم سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، مرد تدبیر و عمل که دغدغه ای جز امنیت و آرامش ملت ایران نداشت، مدیری ارزشمند که به راحتی نظیرش دیده نخواهد شد.

فارس: بازوبند پهلوانی را از دست رئیس جمهور گرفتید! نظرتان در خصوص گرفتن بازوبند از دست آیت الله رئیسی چیست؟

رسم و آیین کشتی پهلوانی از باستان این گونه بوده  است که مسابقه نهایی در مقابل مقامات عالی رتبه برگزار می شده و بازوبند هم توسط رئیس جمهور بسته می شده است، خیلی خوشحالم که ریاست محترم جمهور این حسن نظر را به کشتی پهلوانی داشتند و موجب برگزاری هر چه باشکوه تر این مراسم شدند.

فارس: خیلی ها می خواهند بدانند جابر صادق زاده از کجا شروع کرده تا به این جایگاه رسیده است! 

من از دوره نوجوانی از باشگاه های شهرم قائمشهر با همراهی خانواده عزیزم و مربی های مهربانم با تلاش زیاد شروع کردم. تمام دروان نوجوانی و جوانی من با ساعت های طولانی تمرین و ورزش سپری شد. همه ورزشکاران می دانند که همیشه استرس و هیجان زمان مسابقات خیلی زیاد است، هرچند من عاشق همین شرایطم اما خوب صبوری و تحمل بالایی را هم می طلبد.

فارس: مشکلات مالی هم داشته اید یا جز قشر مرفه جامعه به شمار می آیید؟

من در یک خانواده معمولی بزرگر شده ام و با افتخار پدرم معلم بازنشسته است، در شروع ورزش شرایط سختی داشتم، خدا را شکر به مرور همراه با موفقیت ها شرایط مالی هم بهتر شد اما تمام دغدغه من این سال ها کشتی و شرکت در مسابقات بوده و فرصتی نداشتم تا دنبال کسب درآمد باشم.

فارس: برایتان پیش آمده که در زندگی شخصی و ورزشی نا امید شوید اما دوباره برگردید و خودتان را پیدا کنید؟

هیچ وقت ناامید نشدم چون اعتقاد دارم قلبی که به خدا دل گرم است ناامیدی در آن جایی ندارد، اما زمان هایی هم بوده که دل سرد یا خسته شوم، مخصوصا مواقعی که شرایط زندگی سخت می شود یا اطرافیان به خودشان اجازه قضاوت می دهند.

فارس: به عنوان پهلوان باشی کشور چه پیشنهادی به جوانان این سرزمین دارید؟

به همه جوانان توصیه می کنم؛ حتما پرتلاش به دنبال آرزوهایشان باشند و بدانند که با پشتکار و توکل به خداوند هیچ موفقیتی غیر ممکن نیست.

فارس: یک مرتبه بازوبند پهلوانی را به موزه امام رضا(ع) تقدیم کردید؛ چه شد این بار تصمیم گرفتید بازوبند پهلوانی را به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کنید؟

چهارمین بازوبند را به حرم مطهر رضوی تقدیم کردم، در قلبم از امام رضا(ع) مدد گرفته بودم و بعد از برآورده شدن نذرم وفای عهد کردم. ششمین بازوبندم مصادف با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی شد، برای بیان احترام ویژه خودم به فداکاری های شهید سلیمانی این بازوبند را به خانواده محترمشان تقدیم کردم.

فارس: نظرتان در خصوص واکنش خانواده حاج قاسم و آن دست نوشته و تندیس چه بود؟

 راستش من هدیه ام را در برنامه تلویزیونی سال ۹۸ تقدیم کردم و نمی دانستم به دست صاحبش رسیده یا نه، از خانواده بزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی بسیار سپاسگزارم که هدیه برادر کوچک شان را پذیرفتند و این برای من باعث افتخار است.

فارس: شما خادم امام رضا(ع) نیز هستید، از این حس برایمان بگویید!

احساسم از خادم امام رضا(ع) بودن را نمی توانم توصیف کنم، این بزرگ ترین افتخار زندگی من است، خانواده ام و خودم عاشق امام هشتم هستیم و بیشتر از من، پدر و مادر دین دار و مهربانم به این موضوع افتخار می کنند و خوشحال هستند.

فارس: خاطره ای از امام رضا(ع) دارید؟

هرچه از آقا امام رضا(ع) بخواهید، آقا آن را می دهد و من واقعا این موضوع را حس کرده ام. تا به الان هر چیزی که با دل خواسته ام به آن رسیده ام. در مسابقات سال ۱۳۹۶ که چهارمین بازوبند پهلوانی را بدست آوردم، این مسابقات در مشهد مقدس برگزار شد و من در آن مسابقات خیلی استرس داشتم. دلم را به آقا امام رضا(ع) سپردم و گفتم دوست دارم این بازوبند را به عشق خودتان بگیرم و تقدیم شما کنم.با استرس آمدم و زمان وزن کشی قرعه را که اعلام کردند دیدم قرعه ۸ نصیب من شد. این برای من یک نشانه بود و دلم را قرص کرد، فردای آن روز که مسابقات شروع شد یکی یکی حریفانم را شکست دادم و به فینال رسیدم. آنقدر درگیر مسابقه شده بودم که قرار روز قبل فراموشم شده بود.

بعد از آنکه اول شدم و مسابقه تمام شد، هنگامی که به نماز ایستادم دیدم آهنگ امام رضا(ع) در سالن طنین انداز شد. ناخودآگاه اشکم سرازیر شد و نمی توانستم خودم را کنترل کنم، همه فکر می کردند این اشک شوق است، اما اینطور نبود، صحبت هایی که بین خودم و امام رضا(ع) بود به خاطرم می آمد و ناخودآگاه اشکم  جاری می شد. خدا را شکر می کنم که آن بازوبند را هم به آقا امام رضا(ع) تقدیم کردم و ارزش آن بازوبند را چندین برابر کردم.

فارس:به کشتی برگردیم؛ آیا در تمام این سال ها به این موضوع فکر نکردید که بار دیگر شانس خود را برای حضور در کشتی آزاد امتحان کنید؟ به هر حال موفقیت در این رشته نمود بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارد و مردم قهرمانان آن را بیشتر در یاد می سپارند، به خصوص اینکه رویای کودکی تمام ورزشکاران حضور روی سکوی المپیک است!

 من هم مثل همه ورزشکاران رویای سکوی المپیک را داشتم و دارم اما خدا را شکر کشورم در این ورزش بسیار غنی است و ما تعداد زیادی کشتی گیر درجه یک در تمامی وزن ها داریم، من هم به انتخاب بزرگان احترام می گذارم چراکه برافراشته شدن پرچم کشورم بر آرزوهای من تقدم دارد.

فارس: بعد سال ها افتخارآفرینی آیا از سوی کشور و استان خودتان مازندران حمایتی صورت می گیرد؟

مردم کشورم را دوست دارم، آنها همیشه به من لطف داشته اند، دست مردم مهربان قائمشهر را به گرمی می فشارم، مازندرانی ها همیشه حامی کشتی گیران بودند.

فارس: چه انتظاری از مسؤولان دارید؟

انتظار دارم از تجربه و تخصص افرادی مثل بنده در مسیر درست آن و در برنامه ریزی و پیشرفت بیشتر ورزش بهره ببرند و حمایت همه جانبه خودشان را دریغ نکنند.

فارس: صحبت پایانی

از همه عزیزانی که در این سال ها کنارم بودند خالصانه نهایت تشکر و سپاسگزاری را دارم.

گفتنی است؛ آخرین دوره پیکارهای کشتی پهلوانی قهرمانی کشور ۹ دی ماه سال ۱۳۹۸ برگزار و این پیکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا سال گذشته لغو شد. در سال ۹۸ جابر صادق زاده برای ششمین مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی کشور شد. او پیش از این در سال های ۹۱، ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷  نیز پهلوان ایران شده بود و با کسب ششمین بازوبند پهلوانی، صاحب لقب «پهلوان باشی» شد.هر کشتی گیری که بتواند در رقابت های سنگین وزن پهلوانی کشور، ۶ مرتبه صاحب بازوبند پهلوانی شود، لقب پهلوان باشی را به او می دهند.

 پیش از این زنده یاد علیرضا سلیمانی با کسب ۶ عنوان قهرمانی پهلوانی کشور تنها پهلوان باشی کشور بود.

انتهای پیام / ۸۶۰۵۹/ ح

 


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان