[ad_1]

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- بهرام قربانپور: با توجه به گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، زمین روز به روز تشنه تر می شود و استان گیلان و شهرستان رودبار نیز از این قاعده مستثنی نیستند. پراکندگی و گستردگی شهرستان رودبار از یک سو و عدم توجه به زیرساخت ها در حوزه آب رسانی و فرسودگی انشعابات و سیستم آب رسانی در این شهرستان موجب گله مندی مردم و مسئولان شده تا جایی که امام جمعه شهرستان را به تحصن جلوی درب آبفای شهرستان وادار کرد.

آنطور که مسئولان ارشد شهرستان نقل و قول کردند، سیستم آبرسانی و لوله کشی آب رودبار به سه دهه قبل بر می گردد و همین موضوع خدمات رسانی در حوزه آب شهرستان رودبار را با چالش حدی مواجه کرده است و رفع این موضوع نیازمند عزم ملی است.

«آب» قصه پرغصه این روزهای رودبار/ امام جمعه ای که جهاد کرد

حل مشکل آب شرب رودبار ۵ سال زمان می برد

فرماندار رودبار نیز بارها از قطعی های مکرر آب و چالش های موجود در این حوزه انتقاد کرده است، اظهار کرد: مشکل کم آبی و بی آبی مختص شهرستان رودبار نیست بلکه کل دنیا با بی آبی مواجه است و لذا باید در مدیریت مصرف بهینه تلاش کنیم.

هوشنگ عباسقلی زاده همچنین با انتقاد از عدم اصلاح شبکه انتقال آب در ۳۱ سال گذشته، اضافه کرد: زیرساخت های آب و فاضلاب شهرستان و شبکه های انتقال آب بعد از زلزله تاکنون اصلاح نشده است.

فرماندار رودبار با اشاره به عمق فاجعه زیرساختی آبفا در این شهرستان، بیان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی هیچ گونه برنامه ریزی برای رفع زیربنایی و اصول مشکلات آب در شهرستان صورت نگرفته هیچ گونه برنامه ریزی برای رفع زیربنایی و اصول مشکلات آب در شهرستان صورت نگرفته و فقط توانستیم وضع موجود را بازسازی و ترمیم کردیم.

عباسقلی زاده از اختصاص ۵ میلیارد تومان در بخش آب شهرستان خبر داد و افزود: حدود ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل آب شهرستان رودبار پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آب در شهرستان، اضافه کرد: برای جبران عقب ماندگی ها و رفع زیربنایی و اصولی مشکل آب شهرستان رودبار پنج سال فرصت لازم است.

رودبار با تنش آبی مواجه است

و اما چالش های آب شرب در رودبار صدای نماینده این شهرستان را هم در آورده و بارها نسبت به عملکرد در حوزه آبفا در ادوار گذشته به شدت انتقاد کرده است.

مهرداد گودرزوند چگینی با اشاره به چالش های جدی در حوزه آب شهرستان رودبار، گفت: وارث مشکلات و عقب ماندگی های تلمبار شده در شهرستان رودبار هستیم و رفع این مشکلات نیازمند زمان است.

وی با بیان اینکه صدای رودبار در سطح ملی شنیده نشده، اضافه کرد: در طول سال های گذشته کسی نبوده تا صدای رسای رودبار در سطح ملی باشد و مشکلات و چالش های این شهرستان را در سطح ملی پیگیری کند.

نماینده رودبار با انتقاد از تنش های آبی در نقاط مختلف شهرستان، اظهار کرد: مشکلات زیرساخت های حوزه آب شهرستان باید ۱۰ سال قبل رفع می شد اما در این سال ها قدم اساسی برای رفع آن برداشته نشد.

گودرزوند گریزی هم به روند احداث سد دیورش زد و بیان کرد: این پروژه در طی ۷ سال فقط ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در طول سال گذشته این
میزان به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی ادامه داد: تاکنون برای اجرای پروژه سد دیورش ۴۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که ۲۳ میلیارد آن تخصیص داده شده است.

«آب» قصه پرغصه این روزهای رودبار/ امام جمعه ای که جهاد کرد

حل مشکل آب رودبار نیازمند عزم جدی و ملی است

امام جمعه رودبار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حرکت انتقادی خود نسبت به عملکرد آبفای و همچنین قطعی های مکرر و گاه بی گاه آب در این شهرستان، اظهار کرد: تحصن و اعتراض من بخاطر قطعی مکرر آب شرب شهرستان بویژه رودبار بود مردم شهرستان با مشکل جدی مواجه هستند و بنده باید صدای مردم باشم.

حجت الاسلام سیدحسن سید محمدی با بیان اینکه زیرساخت های آبرسانی شهرستان فرسوده است، گفت: زلزله ۶۹ رودبار زیرساخت های شهرستان را نابود کرد و در آن زمان مسائل به صورت سطحی و مقطعی حل شد اما اکنون با گذشت ۳۰ سال، هیچ اقدامی برای ترمیم و بازسازی اصولی و زیربنایی زیرساخت های آب رسانی شهرستان صورت نگرفته است.

وی با ابراز گله مندی از وضعیت آبرسانی در شهرستان، اضافه کرد: مردم بارها برای مشکل آب به دفتر بنده مراجعه کردند و از قطعی ها مکرر و گاه بی گاه آب بسیار گله مند هستند شده بارها در طول روز کمتر از سه ساعت آب داریم.

امام جمعه رودبار با تأکید بر اینکه حل مشکل آب شرب شهرستان نیازمند عزم جدی و ملی است، بیان کرد: در حال حاضر اکثر لوله ها فرسوده است و مسیرهای انتقال آب مشکل جدی دارد، حل این مشکلات عزمی جدی را می طلبد این در حالی است که متأسفانه مردم در تمام شهرها و بخش های شهرستان رودبار از منجیل و لوشان و رستم آباد گرفته تا بره سر و توتکابن با این مشکل قطعی آب مواجه اند.

حجت الاسلام سید محمدی ادامه داد: برای حل مشکل آب شهرستان رودبار باید همه مسئولان پای کار بیایند.

وی با اشاره به سه دهه سهل انگاری در حوزه ترمیم و بازسازی زیرساخت های آبرسانی سه دهه سهل انگاری در حوزه ترمیم و بازسازی زیرساخت های آبرسانی شهرستان، افزود: مسئولان باید زودتر به فکر حل مشکل آب و رفع چالش های زیرساختی شهرستان می بودند تا امروز به این مشکل بر نمی خوردیم.

امام جمعه رودبار با بیان اینکه برای حل مشکلات با هیچ کسی تعارف ندارم، گفت: پیگیری مطالبات مردم از وظایف امام جمعه است و معتقدم می بایست صدای رسای مردم باشم و برای حل مشکلات مردم با کسی تعارف ندارم.

حجت الاسلام سیدمحمدی با بیان اینکه طی شش ماه گذشته مشکل قطعی آب شهرستان بسیار جدی و غیرقابل تحمل بوده است، تصریح کرد: مشکل آب شرب شهرستان قابل حل بوده و نیازمند عزم جدی، روحیه جهادی و انقلابی می باشد و در این عرصه مدیریت جهادی، انقلابی و تلاش گر می تواند از پَسِ این چالش ها برآید.

وی با اشاره به رویکرد انقلابی و جهادی دولت سیزدهم در راستای حل مشکلات مردم، افزود: مدیران کم کار، نالایق و بی حال در دولت جهادی و تلاشگر سیزدهم جایی ندارند و باید کنار بروند.

نشت های آشکار و پنهان چالش جدی آب در رودبار است

معاون بهره برداری آبفای گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پیچیدگی های آبرسانی در شهرستان رودبار، اظهار کرد: پراکندگی و موقعیت جغرافیایی رودبار به گونه ای است که مجبور هستیم در نقاط مختلف مسیر تولید تا مصرف و مخازن، ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر آب را پمپاژ کنیم.

مازیار غلامپور با بیان اینکه نشت های آشکار و پنهان چالش جدی آب در رودبار است، گفت: در صدد شناسایی نشت های آب در نقاط مختلف هستیم و پس از شناسایی نشت ها اقدام رفع عیوب می کنیم.

وی با اشاره به بحران جدی آب در منطقه کوی حسینی رودبار در هفته اخیر، افزود: بازدیدی از منطقه انجام شده و از نزدیک چالش های مورد نظر را مورد بررسی قرار دادیم.

معاون بهره برداری آبفای گیلان به اصلاح یک کیلومتر خط لوله انتقال آب در شهر رودبار اشاره و بیان کرد: برای رفع مشکل آب شرب رودبار با تلاش شبانه روزی، موفق شدیم با اصلاح یک کیلومتر خط لوله انتقال آب تا حدودی مشکل آب شهر را حل کنیم.

غلامپور با اشاره به اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای حل مشکل آب شهر رودبار، گفت: اصلاح خط لوله انتقال آلیزه و اصلاح محور انتقال کوشک به مخزن خلسر رودبار جز برنامه میان مدت آبفا برای حل مشکل آب رودبار می باشد.

کار از «پینه بست کردن» گذشته

انتقاد پرحاشیه امام جمعه رودبار به قطعی های مکرر آب در این شهرستان، پای مسئولان آبفای استان را به شهرستان رودبار باز کرد و نگاه های استانی به حل مسئله آب شرب شهرستان رودبار معطوف شد، حال باید دید که این انتقادات مسئولان شهرستان و تلاش ها و بازدیدهای مسئولان آبفای استان و شهرستان تا چه اندازه در حل این مشکل کارساز خواهد بود.

مسئله آب شرب شهرستان رودبار با کارهای موقتی، پوسیدگی ها و فرسودگی های شبکه انتقال آب حل نمی شود و باید اعتبار هنگفتی برای ترمیم و اصلاح شبکه انتقال اختصاص داده شود تا یک بار برای همیشه فاتحه قطعی های آزار دهنده و گاه بی گاه آب شرب در شهرستان خوانده شود و تحقق این امر هم از دست شهرستان خارج است و نیازمند نگاه ملی است.


[ad_2]
منبع
همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان